וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת הדיור: המספרים שמאחורי האוהלים

רם עוזרי

18.7.2011 / 17:29

מסקירת הנתונים על היקף רכישת והשכרת הדירות בת"א מתברר כי המשקיעים ותושבי החוץ התעשרו - וצעירי העיר נאלצו לעזוב. ובנתיים ברשות המסים מחייכים: 6.6 מיליארד שקלים נגבו ב-2010 כמיסי נדל"ן

51% מסך הדירות החדשות שנרכשו בתל אביב ברבעון הראשון של השנה נרכשו כ"דירה נוספת" על ידי משקיעים. ואם חשבתם שמדובר על שיעור גבוה במיוחד, ברבעון הרביעי של 2010 עמד שיעור זה על 61%. במינהל הכנסות המדינה, המפרסם את הנתונים, תולים את השיעור הגבוה בהחמרת תנאי המימון למשכנתאות כתוצאה מהגבלות שהטיל בנק ישראל.

בחינת המאפיינים של רוכשי הדירות להשקעה בתל אביב מחדדים את התחושה שלצעירי תל אביב אין שום סיכוי להתחרות. מנתוני המינהל עולה כי לא רק מספרם של רוכשי הדירות להשקעה גדל דרמטית בשנתיים האחרונות, אלא גם כוח הקנייה שלהם.

במקביל לעלייה במחיר החציוני של הנכסים, מ-800 אלף שקל ברבעון הראשון של 2009 לכמעט 2 מיליון שקל בסוף 2010, רוכשי הדירות להשקעה בתל אביב הפכו להיות אמידים יותר. השכר החציוני של אלה זינק באותה התקופה ב-50% מ-12 אלף לקרוב ל-18 אלף.

אוהלי מחאה תל אביב. נמרוד סונדרס
"ניתוח הממצאים מלמד כי עוזבת את העיר אוכלוסיה צעירה ומגיעה אוכלוסיה מבוגרת יותר". מתחם אוהלי המחאה בתל אביב/נמרוד סונדרס

הרכב הגילאים של רוכשי הדירות בתל אביב משתנה אף הוא בשנים האחרונות. "ניתוח הממצאים מלמד כי עוזבת את העיר אוכלוסיה צעירה ומגיעה אוכלוסיה מבוגרת יותר - עובדה הבאה לידי ביטוי בעלייה משמעותית בגילאי רוכשי הדירות לגורים בתל אביב", כתבו במינהל הכנסות המדינה.

אם בשנת 2009 עמד הגיל הממוצע של רוכשי הדירה בתל אביב על 38.2, בשנת 2010 עמד הגיל הממוצע על 40.6. ובקרב תושבי תל אביב שרכשו דירה בתל אביב, עליית ממוצע הגילאים היתה אף דרמטית יותר - מפחות מ-40 בשנת 2009 ל-46 בשנת 2010.

גורם נוסף שמערים קשיים על רוכשי הדירות הפוטנציאליים הוא כניסתם המסיבית של תושבי חוץ לשוק הדיור הישראלי. הזרים, שנהנים מתנאי מימון מועדפים ומשער חליפין נוח, מביאים איתם כסף גדול ו"מנקים" את היצע הדירות בקצה העליון של טווח המחירים.

לא צפויה התקררות בשוק הנדל"ן

מחיר הדירה הממוצע שרכשו תושבי חוץ בתל אביב ברבעון הראשון של 2011 היה קצת יותר מ-3 מיליון שקלים לעומת פחות מ-2 מיליון, כאשר מדובר על רוכשים ישראלים. אולם, לגידול בביקוש ברמות המחירים הגבוהות יש השפעה על המחירים לכל אורך טווח המחירים.

במינהל הכנסות המדינה דווקא יכולים לחייך לאור הנתונים. מסי הנדל"ן, המורכבים בעיקר ממס רכישה ומס שבח, רשמו גידול דרמטי על רקע עליית מחירי הדירות בתל אביב ובשאר חלקי הארץ. בשנת 2009, גבתה המדינה 4.7 מיליארד שקל כמסי נדל"ן, ובשנת 2010 זינקה הגבייה ב-38% לרמה של 6.6 מיליארד שקל.

במינהל הכנסות המדינה, בניגוד לגורמים אחרים במשק, לא צופים התקררות של שוק הנדל"ן בקרוב. על פי תחזית ההכנסות של המינהל, בשנים 2011 ו-2012 יירשם גידול נוסף, של 300 מיליון שקל כל שנה, בגביית מסי הנדל"ן. זאת, כתוצאה מעלייה נוספת בשווי העסקות בשוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully