וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קצב עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה"

רם עוזרי

11.7.2011 / 12:36

מהפרוטוקולים של דיוני הריבית בהנהלת בנק ישראל מחודש יוני עולה כי מחירי הנדל"ן ממשיכים לטפס בקצב מהיר, והדעות חלוקות לגבי הפעולות הנדרשות על מנת לקרר את השוק

מחירי הדירות ממשיכים לעלות בקצב מהיר ובבנק ישראל הדעות חלוקות לגבי אופן ועיתוי הפעולות הנוספות הנדרשות על מנת לקרר את השוק - כך עולה מהפרוטוקולים של דיוני הריבית שערכה הנהלת הבנק בסוף חודש יוני.

בחודשים מארס-אפריל עלו מחירי הדירות בקצב חודשי של 1.5% - גבוה יותר מעלייה של 0.8% שנרשמה בחודשים פברואר-מארס. הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה, וב-12 החודשים שהסתיימו במאי עלו מחיריהן ב-15.3% לעומת התייקרות של 13.9% בחודש הקודם. גם מדד מחירי הדיור, המתבסס בעיקר על חוזי שכירות ונכלל במדד המחירים לצרכן, המשיך לעלות: בחודש מאי הוא עלה ב-1.1%, וב-12 החודשים האחרונים - ב-6.4%.

דירות למכירה. שי מכלוף
בחודשים מארס-אפריל עלו מחירי הדירות בקצב חודשי של 1.5% - גבוה יותר מעלייה של 0.8% שנרשמה בחודשים פברואר-מארס/שי מכלוף

על רקע התחדשות עלית מחירי הדירות, חברי הנהלת בנק ישראל חלוקים בדעתם בנוגע למדיניות לשם קירור שוק הנדל"ן. במהלך הדיונים, לפחות אחד מחברי הנהלת הבנק טען כי המשך העליות במחירי הדיור מחייב העלאת ריבית מיידית או פעולות אחרות בשוק הדיור. בסופו של דבר, הוחלט בבנק ישראל לא להעלות את הריבית ולא ננקטו פעולות נוספות בתחום.

דיוני הריבית, מציינים בבנק, נערכו על רקע התגבשות סיכונים בצד היזמים ורוכשי הדירות. היזמים נוטלים אשראי לרכישת קרקעות במחירים גבוהים כאשר ישנה אפשרות של ירידה של מחירי הנכסים בעתיד. מנגד, גם בצד הרוכשים מתהווים סיכונים ובבנק מעריכים כי יתכן שאלו יתקשו לעמוד בתשלומי המשכנתאות. בהקשר זה, עלה חשש מנקיטת מספר רב מדי של צעדי מדיניות, בנוסף להעלאות הריבית, אשר יגרמו לירידה חדה מדי במחירי הדירות במקום ל"נחיתה רכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully