וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטיאס ניצח: ראש מינהל מקרקעי ישראל התפטר

אריק מירובסקי

6.7.2011 / 14:24

על פי ההערכה, ביבי העדיף להתפטר בכדי להימנע מעימות גלוי עם שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס. הבוקר פורסם כי משרד המשפטים הזהיר את אטיאס, והורה לו להפסיק התערבותו במכרזי המינהל

מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, לא המתין הרבה, ויומיים לאחר קיום פגישה משולשת שהתקיימה בינו לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר השיכון, אריאל אטיאס - הודיע על התפטרותו מהמינהל.

מה קרה באותה פגישה משולשת? פורמלית יצאה הודעה, כי השלושה דנו בקידום הרפורמה והמשך שיווק הקרקעות הנמרץ, ואולם בפועל, ההערכות היו, כי תוכנה האמיתי של הפגישה היה הסדרת סיום כהונתו של ביבי, וזאת על רקע של מחלוקת בינו לבין שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, וחוסר שביעות רצון של השר מתפקוד המינהל.

נכון לעכשיו קשה לדעת איזו גירסה נכונה יותר - האם הטענות שהגיעו מצידו של ביבי שאטיאס התערב יותר מידי בעבודת המינהל, וזאת בניגוד לנוהלים, או אלו שהגיעו מצידו של אטיאס, שהמינהל המשיך להתנהל בצורה גרועה תחת ביבי כמנכ"ל. יש עובדות שתומכות בשני הצדדים.

כך, פורסם היום ב-TheMarker כי אטיאס ועוזרו עו"ד בני דרייפוס זומנו לשיחת הבהרה אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד שרית דנה, וזאת על רקע התערבויות נקודתיות שלהם בפעילויות שונות של המינהל. זאת בניגוד לנהלים הקובעים, כי השר אמור להתערב בקביעת מדיניות בלבד, אבל לא בעסקות שנוגעות לקבלנים או לאנשים ספציפיים.

"במקום לטפל בתקלות במינהל, עסקו בלדחות את שאלות השר"

ככל הידוע, למשרד המשפטים נודע על ניסיונות ההתערבות של אטיאס ודרייפוס בנוגע למכרזים ופינויים ספציפיים של קרקעות. מנהלים במינהל מקרקעי ישראל, בהם ביבי, סירבו לקבל את ההתערבות של השר ועוזרו בעניינים נקודתיים, לרבות נסיונות להפסיק הליכי פינוי מקרקע שביצע המינהל - והפנו תלונות על כך למשרד המשפטים.

אחד המקרים מושאי המחלוקת היה פגישה שקיים אטיאס עם מתאם פעולות צה"ל בשטחים, האלוף איתן דנגוט, שנועדה לקדם טיפול של המינהל בהקצאת קרקע לאלוף משנה שלומי דהן, נכה 100% ממושב עמיקם. ירון ביבי סירב לשבת באותה פגישה בנימוק, שדי היה לו בביקורת הקשה שהמינהל קיבל על טיפולו בקרקעות של האלוף יואב גלנט, וכי הוא יקצה את הקרקע המבוקשת אך ורק על פי הנהלים.

אטיאס מסר בתגובה, כי "פניתי לשרית דנה, כדי לחדד את שאלת 'סמכות ההתערבות' של שר בישראל. במקום לטפל בתקלות במינהל, עסקו בלדחות את שאלות השר". אטיאס לא הכחיש כי היו לו שיחות עם שרית דנה בנוגע למעורבותו בעבודת מינהל מקרקעי ישראל. לדבריו, הוא זה שיזם את הפנייה לדנה, על רקע הביורוקרטיה הקשה במינהל וחוסר יכולתו לפעול כשר למען זירוז ההליכים הביורוקרטיים. לדברי אטיאס, הוא "דוחה בשאט נפש את הניסיונות לקשור בין ויכוחים מקצועיים על יעדים הנדרשים בעבודה שוטפת לבין רמזים על שיקולים זרים".

"מינהל שאינו משיב לפניות האזרחים"

מהתגובה של אטיאס הצטיירה תמונה קשה של מינהל שאינו משיב לפניות אזרחים ואף שוכח לפתוח מעטפות של מכרזים במשך חודשים ארוכים.

לדברי אטיאס, "בלשכת שר השיכון מתקבלות מאות פניות בחודש, שרובן מתייחסות לביורוקרטיה במינהל, ולעיתים אין מענה כלל, או מענה לאחר חודשים ארוכים. תופעה זו גורמת סבל רב לאזרחים. חובתו של השר לסייע ולדרוש טיפול יעיל לטובת האזרחים".

"לפני חצי שנה היו מקרים שבהם במקום לקבל תשובות על תקלות ועיכובים, התעוררה שאלת 'סמכות ההתערבות'. לכן, השר אטיאס פנה מיוזמתו לדנה, על מנת לחדד את נהלי העבודה מול המינהל. השר וצוותו פעלו ופועלים לפי הכללים, ואינם מתערבים בשום דבר שאינו חוקי. יש מאות פניות של אזרחים ללשכתו של השר וכולם מקבלים מענה ללא משוא פנים".

במינהל, לעומת זאת, מזכירים כי למרות טענותיו של אטיאס, במינהל תחת ביבי שברו שיאי שיווק קרקעות בשנה שעברה, מה שגרם לעומס גדול מאוד על העובדים, שהצטרכו לטפל בעשרות אלפי הצעות על הקרקעות ששווקו. ואולם במשרד השיכון טוענים כי ניתן היה לשווק קרקעות בקצב מהיר אף יותר וחלק גדול משיאי השיווק יש לייחס לשר עצמו שהקדיש זמן רב לטיפול בחסמים.

"בישיבות שהתקיימו עם אנשי המינהל, ניתן היה, גם בעין לא מקצועית, להבחין, שניתן היה לעשות יותר" אמר מקורב לשר השיכון.

ביבי, מכל מקום הסביר, כנימוק פורמלי לעזיבתו, שבאווירה הרעה שנוצרה בינו לבין שר השיכון, הוא אינו יכול לקדם את הרפורמה במינהל, ועל כן אינו רואה טעם להשאר בתפקיד. ירון ביבי סירב להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully