וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנזק מהתייקרות החשמל - 1.85 מיליארד שקלים"

אבי בר אלי

6.7.2011 / 9:42

התאחדות התעשיינים הגישה לראש הממשלה נתניהו תוכנית חלופית למימון רכש סולר, והזהירה: "העלאת התעריף תגולגל למוצרי הצריכה"

תוספת העלות למגזר העסקי כתוצאה מהייקור המתוכנן בתעריף החשמל נאמדת ב-1.85 מיליארד שקל - כך עולה מתחשיב שהגישה אתמול התאחדות התעשיינים לראש הממשלה, בנימין נתניהו. התחשיב הוגש בתגובה לכוונת רשות החשמל לייקר את החשמל במשק ב-20%.

מהתחשיב עולה כי עלות הייקור הנגזרת למפעלי התעשייה בלבד תסתכם ב-800 מיליון שקל. "תוספת הוצאה כבדה זו תרע את כושר התחרות של המפעלים, המתמודדים בתקופה האחרונה עם התייקרות עלויות ותשומות רבות אחרות", כתבה ההתאחדות לנתניהו. עוד הזהירו כי העלאת התעריפים תגולגל בחלקה גם להתייקרות מוצרים ולפגיעה נוספת בהכנסה הפנויה של הצרכנים. נשיא ההתאחדות, שרגא ברוש, אמר: "העלאת תעריפי החשמל היא לא גזרה משמיים, ניתן לפתור אותה בדרכים אחרות ומבלי להיכנס שוב לכיסם של הצרכנים".

במכתב ששיגרה לנתניהו, הציעה ההתאחדות מודל משולב שיחסוך לדבריה את הצורך בייקור החשמל - או יפחיתו. מדובר בהפחתת הבלו המוטל על הסולר והמזוט לייצור חשמל בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל. זאת בטענה כי תוספת הכנסות זו לקופת המדינה ממילא לא הובאה בחשבון באומדן ההכנסות המדינה ל-2011.

הרחבת ניהול הביקושים וחיסכון בסולר

איך נמנעים מייקור תעריף החשמל? עוד מוצע כי יבוטל הסדר פרישת החוב שאושר באחרונה לחברת החשמל עבור מימון תוכנית החירום למשק החשמל. בהסדר חויבה החברה להחזיר לציבור 2 מיליארד שקל בגין גביית יתר. תחת זאת מציעים בהתאחדות להעמיד ערבות מדינה לגיוסי חברת החשמל לצורך פיתוח המשק.

עוד מציעים בהתאחדות לרשות החשמל להרחיב את הסדרי ניהול הביקושים לחשמל, כדי להסיט את הביקושים לחשמל משעות שיא הצריכה, ולחסוך את השימוש בסולר. מדובר בהגדלה מיידית של התמריצים הניתנים לייצור חשמל עצמי בגנרטורים ולהסדרי "פסגה ניידת" (הנחה בחשמל בתמורה להסרת ביקושים בשעות שיא). זאת לצד הגברת המודעות הציבורית להסדרי הצריכה לפי תעריפי עונות וזמן (תעו"ז), וכן יישום "מודל קליפורניה", לפיו זוכים צרכני חשמל גדולים בהנחה של 10% בחשמל בתנאי שיחסכו 20% מהצריכה. בהתאחדות דורשים עוד מהאוצר לבטל את הבלו שהוטל השנה על הפחם למשך שנתיים, בסך כ-34 שקל לטונה.

במקביל, פנה אתמול לממשלה בנושא גם איגוד לשכות המסחר. יו"ר האיגוד, אוריאל לין, הגיש לשרי האוצר והתשתיות מודל דומה לצמצום הייקור הנדרש בחשמל. מודל זה מציע כי המדינה תעניק לחברת החשמל "הלוואה" בגובה הבלו שיידרש ממנה לשלם בעבור רכש הסולר המוגבר. החזר ההלוואה יתפרש לאורך עשר שנים. במקביל, יצומצם זמן פירעון חוב 2 מיליארד השקלים של חברת החשמל לציבור מ-15 לחמש שנים בלבד, באמצעות הפחתת תעריף הדרגתית.

לצד אלה, מציע האיגוד כי המשרד להגנת הסביבה ידחה את התנגדותו לשריפת מזוט למשך חצי שנה - כדי למנוע את הייקור הקיץ בתעריף. זאת לצד הכרזה ממשלתית על תוכנית חירום להתייעלות בחברת החשמל, ולצמצום עלויות השכר בחברה. "חייבים לשים סוף להתנהלות המונופול הגדול במדינה המעביר לציבור את הבעיות אליהן הוא נקלע, ובהרבה מהמקרים כתוצאה מקבלת החלטות שאינה כלכלית על גב הציבור ובכלל זה המגזר העסקי", כתב לין.

"חברת החשמל מתנהלת על גב הציבור"

פקידי משרד האוצר ורשות החשמל נפגשו השבוע כדי לדון בהודעת הרשות לפיה יש לייקר את החשמל ב-20%. בימים הקרובים ייבחנו הצוותים את חישובי עלות סל הדלקים שהגישה חברת החשמל, ואת התרחישים לפיהם חושבו עלויות אלה. עם סיום הבחינה יתברר באיזה שיעור בדיוק נדרש להעלות את התעריף, ומה מידת הגמישות האפשרית בייקור.

לפי המסתמן, האוצר יסרב להפחית את הבלו הנגבה ממחיר הסולר לחברת החשמל. לחלופין, תיבחן האפשרות לפרוש את הייקור לאורך תקופה. זאת במטרה להקל על המשק את ההסתגלות.

בראיון ל-TheMarker אמר יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה, כי ברשות בוחנים את האפשרות ליישם מודל תעריפים דינמי, במסגרתו יועלה התעריף בשיעור הנדרש לקיץ בלבד, כשזה ייבחן מחדש באוקטובר.

חברת החשמל הגישה בשבוע שעבר לרשות החשמל ולממשלה בקשה לסיוע במימון רכש עצום של סולר שבו נדרשה ותידרש לשאת ב-2011. מדובר ברכש של 650 מיליון טונה סולר בעלות כוללת של כ-3.5 מיליארד שקל. מתוכם 250 מיליון טונה מיועדים לשימוש רק בחודשים יולי-אוגוסט. רכש הסולר היקר פי 7-9 מהגז הטבעי נדרש בשל השיבושים החוזרים ונשנים באספקת הגז ממצרים. כמו כן, הוא צפוי להידרש אם תאומץ המדיניות הנבחנת בימים אלה לצמצום צריכת הגז ממאגר מאריB שמול חופי אשקלון, מחשש להאצת אזילתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully