וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התקשורת כחלון: "הצרכנים הבינו שיש להם כוח"

אמיתי זיו ואופיר בר-זהר

14.7.2011 / 10:40

שר התקשורת התייחס לשוק הסלולר ואמר כי יש בו כשלים אשר מתוקנים לאיטם. "מדינת ישראל נמצאת בשלב של מהפכה צרכנית"

"כולנו יודעים שיש כשל בסלולר, נעשו מספר אמצעים לשיפור הנושא - כשל הקישוריות תוקן, וקנסות היציאה בוטלו", כך אמר שר התקשורת משה כחלון. "ביום שהרפורמה בנושא קנסות היציאה נכנסה לתוקף הייתה התנפלות המונית על החברות. הצרכנים הם כמו קפיץ דרוך, עם מודעות וציפייה, והם מגיבים מיד. פתאום הצרכנים הבינו שיש להם כח, ושהם יכולים להתמודד מול חברות גדולות".

"לא באנו להחריב עולם ישן. אני בעד כלכלה חופשית יחד עם רגישות חברתית אבל לא צריך להרוס את המבנה הקיים כי הוא טוב", הוסיף שר התקשורת. "יש מה לטפל בתחום הכלכלה, נושא הריכוזיות הוא צרה צרורה, ואני מקווה שוועדת הריכוזיות תעשה מה שצריך ונחוץ - ויש מה לעשות".

כחלון התייחס גם הוא לנושא פס האינטרנט הרחב, בציינו כי המצב "לא טוב". "החינוך, המדע והבריאות משוועים ליותר רוחב פס. מחקרים מראים שכל עלייה של 10 מגה במהירות מובילה לעלייה של 1.2% בתוצר של המדינה - ככה יוצרים צמיחה".

באשר למיזם חברת התקשורת החדש של חברת החשמל, אמר כחלון: "אני יכול להכריז שבשבוע הראשון של אוגוסט יתקיים מכרז חברת החשמל", אמר. "זהו מכרז מהגדולים שהיו במדינת ישראל, עם רגישות כלכלית גבוהה. 82% ממדינת ישראל מחוברים לאינטרנט. יש תוכניות פיתוח של בזק ו-HOT, אבל אין לי ספק שהמיזם של חברת חשמל ימשוך אותן למעלה וקדימה".

כחלון הוסיף ובירך גם על הסכם שנחתם אתמול בין חברות הסלולר, אשר מאפשר שיתוף של אתרי אנטנות הסלולר בין החברות השונות. "אין שום היגיון שכל חברת תקשורת תחזיק תורן נפרד - אפשר להחזיק 5 אנטנות על אותו תורן, בדיוק כמו מה שקורה בעולם".

"מדינת ישראל נמצאת בשלב של מהפכה צרכנית, שהתחילה במחאה נגד מחירי הדלק שהצליחה במידה מסוימת, והמשיכה במחירי הקוטג'", הוסיף כחלון. "חברות גדולות מתחילות להבין את מגבלות הכח שלהן, ואנחנו מתחילים להגיע לנקודות איזון".

"המחירים שמשלמים ישראלים בחו"ל מטורפים"

כחלון סיפר כי ביקש מראש ה-OECD לאפשר לישראל לקיים שירותי נדידה (רומינג) בשיתוף מדינה שכנה כמו יוון או קפריסין, על מנת להוזיל את המחירים שישראלים משלמים על סלולר בחו"ל.

"מדובר בנושא כואב", אמר כחלון. "המחירים שמשלמים ישראלים בחו"ל מטורפים - 17 שקל לדקה לשיחה יוצאת, 10 שקלים לדקה לשיחה נכנסת. אלה מחירים מטורפים, וזה לא באשמת החברות הישראליות".

נפגשתי עם ראש ה-OECD, ודיברנו בנושא. הוא הבטיח לי להוציא מסמך שקורא לחברות באיחוד האירופי שיש להן נדידה סלולרית לראות בישראל כאילו חלים עליה כל התנאים וכאילו היא חלק מנדידת השיחות", הוסיף כחלון. "אפשר לעשות את זה למשל דרך יוון או קפריסין. במידה והדבר ייצא לפועל הוא עשוי להוזיל את מחירי השיחות בסלולר בחו"ל".

"תשתיות הפס הרחב במשק הישראלי הן של העולם השלישי"

מנכ"ל פרטנר, יעקב גלברד, מבקר את מה שהגדיר כריכוזיות בתחום התשתיות בישראל במסגרת ועידת התקשורת שהתקיימה במלון דיוויד אינטרקונטיננטל: "תשתיות הפס הרחב במשק הישראלי הן של העולם השלישי".

"בתחום התשתיות בישראל קיים דואופול שמחליט עבורנו. במצב זה אין תחרות - השחקנים מעלים תעריפים יחד", אמר. "כשאין תחרות אין השקעות, וכשאין השקעות אין פיתוח. זה כרטיס הכניסה שלנו למאה ה-21 ולכלכלה הגלובלית. פס רחב יקרב את הפריפריה למרכז, יצמצם פערים חברתיים ויתרום לחדשנות", הוסיף.

"נשיא ארה"ב קבע כי קידום הפס הרחב יהווה פרויקט לאומי, אוסטרליה הכריזה על זה כפרויקט לאומי - אבל כאן ראש הממשלה הכריז על מצב התשתיות כ'טרקטור סובייטי מיושן'", הוסיף גלברד. "ההשקעות של בזק הן מתוך רצון למכור מרכזות. על מנת לקדם פס רחב צריך לפרק את מקטעי רשת בזק ולאפשר גם לפרטנר וסלקום להשקיע. רק אז בזק תתחיל להשקיע בפס רחב אמיתי".

הרצל עוזר, מנכ"ל HOT, טען בדבריו בכנס כי מחירי האינטרנט בישראל נמצאים "במקום טוב". "מקרב 33 מדינות ה-OECD, ישראל נמצאת במקום ה-9", אמר. באשר להשקעות הישראליות, אמר עוזר כי הן נמוכות מהממוצע - אבל "לא הרבה מתחת לממוצע - מקום 20 מתוך 33 מדינות".

"ההשקעות שלנו הן מהגבוהות בתעשייה - כ-20% מהמחזור", הוסיף עוזר. "בשביל אפשרויות כמו לימוד מרחוק וטלוויזית OTT צריך פס של 2.5 מגה לא 100 מגה - אנחנו נמצאים 3 צעדים לפני הביקושים".

חברת בזק מתכוונת לפרוש סיבים אופטיים עד לבתי הלקוחות אחרי שתסיים את פרישת רשת ה-NGN, כך אמר מנכ"ל בזק אבי גבאי במסגרת דבריו בועידה. "אנחנו נעשה גם FTTH (סיב לבית הלקוח) גם FTTB (סיב לבניין) וגם נשתמש בטכנלוגיות אחרות לנצל טוב יותר את התשתית הקיימת".

במושב התקשורת דיבר גבאי יחד עם שר התקשורת משה כחלון, מנכ"ל אריקסון ישראל אלון ברמן, מנכ"ל פרטנר יעקב גלברד, מנכ"ל HOT הרצל עוזר ומנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן.

גבאי אמר גם כי "חשוב שיפותחו יישומים נוספים על גבי האינטרנט ולשם כך נדרשת תשתית נייטרלית. בזק תמיד סיפקה תשתית נייטרלית ואנחנו מתחייבים כי התשתית תמיד תישאר נייטרלית. בזק מתחייבת להמשיך ולאפשר לכל ספק או שירות לפעול על התשתית שלה ללא כל תעדוף או התערבות". אמירה זו של גבאי היא חריגה: מרבית ספקיות האינטרנט וכן חברות הסלולר מסרבות להתחייב לניטרליות רשת.

גבאי הוסיף והגיב על הדיווחים האחרונים על הפיגור של ישראל מול מדינות ה-OECD בנושא הפס הרחב: "קצב הגלישה בישראל נמצא בעלייה מתמדת, וב-2012 נעבור את הקצב הממוצע במדינות ה-OECD. צוואר הבקבוק האמיתי הוא הכבל התת ימי". גם לנושא ההשקעה בתשתיות הגיב גבאי ואמר: "בזק משקיעה כמיליארד שקל בשנה בתשתיות, 25% מההכנסות שלה מתקשורת קווית. הממוצע האירופי עומד על 14%. אני יודע שגם HOT משקיעה לא מעט בתשתיות שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully