וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: שביתת הרופאים על סף סיום

רוני לינדר גנץ

19.7.2011 / 8:16

על פי ההסכם המתגבש, הרופאים יקבלו תוספת שכר של 40%-45%, וסוגיית שעון הנוכחות תיפתר ע"י דיווח באמצעות סמארטפון. היום יושבתו מרפאות החוץ והמכונים בכל בתי החולים

108 ימים לאחר תחילת שביתת הרופאים, הצדדים נמצאים על סף סיום המשא ומתן וחתימה על הסכם הבנות. אתמול נמשכו הדיונים המרתוניים במאמץ לסיים את המשא ומתן ולהפסיק את השביתה לפני הדיון שנקבע להיום בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, על בקשת משרד האוצר להוציא צווי מניעה לרופאים.

הדיונים מתנהלים תחת חסותה ובניצוחה של נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, שמנהיגה מדיניות של חשאיות מוחלטת. עם זאת, פרטי ההסכם המתגבש הגיעו לידי TheMarker. נכון לכתיבת שורות אלה מדובר בהערכות בלבד, וייתכנו שינויים בהסכם הסופי.

לפי המתווה המסתמן, היקף ההסכם יהיה 2.2-2.5 מיליארד שקל לתקופה של שמונה-תשע שנים. סכום זה משקף תוספת שכר ממוצעת של 40%-45% לרופאים, שייפרסו על שנים אלה, כלומר תוספת של 5%-5.5% לשנה בממוצע. ההסכם הארוך אינו צמוד למדד, אך יכלול סעיף ה"מגדר" את הסיכונים, ולפיו אם המדד יעלה מעל אחוז מסוים - יקבלו הרופאים פיצוי.

הטבה כפולה לבוחרים בפריפריה

עם זאת, לא כל תוספת השכר תחולק באופן שווה לרופאים: כפי שנוהג האוצר באחרונה בהסכמי השכר שהוא חותם מול ועדי עובדים שונים, יקבלו הרופאים תוספת שכר דיפרנציאלית, שתחולק כך שרופאים בפריפריה ובמקצועות במצוקה (כגון הרדמה, כירורגיה, פגים, טיפול נמרץ וילדים) יקבלו תוספת שכר הגבוהה משמעותית מעמיתיהם במרכז ובמקצועות הרפואיים המבוקשים והרוויים. זאת, במטרה ליצור תמריץ למעבר של רופאים לאזורים ולמקצועות אלה.

לפי גורמים המעורבים במשא ומתן, רופאים בפריפריה וכן רופאים במקצועות במצוקה ישתכרו לפחות 15% יותר מכלל הרופאים - הפרש ניכר שיש בו כדי למשוך רופאים לתחומים אלה. בנוסף, תתאפשר "הטבה כפולה", כלומר רופאים שיבחרו להתמחות במקצועות במצוקה וגם יפנו לפריפריה ייהנו משתי התוספות וישתכרו כ-30% יותר מכלל הרופאים.

תמריץ משמעותי נוסף לפתרון שתי הבעיות הקשות - הפריפריה והמקצועות במצוקה - הוא בהקמת קרן בגובה 1%מהסכם השכר, כלומר כמעט 25 מיליון שקל, שתוקדש למענקים משמעותיים של 300-500 אלף שקל לדיור לרופאים שיפנו לתחומים אלה.

מחתימים אייפון

החלק המהפכני והרגיש ביותר בהסכם נוגע להסכמת הרופאים לדווח על נוכחות, נושא שהרופאים סירבו באופן מסורתי לקבל במשך השנים, בעיקר בטענה כי הדבר מנוגד לאופי העבודה של הרופא, שאינו מתחשב בשעות, וכן פוגע בתדמית המקצוע ובמעמד הרופאים. המעסיקים הצהירו כבר בפתח המשא ומתן כי ידרשו מהרופאים לדווח על נוכחות וכי יגדילו משמעותית את ההיקף הכספי של ההסכם אם הרופאים יסכימו לכך.

נכון לכתיבת שורות אלה, הרופאים נוטים להסכים לדווח על נוכחות, אך דורשים כי הדבר לא יבוצע במתכונת המוכרת של "העברת כרטיס", אלא בדרך אלקטרונית אחרת, כגון אפליקציה מבוססת מיקום בסמארטפון שעליה ילחצו כשייכנסו ויצאו ממקום העבודה. זאת, כדי לשמור על מעמדם המיוחד והמבודל.

המעסיקים אינם מתנגדים לשיטת דיווח אלקטרונית חלופית, אך עומדים על כך שהדיווח יעמוד בכל התנאים המתקיימים בהעברת כרטיס: הנתונים עוברים ישירות למערכת מרכזית, ולא ניתן "לרמות" את המערכת. סוגיית דיווח הנוכחות קשה במיוחד עבור הרופאים, שכן קיימת מחלוקת פנימית חריפה בקרבם לגביה - חלק מבכירי ההסתדרות הרפואית, שבראשות היו"ר ליאוניד אידלמן, מתנגדים לכך נחרצות. עם זאת, ההסכם כולו, כולל גובה תוספת השכר ומעבר לחמישה ימי עבודה בשבוע, תלוי ובנוי על הסכמת הרופאים לדווח על הנוכחות.

התגמול יגדל

באשר לסוגיית תורנויות המתמחים, ההסכם יגביל את מספר התורנויות בשלב הראשון ל-8 בחודש לכל היותר, סעיף שיורגש בעיקר בקרב המתמחים בפריפריה שמבצעים יותר מ-8 תורנויות. לצורך כך, יקבלו הרופאים תוספת תקנים ייעודית. בנוסף, החל מהתורנות השביעית ומעלה, יגדל התגמול לתורנות באופן משמעותי, כדי ליצור תמריץ שלילי למעסיקים. בהודעה שפירסמה אתמול ההסתדרות הרפואית למתמחים בפייסבוק, נכתב גם כי ההסכם יכלול גם יום מנוחה נוסף לאחר תורנות סוף שבוע, ימי השתלמות והשתתפות המעסיקים במימון כנסים בישראל ובחו"ל, והסעות בתום תורנות.

בשלב הבא יופחת מספר התורנויות ל-6 בחודש, כתלות בתוספת תקנים וכניסה של מתמחים נוספים למערכת. בנוסף, צפוי ההסכם לכלול הסכמה של הרופאים לביצוע תורנויות של מומחים בשנים הראשונות למומחיותם, תמורת תעריף תורנות מוגדל ומתגמל.

באשר לדרישתו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לקיצור תורנויות המתמחים ל-18 שעות (לעומת 24 כיום) - דרישה שנתקלה בהתנגדות כל אנשי המקצוע - מסתמן כי השינוי יונהג רק במחלקות המיון והנשים, וכן יבוצע פיילוט במחלקות פנימיות. נושא המתמחים רגיש במיוחד עבור ההסתדרות הרפואית, משום שבשבועות האחרונים התעוררה תסיסה בקרב המתמחים שחוששים כי עניינם מוזנח במסגרת המשא ומתן.

אם לא ייחתם הסכם עד היום בשעות הצהריים תאלץ השופטת ארד לדון בבקשת האוצר להוציא צווי מניעה לרופאים השובתים או לאפשר להם לחדש את הצעדים הארגוניים ואולי אף להחריף אותם.

כתב וואלה! חדשות מוסיף כי היום במסגרת עיצומי הרופאים יושבתו מרפאות החוץ והמכונים בכל בתי החולים הציבוריים בארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully