וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות המסים תמליץ כיצד להפחית את המס על הסולר

אבי בר אלי

18.7.2011 / 9:24

האוצר שוקל לאמץ את הסדר קיזוז הבלו של נהגי המשאיות -ולנכות 50% מהמס שתשלם חברת החשמל. תעשיינים: "לממשלה יש אינטרס בייקור החשמל. כשזה נוגע למונופולים - היא שותקת"

הכרעת משרד האוצר באשר למיסוי על רכש הסולר של חברת החשמל מתקרבת לישורת האחרונה: רשות המסים אמורה להעביר היום את המלצותיה בנוגע לדרך שבה ניתן לפטור את חברת החשמל מתשלום הבלו על הסולר. מטרת הפטור היא להוזיל את הרכש המתוכנן של החברה - ולהפחית בכך את ייקור החשמל.

היות שההחלטה לפטור את חברת החשמל מתשלום הבלו נדרשת באופן מיידי, חיפשו בימים האחרונים באוצר דרכים חוקיות למהלך שכזה, מבלי להידרש בתיקוני חקיקה. אחת האפשרויות העומדות על הפרק היא לאמץ את ההסדר הייחודי שממנו נהנים היום צרכני סולר גדולים בענף התחבורה.

במסגרת החלטה שהתקבלה ב-2005 להעלות באופן הדרגתי את הבלו על הסולר ולהשוותו לבלו על הבנזין, הסכימה רשות המסים להפחית במחצית את המס שישלמו צרכני סולר לצורכי פרנסה. מדובר בנהגי משאיות, מוניות, אוטובוסים ומורי נהיגה, שנהנים מהחזר של מחצית מהמס ששילמו על הסולר במהלך כל שנה - עד לתקרה מסוימת. באופן דומה, בוחנים ברשות המסים את האפשרות להרחיב את ההסדר גם לחברת החשמל.

נתח הבלו מסתכם ב-1.7 מיליארד ש'

מדובר בקביעת תקנה שתאפשר לחברת החשמל קיזוז של 50% מן הבלו. ואולם כדי שהקלה זו תוגבל לרכש העודף בלבד של הסולר - תיקבע תקרה להחזר, בהתאם לכמות הסולר שתרכוש החברה בשלושת החודשים הקרובים, למשל. רכש זה מוערך ב-250-300 אלף טונה סולר, ונאמד בעלות של 3-3.5 מיליארד שקל. ואולם, הבלו על הסולר כיום הוא 3,307 שקל לטונה - לעומת בלו של 14.5 שקל הנגבה עבור כל טונה מזוט. שיעור הבלו במחיר הסולר עומד על כ-50% ולכן נתח הבלו מסתכם ב-1.7 מיליארד שקל.

בחברת החשמל טענו כי אין ברשותם די הון למימון רכש הסולר, וכי ייאלצו לבצע גיוס חירום בשוק ההון כדי לממנו. ועדת הכלכלה של הכנסת מתחה בשבוע שעבר ביקורת קשה על האוצר, בטענה כי הכנסה מיסויית זו לא נחזתה בהכנת תקציב המדינה ל-2011 - ולכן אין כל סיבה להתעקשות לגבות אותה.

ברשות המסים בוחנים חלופות נוספות לקיזוז הבלו על הסולר, בהן פריסת תשלום המס של החברה.

התייקרות של 12% במקום 19.1%

בסוף השבוע פירסמה רשות החשמל לשימוע ציבורי את החלטתה לייקר את תעריף החשמל ב-19.1%. ואולם ברשות ציינו כי ביטול גורף של הבלו על הסולר - או הסרת האיסור לעשות שימוש במזוט - יקזזו כ-7% מהייקור הנדרש, וייקרו את החשמל ב-12% בלבד.

הודעת הרשות גררה אתמול תגובות נזעמות - בעיקר מצד מגזר התעשייה. יעקב רוזנברג, מנכ"ל ובעלים של קבוצת האלקטרוניקה RH, אמר אתמול כי הוא נדרש לשלם מדי חודש כ-600 אלף שקל בגין הוצאות חשמל: "ייקור התעריף יביא לתוספת של 120 אלף שקל בחודש, לאחר שהמפעל כבר נפגע קשות משער הדולר הנמוך ומעליית מחירי הדלק והמזוט. מאיפה הממשלה מצפה שתעשיינים כמונו ישלמו תוספת שכזו עבור החשמל? עליית מחירי החשמל תביא לפיטורי עובדים במשק", אמר.

"כשעליית המחיר נוגעת למוצרים שמספקים מונופולים ציבוריים כמו מים וחשמל, איננו שומעים הצהרות משרים וגם חברי הכנסת נאלמים דום", אמר אתמול אבי שקד, מנכ"ל חברת שריונית חסם. "חברת החשמל משתמשת במגוון סוגים. המשותף לכולם הוא שהממשלה גובה עליהם מס עקיף בשיעור ניכר, ולכן יש לה אינטרס בעליית מחירם", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully