וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מגבלות המשכנתאות פוגעות בעיקר בזוגות הצעירים"

11.7.2011 / 15:30

על פי משרד האוצר, מגבלות המימון שהטיל בנק ישראל אפקטיביות בעיקר בקרב הקונים הצעירים - שכן רמת המינוף אצלם גבוהה יותר. היקף העסקאות ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז יוני 2004

מגבלות המימון שהטיל בנק ישראל על לקיחת משכנתאות אפקטיביות בעיקר בקרב זוגות צעירים, זאת בשל העובדה שהדירות הנרכשות על ידם מתאפיינות במינוף גבוה (כאומד למינוף נלקח היחס בין מחיר הדירה לשכר הרוכשים). כאשר מדובר על משפרי דיור, מגבלת המימון מסתמנת כפחות אפקטיבית שכן רמת המינוף אצלם נמוכה יותר - כך קובעים היום במשרד האוצר במסגרת דו"ח אורות אדומים לחודש מאי.

מצב שוק הדיור תופס גם החודש חלק מרכזי בדו"ח של משרד האוצר. בניגוד לנתונים ששימשו את בנק ישראל בהחלטת הריבית האחרונה, לפיהם מחירי הדיור הוסיפו לעלות באפריל ובמאי בקצב גבוה של 1.5% בחודש, במשרד האוצר קובעים כי שוק הנדל"ן הוסיף להתקרר בחודש מאי. על פי נתוני האוצר, בשוק הדירות החדשות, בהן נרשמה חולשה בולטת במיוחד, נרשמה ירידת מחירים של 0.5% במהלך החודש.

עוד על פי נתוני האוצר, היקף העסקאות בשוק הנדל"ן רשם ירידה במאי, ומסתמן כי בחודש יוני היתה ירידה חדה נוספת בהיקף העסקאות, לרמה הנמוכה ביותר מאז יוני 2004. גביית המיסים העקיפים, וביניהם מיסים על שוק הנדל"ן, ירדה במאי ב-3.3%. גביית המיסים הישירים לא נפגעה בחודש מאי.

האטה בפעילות הריאלית

אחד הפרמטרים המרכזיים שהביאו לירידה במחירי הדירות ובכמות העסקאות היא מעורבות המשקיעים הזרים בשוק. באוצר מציינים כי שיעור המשקיעים בשוק ירד לרמה של 23, לעומת 31% במאי 2010, כאשר במונחים מוחלטים מדובר על ירידה של 37% במספר העסקאות שחתמו משקיעים.

ביוני, מציינים באוצר, נמשכה ככל הנראה מגמת ההתקררות של שוק הנדל"ן. נתונים ראשוניים לחודש יוני מצביעים על ירידה חדה בהיקף העסקאות, ל-8200 עסקאות - הרמה הנמוכה ביותר מאז יוני 2004 וירידה של 14% בהשוואה ליוני 2010.

עוד מציינים באוצר כי נתוני הפעילות הריאלית לחודשים אפריל-מאי מצביעים על האטה בפעילות הכלכלית ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון של 2011. בתוך כך, מדד היצור התעשייתי (לחודש אפריל) ירד ב-1.6%, פדיון המסחר והשירותים (לחודש אפריל) ירד ב-0.6% ונרשמה ירידה במדד המכירות ברשתות השיווק (לחודש מאי).

שוק העבודה הישראלי ממשיך להפגין עוצמה עם רמת אבטלה נמוכה במיוחדשל 5.8%. קצב האינפלציה, מציינים באוצר, ממשיך להיות גבוה. במדדי הלכי הרוח נרשמה בחודש מאי מגמה מעורבת כאשר מדד מנהלי הרכש מעיד על התרחבות בפעילות התעשייתית, לראשונה מאז חודש ינואר והביקושים המקומיים מצביעים על התרחבות. מנגד, במדד אמון הצרכנים חלה ירידה בשיעור של 1.3% לאחר חודשיים של עליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully