וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לבדוק פערי תיווך אפלים בין הרשתות לספקים"

אורה קורן

11.7.2011 / 8:33

ההמלצות להורדת מחירי המזון יכללו צעדים נגד הסכמים בין רשתות שיווק לספקים - הכוללים עלויות שמושתות בהמשך על הצרכנים. האוצר והתמ"ת יוצאים נגד הרשתות: "תנאי הסחר של הרשתות עם הספקים - כשל שוק"

במשרדי הממשלה מסמנים כעת את רשתות השיווק וסבורים כי הן אלה שצריכות להוריד את המרווח שבין מחיר רכישת המוצרים מהמחלבות למחיר המכירה לצרכן - בשיעור ניכר: "יש לבדוק את החור השחור ואת פערי התיווך האפלים ביחסים שבין הרשתות לספקים, כחלק מהמדיניות להוזלת מוצרי החלב. חלקים שלמים במרווח שבין הקמעוני לספקים הם דמיוניים, וקיימים רק בישראל" - כך אמר אתמול שר התמ"ת, שלום שמחון, במפגש בהתאחדות התעשיינים.

שמחון התייחס לשורת הסכמים חריגים בין הרשתות לספקים, שבעקבותיהם נאלצים הספקים לשאת בעלויות גבוהות - שמושתות על הצרכנים. הסכמים אלה כוללים בונוס סוף שנה שניתן לרשת, קידום מכירות בתוך הרשת והשתתפות ספקים במבצעים בפתיחת סניפים והסבות סניפים.

גם במשרד האוצר תומכים בבדיקת העלויות הנוספות הנגרמות מהיחסים שבין הרשתות והספקים, ואף שוקלים להמליץ על בדיקה לגבי עמידת הרשתות בכללים בסוגיה שפירסם ב-2005 דרור שטרום, אז הממונה על ההגבלים. דו"ח שטרום אסר, בין השאר, תשלומים עבור הצגת המוצרים, שיריון חלק עיקרי משטח מדף בקטגוריה, בונוס על מכירות הרשת וקניסת ספקים שמוכרים ברשת אחרת במחיר נמוך.

"ייבוא לא יפתור את כל בעיות המדינה"

"יש שני כשלי שוק בשרשרת המזון", אמר שמחון, "האחד הוא תנאי הסחר של רשתות השיווק עם הספקים, והשני הוא המכונים הגדולים לייצור מזון לבעלי חיים - שם יש ריכוזיות גדולה שגורמת לעליות מחירים למגדלים. הטיפול במכונים יביא להורדה של המחירים לחקלאי, ועשוי להביא גם להורדת מחירי המזון במשק. יש לטפל במכונים באמצעות החוק החדש של קבוצות ריכוז".

שמחון התייחס לפעילות של כ-20 מכונים גדולים, דוגמת גרנות, שמוכרים את התערובות למגדלים במחיר דומה. לדבריו, החקלאים השותפים בגרנות מקבלים את התערובת במחירים נמוכים יחסית לעומת שאר החקלאים.

לגבי הכוונות לפתוח את המשק ליבוא מתחרה של מוצרי חלב אמר שמחון: "היבוא הוא כלי חשוב בתחרות, אך אינו יכול לפתור את כל בעיות המדינה". לדבריו, בפתיחת המשק ליבוא יש לדאוג שענף החקלאות לא יקרוס.

משרד התמ"ת הודיע אתמול כי הוועדה לעניין משק החלב, בראשות מנכ"ל המשרד, שרון קדמי, הגישה את המלצותיה לשר התמ"ת. המשרד מסר כי בחר שלא לפרסם את המלצות הוועדה, מכיוון שמתוכנן דיון בעניין אצל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהשתתפות שרי האוצר, החקלאות והתמ"ת, לתיאום עמדת הממשלה בסוגיה, ואין זה ראוי לפרסם המלצות לפני שהתקיים דיון של גורמי הממשלה הנוגעים בנושא.

נתניהו מתערב

התערבות נתניהו בקביעת המחירים של מוצרי החלב נדרשה לאור המחלוקת בין שר האוצר, יובל שטייניץ, לשמחון ולשרת החקלאות, אורית נוקד, בנוגע לדרכים להורדת המחירים. המחלוקת העיקרית בין השרים היא ככל הנראה בסוגיית ההחזרה של הפיקוח. האוצר מתנגד עקרונית להחזרת מוצרים לפיקוח מתוך תפישה של שוק חופשי. מנגד, במשרדי התמ"ת והחקלאות תומכים בצעד הזה לטווח של שנה-שנתיים, כאילוץ הנובע מהאמרת המחירים.

כיום עומדת על הפרק הצעה להחזיר את הפיקוח על מחירי גבינה לבנה רכה, גבינה צהובה פרוסה ויוגורט. ההחזרה לפיקוח לפי נוסחה מוסכמת של הממשלה והמחלבות תוריד את מחירי המוצרים בשיעור נמוך יחסית של כ-10%.

מקורבים לדיונים העריכו אתמול כי ההמלצות לא יכללו הורדת מע"מ בשיעור של 8% על מוצרי חלב שיהיו תחת פיקוח. שמחון אמנם הביע בעבר תמיכה במהלך, אך משרד האוצר התנגד לעניין באופן נחרץ, ומקורבים לדיונים העריכו כי נתניהו תומך בעמדת משרד האוצר בסוגיה.

גם מחיר המטרה של החלב הנרכש מהרפתנים שנוי במחלוקת. משרד האוצר תומך בהורדת המחיר בשיעור נמוך, ואילו הרפתנים מתנגדים ונהנים בנושא מגיבוי משרד החקלאות.

בסוף השבוע נבחנה הצעה של ממשרד התמ"ת לסבסד רפתות קטנות בתמורה להפחתת מחיר המטרה, אך במשרד האוצר סבורים כי הנושא עלול לעורר בעיה משפטית מול רפתות גדולות שאינן בהכרח רווחיות יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully