וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצרנים: "ייבוא חלב יסכן בריאות הציבור"

עמירם כהן ואורה קורן

7.7.2011 / 14:45

בדיון בוועדת הכספים התנגדו יצרני החלב להצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לייבא חלב מרומניה וטענו כי הוא אינו עומד בתקן. משרד האוצר מתנגד להרחבת הפיקוח

"החלב הרומני אינו עומד בתקני האיכות של משרדי הבריאות והחקלאות", כך הזהיר הבוקר יואב צור, בעל רפתות בישראל וברומניה, בתגובה להצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לייבא חלב מרומניה.

לדברי צור, ההצעה שהעלה נתניהו במהלך ביקורו ברומניה היא "חסרת אחריות, ואם תיושם היא עלולה לסכן את בריאות הציבור". הוא מסביר זאת בכך ש"רוב יצרני החלב ברומניה מתרכזים בכפרים קטנים ונידחים, והאיכרים שם חולבים את הפרות בידיים חשופות, לדליים שאינם מחוטאים ונקיים. החלב נאגר בכדים ומועבר בטנדרים שאין בהם מערכות קירור כמתחייב מהתקן האירופי והישראלי ונאגר במיכלי פח, שגם הם אינם עוברים כל חיטוי. הובלת החלב לנקודות האיסוף נמשכת לעתים קרובות 6-7 שעות, והתוצאה היא שחלק ממנו כבר מגיע חמוץ לנקודות האיסוף".

עוד אומר צור כי כמות החלב המאושרת לשימוש על פי התקן הרומני, שאינו מחמיר כתקן הישראלי, "אינה מספיקה אפילו לרומנים עצמם".

משרד האוצר: מתנגדים להרחבת הפיקוח על המחירים

במהלך דיוני הוועדה להורדת מחירי מוצרי החלב הנערכים בשעה זו במשרד התמ"ת בירושלים ביקש משרד החקלאות להכניס לפיקוח גביעי יוגורט, גבינה לבנה וגבינה צהובה פרוסה, לצד מוצרים מפוקחים כחמאה, שמנת וגבינה צהובה בגוש. במשרד האוצר מתנגדים להצעה להגברת הפיקוח, ומבקשים לפתוח את המשק ליבוא. באוצר מתנגדים גם להצעה הנוספת שהועלתה, לפיה יורדו 8% מהמע"מ על מוצרי מזון בסיסיים.

פיתרון נוסף שהוצע במסגרת הדיון היה הורדת מחירים וולונטרית של מספר מוצרי חלב בסיסיים, רובה מצד רשתות ומחלבות, ומקצתה מצד הרפתנים. במשרד התמ"ת, הגוף שיזם הצעה זו, הביעו מורת רוח מכך שרשתות השיווק אינן מעבירות לצרכן את מלוא הוזלת מחירי המחלבות לקוטג', ומציינים כי הרשתות צריכות לשאת יותר בהוזלת המחירים מכפי שעשו עד כה. נציגי הרשתות והמחלבות הודיעו כי מוכנות להוזלה של עד 8% כל אחת במחיר מוצרי החלב הבסיסיים, אך במשרד התמ"ת מצפים מהרשתות להגדיל את ההוזלה כדי שגם הציבור ייהנה ממנה.

הצעה נוספת שנדונה היא סימון מוצרים בפיקוח, כדי להקל על הצרכן לזהותם. ברשת רבוע כחול החלו בשבועות האחרונים בפרסום על מקררי החלב של רשימת מוצרים בפיקוח עם המחיר המפוקח וההוזלה הנוספת של הרשת.

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, יעקב בכר, מסר כי התמורה לליטר חלב שמקבל הרפתן בישראל מהמחלבות היא 1.15 שקלים לליטר, 5 אגורות נוספות שמשלמות המחלבות מיועדות לכסות את עלויות מועצת החלב, גוף משותף ליצרנים, למחלבות ולממשלה, המתכנן ומפקח (על פי חוק) על יצור החלב ושיווקו.

מנתוני מועצת החלב עולה שההוצאה לייצור ליטר חלב מתחלקת כלהלן: 57% למזון, 15% שכר עבודה לרפתן (כולל עבודה שכירה), 15% הוצאות תברואה ווטרינריה, ו-13% אגורות פחת וריבית על ההשקעה בהקמת הרפת וברכישת הציוד.

מנתונים אלה עולה כי ההכנסה נטו לרפתן (שכר עבודה) לליטר חלב משווק היא 19 אגורות לליטר - כ-8.6% מהתמורה לליטר חלב משווק. את התמורה שמשלמות המחלבות לרפתן קובעת ועדת מחירים משותפת לכל הגורמים הפועלים בענף, בהם משרדי האוצר והחקלאות, והיא נקבעת באמצעות נוסחה מוסכמת המתעדכנת מעת לעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully