וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שליטי ההון שולטים על 60% מנכסי הציבור"

אורה קורן

14.7.2011 / 14:49

בישיבה מיוחדת שקיימה הוועדה הממשלתית לבחינת הריכוזיות במשק אמר עו"ד אליעד שרגא כי יש לפרק מיד את פירמידות השליטה. "אפשר לשקול את המודל האמריקאי של מיסוי דיבידנדים"

עו"ד אליעד שרגא הופיע הבוקר בשם מטה המאבק המשותף לפורום פעולה אזרחית והתנועה לאיכות השלטון בישיבה מיוחדת שקיימה הוועדה הממשלתית לבחינת הריכוזיות במשק. שרגא העומד בראש התנועה לאיכות השלטון, הציג בפני חברי הוועדה את עקרי העמדות של מטה המאבק הציבורי. לדבריו, "שליטי ההון בישראל, שולטים על כ-60% מהנכסים הפיננסים של הציבור, למרות שהונם העצמי נמוך מ-4% מסך נכסי הציבור".

שרגא הדגיש כי "הכשל האסטרטגי הזה מאפשר לקבוצה קטנטנה ואינטרסנטית לרכוש כוח, עוצמה כלכלית, פוליטית, וחברתית מנכסים לא לה על חשבון הציבור". לדבריו, פירמידת השליטה הן אלה שמאפשרות לקבוצה קטנה לשלוט במשק, כמעט בלי הון עצמי ובלי ערבויות אישיות – אלא בעיקר על גבו של ההון השייך לצבור. לכן, יש לפרק את פירמידות השליטה.

"לצורך זה, אפשר לשקול את המודל האמריקאי של מיסוי דיבידנדים ורווחי הון בין חברות במעלה הפירמידה. כמו כן, לדבריו, יש לנתק באופן מוחלט בין אחזקות ריאליות לבין אחזקות פיננסיות, ולבזר את השליטה בחברות הפיננסיות באמצעות הבורסה".

שרגא הוסיף, כי "יש להפוך את תפקיד הדירקטור למקצוע. בכל מוסד פיננסי יש למנות 100% של דירקטורים מטעם הציבור במשרה מלאה ובשכר תחרותי – לאחר תהליך מיון והכשרה קפדניים. הדירקטורים צריכים להיות יחידת עלית של מקצוענים ששומרים על אינטרס של הציבור הרחב. יש להחזיר את הכוח לארגונים הבסיסיים של חברה בע"מ, כמו למשל לאפשר לציבור להצביע באסיפות בעלי המניות באמצעות האינטרנט - ולהחזיר את הכוח לאסיפה הכללית של בעלי המניות.

"יש לנתק ניתוק מוחלט את התלות בין חברות הדירוג ורואי החשבון לבין הגופים המבוקרים ולהקפיד על חובת הנאמנות לכלל ציבור בעלי המניות. יש לבזר באופן הדרגתי את גרעיני השליטה בכל החברות בבורסה, בהן הציבור הוא בעל בית האמיתי".

לדבריו, בנוסף יש למסד בחוק תקופת צינון ארוכה לרגולטורים בכירים לפני המעבר לעבודה אצל בעלי השליטה בהון של הציבור. בתקופת צינון זו, יוכלו הרגולטורים לשעבר לעבוד בשכר במכוני מחקר כדי לסכם את תקופות הכהונה הציבורית שלהם, ולפתח בסיסי נתונים, ידע וזיכרון ארגוני.

נודע, כי מטה המאבק נגד הריכוזיות, נערך בימים אלה לתחילת מאבק ארצי, בכלל זה בכנסת, במטרה להחזיר לציבור את המעמד שהופקע ממנו, בשליטה בהון השייך לו. ממטה המאבק נמסר, כי הצלחת המאבק תתבטא בהבטחת תחרות של ממש במשק והורדת מחירים משמעותית במגוון תחומים, כולל בדיור. מפגש ראשון של פעילי המאבק יתקיים ב-28 ביולי בתל-אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully