וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדלי הבקר והרפתנים: לא נהסס לעצור אספקת החלב

עמירם כהן

13.7.2011 / 11:39

רפתני התאחדות מגדלי הבקר הכריזו על כנס חירום לקראת הדיון על פתיחת שוק החלב לייבוא. "קיצוץ התמורה לרפתנים ופתיחה פראית של ייבוא יתקלו בתגובה חריפה. לא נאפשר לחסל את הענף"

לקראת הדיון שיקיים היום ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתיחת שוק החלב ליבוא חופשי ללא מכס, וכוונת האוצר לקצץ בתמורה לרפתנים משיווק חלב גולמי ב-20%, הודיעו יצרני החלב על קיום כנס חירום המתקיים בשעה זו במושב באר טוביה.

לקראת הכנס אמר יצרן חלב גדול מאחד המושבים בדרום, כי "לא נאפשר לטייקונים המקיפים את ביבי להשתלט על הענף, לנשל 13,500 משפחות מפרנסתן ולהעביר את יצור החלב למדינות אחרות, כפי שנהגו בכל ענף שהשתלטו עליהם, החל מתעשיית העץ, הלבידים והטקסטיל וכלה במתכת ובפלדה. לא נאפשר לאף פקיד במדינה להתייחס אלינו כפי שהתייחסו לעובדי "אתא", הזהיר הרפתן.

באשר לצעדים שהרפתנים שוקלים, אמר היצרן כי "השטח תוסס, רוחש ונחוש ומלבד הכוונה לפנות לבג"ץ בעילה להפרת חוק החלב, מפני שהתמורה לרפתנים מעוגנת בחוק החלב ובהסכמים מסחריים מרצון חופשי בין קונה למוכר, וחוק החלב גם קובע כללים ברורים בנושא יבוא שהממשלה עומדת להפר אותם. בנוסף יש לזכור שענף החלב, כענפי החקלאות האחרים במשק, הוחרג מתחולת החוק להגבלים עסקיים".

עוד אמר היצרן כי הדעה המתגבשת היא לקיים השבתת אזהרה של אספקת החלב למחלבות ל-48 שעות ואם זה לא יהווה אזהרה מספקת לממשלה, תישקל השבתת האספקה לתקופה ארוכה יותר: "צעדי הממשלה בנושא כבר אינם בבחינת חציית כל הקווים האדומים, אלא בירידה עמוק מאוד מתחת לקווים השחורים", אמר היצרן.

"צעדים פופוליסטיים הרסניים"

מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, יעקב בכר, אישר כי "יש דיבורים חריפים מאוד בשטח", אך לדבריו אין בכוונת ההתאחדות לנקוט בלשון איומים.

יחד עם זאת, אמר בכר, על הציבור להבין כי הרפתנים נחושים למנוע מפקידי האוצר לחסל את פרנסתם: "הנתונים שבידנו, בידי האוצר, בידי משרד התמ"ת ובידי משרד החקלאות מצביעים באופן חד משמעי על כך שאין קשר בין התמורה לחלב הגולמי שאנחנו משווקים למחלבות לעלייה הפראית במחירי מוצרי החלב לצרכן. בשנים 2009-10 התמורה ליצרנים ממכירת חלב גולמי ירדה ב-20% ומוצרי החלב לצרכן התייקרו ב-20%. אנחנו מזהירים את הממשלה כי המחיר שישלם הציבור ותשלם הממשלה, על יישום הצעדים הפופוליסטיים הללו יהיו כבדים והרסניים מדי. אנחנו תובעים מהממשלה לא למהר, כפי שמיהרה עם הסרת הפיקוח על מחיר הקוטג' ומוצרי חלב אחרים, שאת פרי הבאושים של הצעדים הללו אנחנו כולנו אוכלים כיום", אמר בכר.

עוד אמר כי כל ניסיון לגעת בתמורה ליצרנים ("מחיר המטרה") ולהתיר יבוא פראי, ייתקל בצעדים משפטיים, ציבוריים ומסוגים אחרים: "לא נעבור לסדר היום על החלטות כאלה, לא יהיו משחקים ולא יהיו ויתורים. יש בידנו נוסחה מוסכמת על כל הצדדים לתמורה לחלב שלנו ל-30 שנה ויש חוק המעגן את התמורה הזו. המרכז למחקר של הכנסת כבר הוכיח שהיחידים בשרשרת הערך של החלב שלא הרוויחו דבר מההתייקרויות המטורפות היו היצרנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully