וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: רשות ההגבלים תבדוק הקשר בין הרשתות לספקים

אורה קורן

13.7.2011 / 9:01

רשות ההגבלים שוקלת לבדוק את היחסים בין רשתות השיווק לבין הספקים הגדולים, נוכח הערכות בוועדות המזון והחלב כי העלויות של ההסכמים ביניהם מגולגלות לצרכן ופוגעות בתחרות במשק

רשות ההגבלים העסקיים שוקלת לבדוק את היחסים בין רשתות השיווק לספקים הגדולים, נוכח ההערכות בוועדות המזון והחלב הממשלתיות שלפיהן הסכמים ביניהם מגולגלים לצרכן ומאיצים עליות מחירים במשק - כך נודע ל-TheMarker.

ברשות עדיין לא התקבלה החלטה אם לפתוח בבדיקה, אך במשרד האוצר מצפים מרשות ההגבלים לבצע בדיקה מקיפה לגבי עמידת רשתות וספקים גדולים בכללי ההתנהגות שנקבעו ב-2005 על ידי דרור שטרום, אז הממונה על ההגבלים, שקבע איסורים על הסכמים ביניהם הפוגעים בתחרות. בבדיקה זו תידרש הרשות גם לשאלה אם רשתות וספקים פיתחו כלים לעקוף את האיסורים, שהתוצאה שלהם בפועל היא אי-עמידה ברוח כללי ההתנהגות, פגיעה בתחרות והאמרת מחירים. מקורב לרשות ההגבלים אמר כי "לא מן הנמנע שהרשות תפתח בבדיקת הסוגיה". לפני כשנה וחצי ביצעה הרשות בדיקה לגבי כללי ההתנהגות - ולא קיבלה תלונות על הפרתו.

לפי הערכות בענף, רשתות וספקים עומדים במרבית האיסורים שקבעה הרשות, אך מאז גיבושו המציאו פרקטיקות חדשות שעוקפות אותו. בפועל, נדרשים ספקים לשלם לרשתות בגין מהלכים שאינם קשורים ישירות למכירת המוצרים, כמו פתיחת סניפים חדשים, הסבת סניפים או מתן בונוס בסוף שנה.

היחסים פוגעים בכניסת מתחרים חדשים

הוצאות אלה מגולגלות על פי ההערכות למחיר המוצרים וגורמות להתייקרותם. ההערכות הן כי בעקבות זאת, הרשתות משלשלות לכיסן סכומים נכבדים מהיצרנים, שגובים סכומים אלה מהצרכן באמצעות מחירי המוצרים. נושא זה צפוי להיבדק על ידי ועדת המזון וייתכן שגם על ידי רשות ההגבלים.

כללי ההתנהגות קיבלו תוקף של בית משפט ב-2006. הרשתות הגדולות נמנעו מלחתום עליו והיחידים שחתמו עליו הם הספקים הגדולים, ובהם אסם, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה קולה ישראל), יוניליוור, שטראוס, תנובה, יפאורה תבורי, שסטוביץ', חוגלה קימברלי, טמפו, ויטה פרי גליל, שוקוטרייד וצי תעשיות מזון.

שטרום הבהיר אתמול כי הצו נבע מסימנים לכך שהיחסים בין הרשתות לספקים הגדולים פוגעים בכניסת מתחרים חדשים לשוק. לדבריו, הצו התייחס לפרקטיקות שהיו נהוגות אז, והאיסורים התבססו על עיקרון שלפיו ספק לא יתן לרשת שום טובת הנאה בקשר לשריון נתח שוק או הפחתת מתחרים.

איסור על הכתבת מחירי מינימום

"בשנות ה-90 בבריטניה נכתב דו"ח גדול בנושא ולמרות זאת השחקנים המציאו פרקטיקות חדשות לעקוף את האיסורים. לכן קבענו כי במקום שיביאו מתנות לבר מצווה של הבן של בעל הרשת, נאסור מתן טובות הנאה ביחס לנתח שוק וצמצום מתחרים", אמר. לדבריו, בשלוש שנות הבדיקה שערך היקף ההסכמים הסתכם בעשרות מיליוני שקלים.

בין היתר, רשות ההגבלים קבעה כללים אלה שהטילו איסור גורף על התערבות ספקים בקביעת מספרם או זהותם של הספקים שמוצריהם יוצעו למכירה ברשת שיווק; מגבלות ברכישת שטחי תצוגה על ידי ספקים דומיננטיים, במטרה לאפשר סחר לגיטימי בשטחי התצוגה השונים; איסור הסדרים של "ניהול קטגוריה" על ידי ספקים דומיננטיים ללא אישור מערך ההגבלים העסקיים; הטלת חובה על הספקים הדומיננטיים לדאוג לכך שסידור מדפים על ידי סדרנים מטעמם ייעשה אך ורק לפי תוכנית הקטגוריה (פלנוגרמה) שמפרסמת הרשת או לפי הקצאת שטחי התצוגה על ידי הרשת, לפי שיקול דעתה העצמאי; איסור על תגמול סדרנים באופן שיש בו לפגוע מהותית בהוראות הצו.

ההוראות קובעות עוד, כי חל איסור על ספקים לנצל מידע המתקבל מסדרנים לשם התערבות בהחלטות רשתות השיווק, הנוגעות לתמחור מוצרים, איכות או היקף התצוגות; הגבלת מתן התמריצים וההטבות עבור השגת יעדי מכירות; איסור גורף על הסדרים שעניינם, מטרתם או תוצאתם הידועה מראש בעת עריכתם הם קביעת נתח שוק מובטח לספק; איסור מוחלט על הסדרים המגבילים את יכולתם של ספקים מתחרים להגיב למבצע שעורך ספק ברשת או הסדרים המגבילים את יכולתן של רשתות שיווק להגיב למבצעים שעורך הספק ברשת מתחרה; איסור על התערבות ספקים בקביעת מחירי המוצרים לצרכן, לרבות הכתבת מחירי מינימום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully