וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשמל יתייקר, המחיר ייבחן מחדש עוד חודשיים

אבי בר-אלי

17.7.2011 / 8:36

שיבושי אספקת הגז יחייבו ייקור החשמל ב-11%-12% גם אם משרד האוצר יסכים לבטל את מס הבלו על הסולר. עם זאת רשות החשמל אומרת כי לממשלה כלים למניעת עלייה חריגה במחיר

ייקור מיידי של החשמל בשיעור 11%-12% הוא בלתי נמנע - כך עולה מהודעת רשות החשמל שנמסרה בסוף השבוע.

לפי הרשות, גם אם משרד האוצר יסכים לבטל את הבלו המוטל על הסולר שתרכוש חברת החשמל בעקבות השיבושים באספקת הגז ממצרים, ולחלופין אם יסכים המשרד להגנת הסביבה להתיר לחברת החשמל לעשות שימוש חלופי לגז במזוט הזול אך המזהם - יגרעו רק כ-7% מן הייקור המתוכנן של החשמל בשיעור כולל של 19.1%.

הסיבה לכך נעוצה בתחזית, שלפיה הגז הטבעי ממצרים ישוב לזרום לישראל רק בסוף אוגוסט, ובשיעור ממוצע של 25% מנפח ההזרמה החוזי. עם זאת, חברת הגז המצרית הודיעה בסוף השבוע כי עבודות תיקון צינור הגז לישראל יושלמו בתוך שבעה עד עשרה ימים.

השיבושים עד כה בהזרמת הגז ממצרים הביאו לייקור נדרש של החשמל בשיעור של 3%, ועד סוף השנה אמורים אלה לפיכך לגרור את ייקור החשמל ב-4% נוספים.

בנוסף, ציינה רשות החשמל כי עיכובי חברת החשמל בהקמת תחנות הכוח החדשות יתרמו 4% נוספים לייקור החשמל, בגלל הגידול הנמשך בביקושים לחשמל במשק. זאת, לצד התייקרות נדרשת של 1% נוסף, בשל עדכונים שוטפים בעלויות המוכרות של החברה.

יורחב הסדר "השלת העומסים"

עם זאת, מציינת הרשות כי "בידי הממשלה סל כלים רחב למנוע עלייה כה חריגה בתעריפי החשמל, ביניהם עדכון הצו הרוחבי של המשרד להגנת הסביבה, עדכוני מיסים, התייעלות בחברת החשמל, התייעלות אנרגטית במשק ועוד".

כפי שפורסם בשבוע שעבר, האוצר בוחן שתי חלופות לבלו המוטל על הסולר העודף שתרכוש חברת החשמל הקיץ: הפחתת הבלו בכ-50%, או דחיית הגבייה ופרישת החבות במס לאורך תקופה.

ואולם תעריף החשמל החדש שתפרסם רשות החשמל בסוף החודש ייקבע לתקופה של חודשיים - וייבחן מחדש לאחר הקיץ.

כפי שפורסם ב-TheMarker, הרשות מתכוונת ליישם מודל דינאמי של קביעת תעריף החשמל לאור ההתפתחויות התזזיתיות במשק האנרגיה, ולאור שיעור הייקור החד הצפוי בתעריף החשמל. לפיכך, בכל חודש ייבחן שיעור הזרמת הגז ממצרים, שיעור הביקושים לחשמל וקצב השימוש של חברת החשמל בסולר - זאת, כדי לאפשר את הוזלת התעריף, בזמן תגובה מהיר יותר להתפתחויות במשק.

החלטה זו מכשירה גם החלטה על ייקור החשמל בלי להמתין להכרעות משרדי האוצר והגנת הסביבה בענייניהם, תוך הבטחה לעדכון התעריף לכשאלה יתקבלו.

"הרשות מודעת לעובדה שחלק מהגורמים לעליית התעריף הם גורמים שבשליטת הממשלה", נכתב בהודעת הרשות בסוף השבוע.

"ככל שגורמים אלה ישפיעו באופן שונה על עלויות סל הדלקים, עקב שינוי בהחלטות אלה, יעודכן התעריף באופן מיידי כלפי מטה. הרשות מצפה כי משרדי הממשלה ירתמו למאמץ להפחתת עליית התעריפים", נמסר.

בתוך כך, החליטה הרשות להרחיב את הסדר "השלת העומסים" של יצרני החשמל באמצעות גנראטורים, ולהרחיב את ההסדר המתמרץ ייצור חשמל פרטי בגנראטורים.

הסדר השלת עומסים מאפשר מעבר של צרכני אנרגיה כבדים לייצור חשמל עצמי בגנראטורים בשעות ביקושי שיא - תמורת פרמיה מובטחת מהמדינה, שנועדה גם לכסות את ההפעלה היקרה יחסית של הגנראטור באמצעות סולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully