וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצוץ צינור הגז ממצרים: נשקלת חזרה לסולר

אבי בר-אלי

5.7.2011 / 8:40

הממשלה שוקלת לחזור להשתמש בסולר ומזוט לצורך ייצור החשמל עד הכנסת מאגר תמר לפעולה, זו כדי לא לדלל את מאגר מארי B שלחופי אשקלון עקב שימוש יתר

שבע שנים לאחר שהחל עידן הגז הטבעי במשק החשמל בישראל, בוחנת הממשלה את האפשרות לוותר חלקית על צריכת גז טבעי במשק ולחזור לשימוש קבוע בסולר ובמזוט לייצור חשמל. ל-TheMarker נודע כי בעקבות השיבושים הנשנים באספקת הגז הטבעי ממצרים, בוחנת בשבועות האחרונים הממשלה את האפשרות לוותר על השלמת הגז הדרוש למשק משדה הגז מארי B שמול חוף אשקלון.

בממשלה חוששים כי צריכה מוגברת ממאגר מארי B תביא לאזילתו מוקדם מן הצפוי, כבר בשנתיים הקרובות - עוד לפני הגעת הגז ממאגר תמר. לפיכך, שוקלת הממשלה לרסן כעת את צריכת הגז ממארי B ולפרוש אותה למשך כמה שנים נוספות, תוך השלמת הדלק הדרוש להפעלת תחנות הכוח של חברת החשמל באמצעות שימוש בדלק פוסילי (סולר ומזוט).

נודע, כי בחברת החשמל וברשות החשמל הריצו באחרונה כמה מודלים במטרה לבדוק את הכדאיות הכלכלית למשק של שתי חלופות: ניצול אגרסיבי של מאגר מארי B כבר כעת ושימוש בדלק פוסילי במידה שהגעת הגז מתמר תתעכב; ולחלופין, פרישת השימוש בגז מן המאגר במקביל לשימוש בדלק פוסילי. לפי הערכות, אחת הבדיקות שיקפה עלות מופחתת של כחצי מיליארד שקל לחלופת השימוש המשולב בגז ובדלק פוסילי. עם זאת, התוצאות הסופיות טרם הוגשו. במקביל, בוחן משרד תשתיות את האפשרות הטכנית ליבוא סולר ולהזרמתו בהיקפים הנדרשים.

בתוך כך, פנתה באחרונה חברת החשמל אל רשות החשמל ואל הממשלה בבקשה לסייע לה לממן רכש ענק של כ-650 מיליון טונה סולר עבור 2011 בלבד. זאת, כאשר 250 מיליון טונה מתוכם מיועדים לשימוש בחודשים יולי-אוגוסט בלבד. ב-2010 למשל, צרכה החברה פחות מ-100 מיליון טוהב. היקף הרכש הכולל נאמד ב-3.5 מיליארד שקל.

המזוט יחזור לצפון תל אביב?

לפי מודלים אלה, תידרש חברת החשמל לעשות שימוש בדלק פוסילי רק בשעות עומסי החשמל. מדובר בשעות היום של חודשי הקיץ (יוני-אוגוסט) והחורף (ינואר-פברואר), ולמשך שנתיים-שלוש. מאחד התרחישים עולה כי השימוש בדלק הפוסילי יידרש למשך כ-40 יום בשנה בממוצע. נכון להיום, מספקות תחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל בחדרה ובאשקלון 4,840 מגה-ואט. זאת, כאשר הגז שתמשיך החברה לצרוך ממארי B יאפשר הפעלת תחנות כוח בהספק של כ-3,000 מגה-ואט נוספים באמצעות גז. לפיכך, יוכל המשק ליהנות מכושר ייצור של כ-7,500 מגה-ואט מוזלים בפחם ובגז. זאת, באופן שיספק מענה לצריכת הבסיס של משק (base load).

באשר לימי הקיץ והחורף - אז חורגים הביקושים לחשמל מרף הייצור בגז הישראלי ובפחם - תידרש חברת החשמל בשימוש חלופי בסולר ובמזוט. שימוש בסולר ייעשה בשש יחידות הייצור הישנות ברמת חובב, שיספקו כ-1,000 מגה-ואט, וכן בשלוש יחידות ייצור בתחנת חגית (סמוך לאליקים), שיספקו 770 מגה-ואט נוספים. הסיכויים שיאשרו שימוש במזוט הזול - אך המזהם יותר - אינם גבוהים, ובכל מקרה, שימוש כזה ייעשה רק בשעות שיא הביקוש (פיק). תחנות הכוח הרלבנטיות לשימוש זה הן אשכול שבאשדוד (800 מגה-ואט), ובשעת מצוקה גם תחנת הכוח רדינג שבצפון תל אביב (400 מגה-ואט). באשר לשתי יחידות הייצור המזוטיות בחיפה (145 מגה-ואט כל אחת) - אלה לא צפויות לשימוש לאחר שאחת מהן ניזוקה בתקלה תפעולית, ועל הפעלת השנייה אוסרת עיריית חיפה.

מודלים אלה נשענים על הנחות הסתברותיות מורכבות ביותר. אלה עשויות להשתנות בהתאם לשורת מרכיבים, כמו הזרמה גבוהה מן הצפוי של הגז הטבעי ממצרים, עדכון מועד הגעת הגז מתמר או תנודתיות גבוהה במחירי הדלקים השונים. כמו כן, הפעלת תחנות הכוח בסולר או במזוט מותנית באישור המשרד להגנת הסביבה, שהקשיח בשנה האחרונה את השימוש בדלקים פוסיליים ככלל ובמזוט בפרט (ראו מסגרת). בנוסף, תוכנית זו תידרש באישור ממשלה, משום עלויותיה הגבוהות וכן משום שעשויה להיות כרוכה בהפחתת הבלו על הסולר כדי למנוע את ייקור תעריף החשמל לציבור כבר כעת.

הערכות במצרים: הנזק לצינור קטן יחסית

בשבוע שעבר קבעה רשות החשמל כי מחיר החשמל נדרש כבר כעת בייקור של 20%. זאת, בהתבסס על ההנחה כי עד סוף 2011 תזרים מצרים לישראל כ-30% מנפח הגז שלו התחייבה ספקית הגז EMG. ואולם, הנחה זו ספגה אתמול מהלומה נוכח חבלה שלישית מתחילת השנה בצנרת הגז המצרית בחצי האי סיני.

חודש בלבד לאחר שחודשה אספקת הגז הטבעי ממצרים לישראל הביא אתמול פיצוץ נוסף בצינור להשבתה של הזרמת הגז בין מצרים לישראל, וכן לירדן, סוריה ולבנון. לפי דיווחי סוכנויות הידיעות, אתמול בשעה 1:30 אירע פיצוץ עז בתחנת שאיבה בביר אל-עבד שבצפון סיני, 60 ק"מ מזרחית לתעלת סואץ, וכ-80 ק"מ מערבית לאל-עריש. מדובר הפעם בפגיעה בעומק סיני - בניגוד לניסיונות החבלה הקודמים שבוצעו במרחק כ-30 ק"מ מאל-עריש. בעקבות פיצוצים אלה, התירה ישראל למצרים להכניס כוחות צבא נוספים לחצי האי במטרה לתגבר את האבטחה סביב הצינור. זאת, אף שלפי הסכם השלום שנחתם בין המדינות אמור להישמר האזור מפורז מנשק.

תושבי האזור סיפרו כי רעש הפיצוץ נשמע היטב באזורים סמוכים, וכי הלהבות הגיעו לגובה של עשרה מטרים. גורמי ביטחון מצרים צוטטו ברויטרס אומרים כי החבלה בוצעה לאחר שמשאית שעליה כמה אנשים חמושים הגיעה אל התחנה, ובאיומי נשק אילצה את השומרים במקום לעזוב. סוכנויות אחרות דיווחו כי מדובר דווקא במטען שהוצמד לצינור והופעל בשלט רחוק.

לפי שעה, לא ברור עדיין טיב הפגיעה בצינור. ואולם להערכת גורמים במשק האנרגיה, אירע הפיצוץ בתחנת שסתומים ולא הסב לצינור נזק כבד. לפיכך, עשויות עבודות התיקון לארוך זמן קצר יחסית לאירועים הקודמים.

מדובר בניסיון החבלה הרביעי בסך הכל מתחילת השנה בצינור הגז הראשי של מצרים. ב-27 באפריל הניחה חוליית מפגעים כמה מטעני נפץ בתחנת מדידה הסמוכה לצינור הגז הטבעי מפורט סעיד לאל-עריש. עבודות תיקון הצנרת ארכו כחודש ימים, כאשר במקביל, עיבתה מצרים את האבטחה סביב תחנות הניטור שלאורך הצנרת. ואולם אז בוששו השלטונות המצרים לחדש את הזרמת הגז, מה שהביא את בעלי המניות בספקית הגז המצרית EMG לאיים בפנייה לבוררות בינלאומית מול מצרים, ובתביעת פיצויים כספית.

חידוש ההזרמה החל רק לאחר כ-45 ימים, אך מאז עדיין לא שבה האספקה לנפחה המלא, שנע עד שלשום בין 20%-30% מהכמות החוזית. חודש לפני כן נמנע במקום סמוך פיצוץ נוסף, לאחר שחוליית מחבלים שתלתה במתקן חומרי נפץ גברה על השומר הבודד שאייש את המקום - אך אלה לא התפוצצו. בפברואר הביא פיצוץ נוסף בתחנת מדידה שלאורך הצנרת להשבתת הצינור למשך 40 יום.

פעילות הטרור בצנרת הגז המצרית החלה לאחר המהפכה הפוליטית שחוותה הרפובליקה המצרית בתחילת השנה. ואולם לפי הערכות, מאחורי מעשי החבלה עומדים הבדווים בסיני, שפועלים מזה תקופה בלא אכיפה שלטונית. לפי סברה אחרת, מעדיפים השלטונות במצרים לעצום עין באשר לנעשה סביב צינור הגז משום דרישתם לייקר את מחיר הגז הנמכר לישראל ולירדן - והמשאים ומתנים הנמשכים סביב הסוגיה.

לנדאו: "יש לנו תשובות"

הגז המצרי אמור לספק 50% מן הגז הטבעי הנצרך בישראל (לרבות בידי בז"ן). EMG מספקת כיום לישראל 2.2 מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה (2.2 BCM), מתוכם 2.1 המסופקים להסקת תחנות הכוח של חברת החשמל. יתרת הגז נמכרת לתחנת הכוח של מפעל המלט נשר ברמלה וכן לצורכיהם התפעוליים של מפעלי מכתשים אגן וחיפה כימיקלים בדרום. EMG אמורה היתה להתחיל לספק 0.6 BCM נוספים לבתי הזיקוק בחיפה (בז"ן). כלל הלקוחות הפרטיים כבר התקשרו עם הספקית המתחרה ים תטיס בהסכמי גיבוי לגז הנצרך.

במקביל, הגז המצרי משמש את חברת החשמל להסקת כ-45% מכושר הייצור בתחנות הכוח. לפיכך, הפסקת ההזרמה מותירה בידי חברת החשמל שלושה מהלכים אפשריים לחיפוי על הגז החסר: הגדלת רכישת הגז מן הספקית המתחרה ים תטיס, הגברת ייצור החשמל בתחנות הכוח הפחמיות בחדרה ובאשקלון, וכן הסבת מספר תחנות כוח לייצור חשמל באמצעות דלק חלופי. מדובר בשימוש יקר יחסית בסולר ובמזוט, בעיקר בשעות השיא של הביקושים לחשמל.

לפי הערכות רשות החשמל, הביאה ההשבתה האחרונה של הזרמת הגז ממצרים לתוספת של 340 מיליון שקל לעלות סל הדלקים של החברה - שמשמעותם ייקור תעריף החשמל לציבור בכ-2% (בשנה). עם זאת, אספקת הגז החלקית גם בחודש שחלף מאז חידוש ההזרמה עשויה להביא לתוספת עלות של 136 מיליון שקל בסל הדלקים, שתגולם לכיס הציבור בתוספת של כ-2.3% בסך הכל. בשקלול השבתת ההזרמה הראשונה בתחילת השנה (למשך 42 יום) - התייקר סל הדלקים של חברת החשמל בכ-5%, שהוביל לייקור תעריף החשמל בכ-3%.

שרי הממשלה עדיין ממלאים פיהם מים נוכח הכוונה לייקר את החשמל - ומסרבים להתייחס לסוגיית השלכות המחסור בגז על התעריף. שר התשתיות, עוזי לנדאו, בחר אתמול להתמקד בסוגיית ביטחון האספקה. "עם כל הקשיים, חשוב לדעת שיש תשובות למדינת ישראל בטווח המיידי - אנחנו מטפלים בזה בין היתר באמצעות שינוי תמהיל הדלקים הקיים", אמר לנדאו. "לישראל יש גז ויש לנו גם מזוט וסולר לגיבוי המחסור בגז המצרי, ולא צפויים שיבושים באספקת החשמל. המשרד נערך למתן פתרונות לטווח הקצר, הבינוני והארוך. אנחנו מתארגנים ומטפלים בצורך לגשר על פער המחסור בגז הצפוי ב-2013, וכן פועלים במלוא המרץ להקמת מצוף לגז נוזלי בים, ופועלים בכל המרץ לחבר את מאגר תמר אל החוף", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully