וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת המחירים: הרשתות מוזילות את תחליפי החלב

עדי דברת מזריץ

13.7.2011 / 8:30

כל רשתות השיווק והפארם החלו במבצעים אגריסיביים, אולם לטענתן, בניגוד לתחום הגבינות, תחליפי החלב נמכרים במחירי הפסד. "כאן אין לאן לרדת, גם אם יהיה לחץ צרכני, המחירים יירדו מקסימום לכמה ימים"

לאחר מוצרי החלב והחיתולים, נפתחת זעקת מחירים יקרים נוספת - מזון תינוקות. כל רשתות השיווק והפארם הגדולות הודיעו אתמול כי ייצאו במבצעים אגרסיביים על תחליפי החלב לתינוקות, שיחלו כבר היום.

כיום נמכרת קופסה של 700 גרם מטרנה ב-60 שקל בממוצע וקופסה של 900 גרם סימילאק נמכרת ב-90 שקל בממוצע. "החלטנו להעמיק את המבצעים בתחום מזון התינוקות מכיוון שמבחינתנו זה המוצר ההגיוני אחרי החיתולים, שצריך לנהל במלחמה למען הורדת המחירים", הסביר רמי לוי, הבעלים של רמי לוי שיווק השקמה. בניגוד לגבינת הקוטג', מוצר שעליו הרוויחו הן היצרניות והן רשתות השיווק במשך השנים, ענף תחליפי החלב לתינוקות הוא שונה: רשתות השיווק והפארם למעשה מסבסדות לאורך השנים את המבצעים וההוזלות במוצרי המזון לתינוקות. הרשתות בחרו במזון לתינוקות כמוצר 'לוס לידר' (מוצר שהרשתות מוכרות במחירי הפסד כדי למשוך לקוחות) מכיוון שהבינו את הפוטנציאל ברכישת נאמנותם של צרכני מוצרים אלה.

בדומה לשוק החלב, גם קטגוריה של תחליפי החלב לתינוקות היא אחת מהקטגוריות הריכוזיות ביותר במשק. בשוק, שלו מחזור שנתי של כ-500 מיליון שקל ובמוצריו משתמשים כ-590 אלף משקי בית בישראל, שולטות שתי שחקניות - מטרנה, שבבעלות אסם (51%), שמחזיקה בכ-56% מהשוק; וחברת פרומדיקו, שמשווקת את סימילאק ומחזיקה ב-42% מהשוק. אופטימיל של מדיצ'י מדיקל, שהושקה לפני שלוש שנים, היא שחקן זניח בשוק ומחזיקה בכ-2% הנותרים, ככל הנראה מכיוון שלא הצליחה לשלם מיליוני שקלים כדי לזכות במכרזים שעורכים בתי החולים כדי לקבוע איזה מזון תינוקות יחולק ליולדות.

"הרסני מבחינת הרשתות"

"ב-2010 הפסדנו 30 מיליון שקל על מכירת חיתולים ותחליפי חלב. כאשר תחליפי החלב לתינוקות מהווים יותר ממחצית מההפסד", אומר ניצן לביא, משנה למנכ"ל סופר פארם. "מבדיקה שערכנו עולה כי אם המגמה הנוכחית תימשך נסיים את 2011 בהפסד של 40 מיליון שקל על המוצרים האלה. כעת אני עובד על רווח גולמי שלילי דו-ספרתי. על כל יחידה שאני מוכר אני מפסיד שקלים רבים שמצטברים למיליונים. מבחינת הרשתות - זה הרסני".

עם זאת, לדבריו, המבצעים הנוכחיים של הרשתות לא יעזרו לטווח הארוך ולא יביאו להורדת המחירים לצרכן. "להבדיל משווקים כמו קוטג' וגבינות, כאן אין יותר לאן לרדת במחירים לצרכן כי אנחנו מסבסדים את מחירי היצרניות כבר שנים. גם אם יהיה לחץ צרכני, המחירים לצרכן לא יירדו. מקסימום לכמה ימים, אבל זה לא הקוטג' - אי אפשר להסתדר בלי מזון לתינוקות. בינתיים, כל הרשתות יוצאות במבצעים כדי לא להישאר מאחור וכולן הולכות להפסיד בימים הקרובים עוד כמה מיליוני שקלים. והיצרנים? הם לא משתתפים במבצעים אלא מחככים ידיים ומחייכים".

גם בניו-פארם, שהיו הראשונים לצאת במבצעים האחרונים, סבורים שהמבצעים הנוכחיים לבדם לא יעזרו. "הרי אין מצב לחרם צרכנים כי אי אפשר שתינוקות לא יאכלו ואני גם לא יכול להוריד את מטרנה מהמדפים כי הצרכנים יעברו למקום אחר", אומר משה ברוקס, סמנכ"ל הסחר של ניו-פארם. "אם הספקים והרגולטור לא יעשו משהו, זה לא יעזור. אם אפשר להכניס את מחירי מוצרי החלב לפיקוח אז צריך להכניס גם את תחליפי החלב לתינוקות כי זה מוצר הרבה יותר בסיסי מקוטג'".

"הפסד של 10%-15%"

רווחיהן של יצרניות החלב מוערכים בעשרות אחוזים בשנה. בשנה הקרובה צפוי שוק תחליפי חלב האם בישראל לעמוד בפני הטלטלה המשמעותית ביותר שעמה התמודד עד כה: הצטרפותם של שתי שחקניות גדולות - טבע, שהודיעה על כניסתה עד סוף השנה, ופריגו, שמתכננת לחדור לשוק בתחילת 2012 באמצעות יצרנית הפורמולות האמריקאית PBM.

במקביל, בתחילת השבוע אושרה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק שנועדה לצמצם את השימוש במזון לתינוקות בבתי חולים ולעודד הנקה. על פי הצעת החוק, על חברות המשווקות תחליפי החלב ייאסר לתת בחינם או בהנחה את מוצריהן לבית החולים או לשלם לבית החולים עבור חלוקת מוצריהן לאמהות.

כמו כן, החוק קובע כי אריזות תחליפי החלב שיינתנו לתינוקות בבית החולים לא יהיו מסומנות ולא יכללו את שם המותג, הלוגו או כל זיהוי אחר של היצרן מלבד קוד והרכב המוצר. צרכנים רבים מקווים כי הצעת החוק תייצר תחרות בענף, שכן שחקנים חדשים יוכלו להיכנס לשוק לאחר שכן כעת הם לא יידרשו לשלם מיליוני שקלים לבתי החולים כדי שאלה יחלקו את מוצריהם ליולדות.

לדברי ברוקס, "הצעת החוק החדשה אמנם תמנע מהיצרניות לשלם מיליוני שקלים במכרזים לבתי החולים, אבל התפקיד של הרגולטור הוא לוודא שאותם מיליונים יגיעו לצרכנים. לא יכול להיות שמטרנה, עם רווח גולמי של 55%, ימשיכו ליהנות בעוד שאנחנו באופן קבוע מפסידים על תחליפי חלב 10%-15% - ויש כאלה שמפסידים גם יותר".

רני צים, מבעלי כמעט חינם, סבור שהממונה על ההגבלים העסקיים צריך להתערב בשוק מזון התינוקות: "צריך שהממונה יעשה סדר בסיפור הזה. מאז שרמדיה קרסה אין תחרות בקטגוריה. הגיע הזמן שמטרנה וסימילאק יורידו את המחירים שלהן בעשרות אחוזים כי הן הגזימו לגמרי. אנחנו יצאנו במבצע הנוכחי כי אולי כך נוכל לשבור את המונופול של היצרניות ולהוריד את המחירים שלהן. בינתיים רק שני מתחרים שמתחרים ביניהם איך להעלות את המחירים".

בסימילאק סירבו להגיב. ממטרנה נמסר: "אין תגובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully