וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה: "נילחם בייקור תעריפי החשמל"

צבי זרחיה

11.7.2011 / 11:08

"מנסים לעשות פה שקשוקה שלא קיימת - חוק ששינסקי לא גרם לכך שהגז המצרי לא יגיע לישראל", כך אמר יו"ר ועדת הכלכלה בפתח הדיון העוסק בעלייה הצפויה במחירי החשמל. יו"ר חברת החשמל: "ללא רכישת סולר לא נוכל לספק חשמל"

"אנו רוצים לוודא שההתייקרות במחירי החשמל היא בלתי נמנעת, במיוחד בתקופה זו - בה הוועדה עוסקת בהתייקרויות מוצרי היסוד. גם בקוטג' יש חשמל. נכון שייקור החשמל לא מצריך את אישור ועדת הכלכלה, אבל זה מסוג הדברים שנצא למלחמה בשבילו" כך אמר הבוקר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) בדיון שמקיימת ועדת הכלכלה בייקור החשמל.

לדברי שאמה הכהן, " אם האוצר רוצה לגבות מס על הסולר, זה סוג של חמדנות ואטימות כלפי משקי הבית, המגזר העסקי והתעשיינים".

יו"ר רשות החשמל אמנון שפירה אמר כי אין שום קשר בין חוק ששינסקי לבין ייקור תעריפי החשמל. רשות החשמל הודיעה לוועדה על כוונתה לייקר את החשמל ב-18%. שיעור ההתייקרות חושב בדרך הבאה: 7% בגין אי אספקת גז סדירה ממצרים, 7% בגין הצורך להשתמש בשיקול סביבתי בייצור חשמל לנוכח הפסקת הגז המצרי ו-4% בגין גידול טבעי בביקוש מול דחיית מועדי הרמת תחנות הכוח.

ח"כ מירי רגב (ליכוד) וח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ (קדימה) טענו שיש קשר בין מסקנות ששינסקי לבין יקור מחירי החשמל לנוכח העובדה שיש הפסקה באספקת הגז המצרי.

שאמה הכהן טען כי "מנסים לעשות פה שקשוקה שלא קיימת. חוק ששינסקי לא גרם לכך שהגז המצרי לא יגיע לישראל". שפירה אמר בתגובה כי "ששינסקי לא היה מביא את הגז הישראלי לפה לפני 2013".

"האיתנות הפיננסית של חברת החשמל במצב קשה ביותר"

יפתח רון טל, יו"ר חברת החשמל, אמר כי "יש איום לא רק על מחיר החשמל אלא על אספקתו. כדי שנוכל ליצור חשמל באמצעות סולר צריך לקנות אותו. לנו יש רזרבות של חודש וחצי בגלל מצב התזרים המזומנים שלו. בנסיבות שנוצרו, 50% מאספקת הגז לא מגיעה וזו מערכת בלתי יציבה. כדי שנקנה סולר כבר היינו צריכים לקנות אותו ואין לנו כסף".

לדברי רון טל, "ללא גז מצרי בכלל תוספת המחיר לדלקים סולר ומזוט היא 3.7 מיליארד שקל. כשיש 20% מהגז המצרי - מדובר בעלות של 2.9 מיליארד שקל. 40% גז מצרי - 2.2 מיליארד שקל. כשיש גז מצרי ברמה מלאה מדובר בתוספת של 0.8 מיליארד שקל".

רון טל הוסיף כי "האיתנות הפיננסית של חברת החשמל היא במצב קשה ביותר. סך כל ההתחייבויות לטווח קצר בינוני וארוך הן 60 מיליארד שקל, דבר המייצג תזרים מזומנים מתוח. מדובר במשבר. 50% מאספקת הגז לא מגיעה עד שתהיה לנו היערכות אסטרטגית באמצעות אספקת גז מתמר בשנת 2013". לדבריו, "המשבר הזה, מזווית הראיה של חברת החשמל, מחייב פתרון".

רון טל אמר גם כי עלות אי אספקת חשמל היא הרבה יותר יקרה מאשר העלות של חשמל יקר: "בשנת 2012, כתוצאה מאי הגעת הגז המצרי, במידה שלא ימצאו פתרונות נוספים, נהיה במצב שבו אספקת גז מצרי של 20% בלבד תיאלץ לייקר את התעריפים ב-5 מיליארד שקל".

עוד הזהיר רון טל כי "צריך לאפשר לחברת החשמל תזרים מזומנים מיידי כדי לאפשר רכש של סולר - אחרת החברה לא תעמוד במשימתה לספק חשמל. לא יהיה מספיק חשמל בלעדיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully