וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים: "צעדי האוצר יבלמו מחירי הדירות"

אורן פרוינד

7.7.2011 / 16:03

על פי נתוני בנק הפועלים היקף העסקאות בדירות חדשות ירד החודש בשיעור של 15% לעומת תחילת השנה.. גם בנק לאומי מצטרף להערכות אלה

בנק הפועלים , שפירסם הבוקר את הסקירה הכלכלית שלו לחודש יולי, מצביע על ירידה בהיקף העסקות בדירות חדשות בשיעור של 15% לעומת תחילת השנה, ומסביר זאת על ידי הצעדים שנוקט בנק ישראל בתחום המשכנתאות והריבית. "ייתכן מאוד שצעדי בנק ישראל בתחום המשכנתאות ועליית הריבית כמו גם הצעדים שנקט האוצר, הביאו רוכשים פוטנציאליים 'לשבת על הגדר' ולהמתין לבאות. על כן, צעדי המדיניות שננקטו ובעיקר העלייה בהתחלות הבנייה, יפעלו בחודשים הקרובים לבלימת העלייה במחירי הדירות".

הערכה זו באה על אף הנתון האחרון של הלמ"ס, המורה על עלייה של 15.3% במחירי הדיור בשנה האחרונה. לטענת כלכלני פועלים, תגובת המחירים היא איטית יותר כיוון שבשלב זה מלאי הדירות הלא מכורות הוא נמוך. יחד עם זאת, היקף התחלות הבנייה עלה לרמה של כ-45 אלף יחידות לשנה, וניתן לראות שמספר הדירות החדשות הלא מכורות נמצא במגמת עלייה מחודש אוקטובר.

בבנק לאומי מצטרפים להערכה בדבר ההתתקררות בשוק הדיור ומצביעים על ירידה בהיקף המכירות החודשי של דירות חדשות לצד עלייה מתונה, אך מתמשכת, במלאי הדירות הבלתי מכור. לטענתם, שילוב של שתי מגמות אלו, הביא לעלייה של מספר חודשי ההיצע, כאשר הפעם האחרונה בה מספר חודשי ההיצע עמד על רמה זו היה במארס 2099. "אין ספק שמדובר באיתות ראשוני חשוב, אשר יכול להעיד כבר עתה על שינוי מגמה אפשרי במחירי הדירות במהלך 2012-2013. בתקופה זו ייתכן מעבר ממצב של עליות מחירים ליציבות ואף לירידה קלה של המחירים, בממוצע הכלל ארצי"..

מחאת הקוטג' ממתנת את האינפלציה

נוסף על ההתמתנות במחירי הדיור, בנק הפועלים צופה כי הירידה במחירי הסחורות החקלאיות בעולם בתוספת המחאה הגוברת נגד מחירי המזון הגבוהים במשק, צפויים למתן את האינפלציה השנתית, כך שעליית מדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים הקרובים תסתכם ב-2.8%. "באופן כללי אנו סבורים כי ההתפתחויות של החודש האחרון מנמיכות מעט את החששות מאינפלציה - מחירי המזון צפויים לרדת מעט, מחירי הסחורות החקלאיות בעולם ירדו, השקל התחזק ונראה ששוק הדיור מתקרר, בהתאם לזאת, אנו צופים כי עליית מדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים הקרובים תסתכם ב-2.8%", ציינו כלכלני בנק פועלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully