וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגעים בין חברת החשמל והבנקים להלוואת מיליארד ש'

אבי בר אלי

13.7.2011 / 8:43

עקב השיבושים באספקת הגז ממצרים, חברת החשמל דיווחה כי ההוצאות הנוספות עשויות להגיע ל-3.5 מיליארד שקלים. בכוונת החברה לגייס בנוסף 400 מיליון שקלים בהנפקת אג"ח

חברת החשמל מנהלת בימים אלה מכרז לנטילת הלוואה בסך מיליארד שקל מהבנקים בישראל. מדובר בפתיחת ערוץ לגיוס הון מהיר, לנוכח ההתפתחויות בשוק הגז הטבעי שעשויות לדרוש מהחברה רכש סולר בכמויות גדולות מהחזוי. גיוס זה עדיין ממתין לאישור דירקטוריון החברה.

אם ימומש, יהיה זה הגיוס הראשון שמבצעת החברה מול הבנקים בישראל זה שנתיים. חברת החשמל דיווחה אתמול לבורסה כי כפועל יוצא מהשיבושים המתמשכים באספקת הגז ממצרים, תידרש החברה לשאת בנטל תזרימי משמעותי, שצפוי להסתכם בתוספת של 3-3.5 מיליארד שקל בגין רכישת הדלקים החלופיים - מעבר לתקציב שתוכנן ל-2011. בחברה הודיעו כי הם צופים קשיים במימון העלות הנוספת ממקורותיה העצמיים של החברה בלבד, והוסיפו כי גם אם תאושר העלאת תעריף החשמל לשם כך, לא תוכל החברה לשאת במימון המיידי הנדרש לרכש הסולר כבר כעת.

במקביל, מתכוונת חברת החשמל להשלים לצורך רכש סולר בזמן הקרוב גיוס של כ-400 מיליון שקל בהנפקת אג"ח למשקיעים מוסדיים. בחודש שעבר יצאה חברת החשמל לגיוס של 1.4 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח בשוק ההון המקומי, אך החליטה לממש ביקושים של מיליארד שקל בלבד. האג"ח, שסווגו בידי חברת מדרוג בדירוג Aa2 עם אופק שלילי, נשאו במח"מ (משך חיים ממוצע) של שמונה שנים ונסגרו בריבית של 4.8%. מדובר בהרחבת סדרת אג"ח (2022) שבמסגרתה גייסה החברה בינואר 2.5 מיליארד שקל מתוך מסגרת של 4 מיליארד שקל שאושרה לחברה בידי הדירקטוריון.

לאחר עליית המחירים - הכסף יוחזר לציבור

לפי החלטת הממשלה, אמורה החברה לנצל 3.5 מיליארד שקל מסכום הגיוסים הכולל למטרות החזר חוב ופיתוח, והיא תוכל לעשות שימוש רק ב-500 מיליון שקל לצרכים אחרים. החברה כבר פנתה למשרד התשתיות בבקשה להתיר גיוס זה לצורך רכש הסולר בקיץ.

במקביל, מבקשת החברה מרשות החשמל לעשות שימוש עבור רכש הסולר ב-700 מיליון שקל הנדרשים למימון השלב השני בתוכנית החירום למשק החשמל. מדובר בכספים עודפים שגבתה החברה מהציבור בשנה האחרונה בעקבות הוזלת סל הדלקים שלה (עם כניסת הגז הטבעי הזול יחסית). כספים אלה, בסך כ-2 מיליארד שקל, אמורים לחזור לציבור צרכני החשמל באמצעות הוזלה חדה של תעריף החשמל - ואולם באוצר הציעו לעשות בו שימוש למימון תוכנית החירום, תוך פריסת ההחזר לציבור ל-15 שנה.

בדיון שנערך שלשום בוועדת הכלכלה של הכנסת, אמר יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל כי תוספת העלות שחברת החשמל תידרש לשאת בה במציאות שבה נעדר הגז המצרי כליל - תהיה 3.7 מיליארד שקל. אם הגז המצרי יזרום בנפח ממוצע של 20%, תסתכם העלות העודפת של רכש הסולר והמזוט ב-2.9 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully