וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטרת ישראל: דרושה מהפכה

האזרחים איבדו אמון במשטרה, והשר לביטחון פנים מנסה לשקם גוף לא יעיל. ד"ר ישראל בוקסר סבור שהמיסים ששילמנו לאוצר צריכים לחזור לאזרחים דרך בניית המשטרה מחדש, אולם מדגיש שלא הכל עניין של שכר בלבד

האזרחים התייאשו מלקרוא למשטרה בגין עבירות של פריצה, גניבת רכוש ורכב, סכסוכי שכנים, הטרדות של שיכורים ונוער עבריין שתוי או מסומם. השוטרים פשוט לא מגיעים, או שמגיעים באיחור ניכר. גם כשהם מגיעים, ברוב המקרים, העבריינים אינם נתפסים. מצב זה המתקיים לאורך זמן, מביא לתדמית נמוכה של המשטרה בעיני הציבור - האזרחים איבדו אמון במשטרה.

משטרת ישראל, הסובלת מחוליים רבים, חשובה מידי מכדי לאפשר לה להמשיך כך. החוליים של המשטרה נמשכים עשרות שנים ואין אפשרות, להאשים בחוליים מישהו ספציפי. האשמה היא של כולנו. הידרדרות מעמד הביניים, הפשע המתגבר, העבריינות בקרב הנוער, תרבות הנהיגה, והימצאות של עשרות אלפי מהגרים בלתי חוקיים בארץ, מחייבת נקיטת אמצעים חדשים ויציאה מהסטגנציה. התוכניות של השר אהרונוביץ' לטיפול בתחלואי המשטרה אינן מספיקות.

ישנן דוגמאות רבות בעולם, לפיהן ניתן ללמוד כיצד מתמודדים עם אלימות. בבסיס השינוי, יש להביא לשדרוג משמעותי של מעמד השוטר בחברה, אליו צריכים להתלוות סמכויות, שכר הולם ושינוי תפקודי. צריך להכין תכנית אסטרטגית למשך שלוש שנים, המכילה נושאים לטיפול, יעדים, ואמצעים.

שיקום מעמד השוטר והקפדה על קוצו של יוד

מדים חדשים או שכר משופר לא יספיקו.יש לגייס אנשים טובים ומשכילים לשורות המשטרה, על פי קריטריונים חדשים שייקבעו. יעד לשנים 2011-2012: גיוס של 1,000 שוטרים חדשים איכותיים. אלה שיגויסו ישלחו לקורס ולהתנסות בשטח, לתקופה של שלושה חודשים, במשטרות בארצות הברית. במקביל, יש לשנות בחקיקה את מעמד השוטר וסמכויותיו, כולל עונשים חמורים לתוקפי שוטרים.

המוטו החדש של פעילות השוטרים צריך להיות הקפדה על קוצו של יוד. על כל עבירה, קלה כחמורה, אנשים יתנו את הדין. בהקשר זה צריך להנחות את השוטרים שאין לוותר על דבר וחצי דבר ולאף אחד. וויתור איננו בסמכותם. עבירה קלה היא השלכת פסולת לרשות הרבים, חנייה במקום אסור, עישון במקום ציבורי, גרימת רעש, הטרדת שכנים, שיכרות במקום ציבורי ועוד. זוהי התחלת ההרתעה. עבירות משמעותיות יטופלו במהירות ובחריפות. יוקמו בתי משפט לשיפוט מהיר, כדי שיוכלו ליצור מעגל אפקטיבי ויעיל לסגירת התהליך, כאשר במקביל יוחמרו העונשים לעבריינים שיורשעו.

בנוסף, יש למתן את פעולת המחלקה לחקירת שוטרים, כנגד שוטרים בתפקיד. מה שמתרחש כיום, גורם לשוטרים לפחד לנקוט עמדה אקטיבית פן יתבעו אותם, ולתפקד בראש קטן. יש לכתוב אמנת שירות חדשה בנושא הקשר בין המשטרה לאזרחים. על המשטרה לעמוד באמנת שירות זאת, שתכלול הגדרות זמן היענות טלפוני לקריאה ולטיפול בעבירה, זמן הגעה למקום. דיווח שוטף לאזרח המתלונן על התקדמות החקירה וכן דיווח לכלל הציבור על סטטיסטיקה אמיתית של שיפור ועמידה ביעדים.

חינוך והחזרת ערך המסים לאזרח

במסגרת שיעורי האזרחות בבתי הספר, יוסבר המעמד החדש של המשטרה וחובות האזרחים הנובעות מכך. במקביל, תפורסם לציבור אמנת השירות החדשה, כמו גם המתווה החדש של פעילות המשטרה. המהלך יתחיל, כפיילוט, ראשית במקומות בהם הפשיעה במגמת עלייה. בתוך שנתיים עד שלוש שנים הוא יופעל בכל מחוזות המשטרה. על הבעיה של מחסור בכוח אדם, ניתן להתגבר על ידי מתנדבים וגיוס עוד שוטרים מתאימים.

אין מדובר במדינת משטרה, השינוי הוא חיוני. אם אנו לא מטפלים כיאות בסיבות לפשעים ולעברות, לפחות עלינו להתחיל לטפל בתוצאות. ממשלת ישראל חייבת להקצות לנושא את כל המשאבים הנדרשים. הכסף ישנו, הוא בקופת האוצר שהתנפחה בגין המיסים העקיפים שנגבים מהציבור. יש להתחיל להחזיר את הכסף לאזרחים, כאשר חיזוק המשטרה הוא יעד חשוב ברמה הלאומית.

ד"ר ישראל בוקסר, מרצה במרכז ללימודים אקדמאיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully