וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח מרכז מאקרו: "הממשלה לא מקטינה הפערים"

איריס מרגוליס

7.7.2011 / 12:59

הדו"ח בחן את יישום המלצות ארגון ה-OECD לגבי שוק העבודה בישראל. על פי הדו"ח, מספר העובדים במשק גדל אבל מרביתם מצויים בתחתית התפלגות ההכנסות

"צעדי ממשלת ישראל בכיוון חיובי אך חסרי משמעות להקטנת הפערים וצמצום העוני. מספר העובדים גדל אבל מרביתם מצויים בתחתית התפלגות ההכנסות: יש הרבה יותר עובדים עניים. בהינתן הצעדים שננקטו לא צפוי לחול שום שינוי בתחום הפערים החברתיים אלא אם הממשלה תשנה כיוון, תקבע יעד לצמצום העוני ותפנה לכך משאבים" - כך קובע דו"ח שמפרסם היום מרכז מאקרו לכלכלה מדינית וקרן פרידריך אברט. הדו"ח בחן את המלצות ה-OECD לגבי ישראל ויישומן על ידי הממשלה.

המחקר יוצג היום בכנס במסגרת פרויקט "זכרון יעקב", וייערך סביבו דיון מומחים בהשתתפות ד"ר דניאל גוטליב, פרופ' אפרים צדקה, ד"ר דוד קליין ובכירים נוספים. המחקר קובע כי "ניתן יהיה לראות שינוי במגמה בטווח הקצר והבינוני, רק אם הממשלה תחליט לצמצם את תחולת העוני לפני תשלומי העברה ב-25% בחמש השנים הקרובות. במידה שהממשלה תעמוד ביעד זה יחולצו כחצי מיליון נפשות מתחת לקו העוני".

בחודש מאי 2010 פירסם ארגון ה-OECD סקירה נרחבת של שוק העבודה והמדיניות החברתית בישראל. הסקירה כללה המלצות שמטרתן להפוך את ישראל לחברה הוגנת יותר, לשמור על קצב צמיחה מהיר ולהקטנת הפערים ביחס לשאר מדינות הארגון.

הדו"ח העלה כי שיעור העוני בישראל (לאחר תשלומי העברה) הוא הגבוה ביותר (21.3%) מבין מדינות ה-OECD (ממוצע הארגון עומד על 10.6%). עוד נמצא כי ישראל נמצאת בין חמש המדינות עם אי השוויון הגבוה ביותר בקרב מדינות ה-OECD. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בישראל נמוך מממוצע הארגון (66%), כאשר ארבעה מכל עשרה ישראלים בגיל העבודה אינם מועסקים.

ב-OECD המליצו להעלות את שיעור ההשתתפות בכוח העבודה, לרבות בקרב האוכלוסייה החרדית והמיעוט הערבי; להפחית את שיעורי העוני בקרב משפחות עובדות; להשקיע בהרחבה ופריסה מקיפה יותר של ההון האנושי הקיים ולפתח תשתיות ותחבורה.

עיקרי ממצאי המחקר

• העלות התקציבית של הצעדים שהממשלה מציעה היא כ-4.9-5.5 מיליארד שקל, אולם נדרשת השקעה נוספת של כ-8.7-12.3 מיליארד שקל על מנת לשנות את תחולת העוני באופן משמעותי.

אמנם מספר העובדים גדל אבל מרביתם מצויים בתחתית התפלגות ההכנסות: יש הרבה יותר עובדים עניים.

המלצות אשר לא זכו לכלל התייחסות או זכו להתייחסות מועטה בלבד ע"י הממשלה:

• פיקוח יעיל יותר על ישום פנסיית החובה והגברת הענישה בקרב מעסיקים שאינם מקפידים על כך.

• עידוד יציאה לעבודה בקרב אוכלוסיית הנכים.

• הגדלת הייצוג של המיעוט הערבי בסקטור הציבורי ומתן העדפה במכרזים ממשלתיים לחברות המקפידות על תעסוקה שווה והוגנת לכלל האוכלוסייה.

• הוספת מנגנון שנועד להעניק לעובדים הזרים אישורי שהייה קבועים כנהוג בשאר מדינות ה-OECD והסדרת ערוצי הגירה וקביעת מדיניות הגירה ברורה.

• הגמשת התנאים לקבלת דמי אבטלה וביטול הקריטריון על בעלות רכב בקבלת הבטחת הכנסה.

פיתוח מואץ של התשתיות (כבישים ותחבורה ציבורית) בפריפריה ובישובים ערבים

בשנת 2011 היקצתה הממשלה תקציבים רבים לנושא הכבישים והתחבורה הציבורית, אך בעיקר במרכז הארץ, ולאו דווקא בישובי הפריפריה והישובים הערבים, כפי שנכתב שיש לעשות בדו"ח ה-OECD. הרפורמה בקווי האוטובוסים בגוש דן, שיצאה לפועל ביום שישי האחרון, אמורה להעלות את שיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית באיזור. ההשקעה הצפויה ברפורמת קווי האוטובוסים בגוש דן עומדת על כ-200 מיליון שקל בשנה.

בנוסף, משרד התחבורה מייעד למטרופולין תל אביב כ-375 מיליון שקל לשנים 2011-2012. סכום זה מיועד בין השאר לתכנון מערך התחבורה הציבורית, העתקת תשתיות, תחנות ראשיות וארגון מחדש של התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב.

פרויקט נוסף המתוכנן להתבצע הינו הקמת הרשות הארצית להפעלת תחבורה ציבורית, אשר בשלב הראשון שלה יוקמו רשויות מטרופוליטניות, ובשלב השני תוקם גם רשות ארצית שתפעיל את רשויות התחבורה בארץ. תוכנית נתיבי ישראל כוללת הקמת תשתית תחבורה יבשתית בינעירונית מקיפה. תוכנית זו נפרסת על פני העשור הקרוב.

בנוסף, מתכננת ממשלת ישראל את תוכנית נתיבי ישראל - בהיקף של כ-27.5 מיליארד שקל אשר נפרסת על פני העשור הקרוב. במסגרת תוכנית זו, הוחלט להקים תשתית תחבורה יבשתית בינעירונית מקריית שמונה ונהריה בצפון ועד משאבי שדה ואילת בדרום, במטרה לאכלס ולפתח את הנגב והגליל. שדרת התשתית תכלול תוואי אורך של מסילות ראשיות ושל כבישים ראשיים ומספר צירי רוחב.

התוכנית כוללת, בין היתר, פיתוח רשת כבישים בצפון והקמתן של מסילות רכבת לכרמיאל, לעפולה ולבית שאן, חשמול מערך הרכבות הארצי, רכש ציוד נייד רכבתי, המשך דרומי לכביש חוצה ישראל וקידום תכנון פרויקטים נוספים. הפרויקט השלישי הינו הרפורמה בקווי האוטובוס בגוש דן, שיצאה לפועל ביום שישי האחרון.

תקציב המדינה לשנת 2011 מיועדים למערכת ההסעות בירושלים כ-939 מיליון שקל. לסעיף התחבורה הציבורית מיועדים כ-474 מיליון שקל, אשר בין השאר מיועדים לתכנון מערכת הסעת המונים בנצרת, השרון, באר שבע, נתניה וחיפה והכרמל. בתקציב משרד הפנים מיועדים 6.3 מיליון שקל לוועדת תכנון לתשתיות לאומיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully