וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן נעלמת עופר עיני?

יו"ר הסתדרות העובדים הינו שותף בכיר במתווה שהוביל את השכירים למצבם הנוכחי. לפיכך עולה השאלה, האם מצב השכירים וההידרדרות של מעמד הביניים מטרידים אותו?

הריכוזיות במשק ומחירי הדיור פגעו ברוב השכירים שההסתדרות העובדים אמורה לייצגם, כיוון שהכנסתם הריאלית נשחקה קשות. בזמן כהונת עופר עיני, התרחב הפער בין העשירים לעניים בישראל. עולות השאלות מהי מידת אחריות עיני לעובדה זו? מה בעצם מעמד ההסתדרות? כנראה שהוא מצריך הגדרה מחודשת, כזו שמתאימה לעולם האינטרנט והפייסבוק, לשוויון, לשקיפות חברתית, לנחישות ולנקיטת עמדה ברורה. אתה שם, מר עיני? ספק.

קראנו בתקשורת שמנעת את הורדת מחיר הדלק שסונול מוכרת, בטענה מוזרה שהדבר יביא לפיטורי עובדים. יצא המרצע מהשק כבוד היו"ר, זה גם כנראה מה שאתה אומר לרשתות השיווק וליצרנים: "אל תורידו מחירים ואל תפטרו עובדים". התוצאה: מיליוני העובדים שאתה אמור לייצגם הופכים לבני ערובה למדיניות זו.

ממש גישה מתקדמת. אתה מקריב מיליוני שכירים על המזבח של כמה עשרות עובדים שאולי יפטרו אותם. הרי אתה יודע שהאמת היא שלא יפטרו אותם. איך יעבדו אותם גופים ללא עובדים אלה? בעיה, עיני, אתה דואג בעיקר לוועדים החזקים, בנמלים, בבנקים, בחברת חשמל, ששם משתכרים משכורות ענק וההתייקרויות לא מזיזות להם. האמנם, אתה באמת חושב שוועדים אלה צריכים אותך? הם יכולים להסתדר בלעדייך, הם מספיק חזקים.

את מי אתה מייצג?

אז את מי אתה מייצג בעצם? השכירים הפשוטים קשי היום, לא מעניינים אותך. אתה מייצג את הבניין הגדול והמנגנון השמן שאתה נמצא בו, את התעשיינים ואת הממשלה. זהו משולש חשוב, אבל מקומם הראוי של השכירים נפקד ממנו.

למקרה ששכחת, חברך הטוב, שרגא ברוש מהתעשיינים אמור לייצג את התעשיינים. בינתיים שניכם מייצגים אחד את חברו נאמנה. לפני זמן הודעתם יחדיו "שההסתדרות והמעסיקים מקימים צוות שיגבש תוכנית כלכלית חברתית". סוג של הצהרות רפות שנועדו להסביר שגם אתה מתעניין במצב. לא משהו מחייב. ברוש עוד ממשיך למלמל על "בעיות הממשלה ומעמד הביניים" ואתה בכלל השתתקת כצפוי.

כבוד היו"ר, אם היית אולי עושה פעולות מתבקשות בנושאים האמורים ואחרים, אולי היית יוצא בקריאה להחרים מוצרים יקרים. אבל אינך יכול לצאת נגד מר ברוש שהוא בעל עניין בנושא.

אולי היה לנו שירות יותר טוב ברכבת ישראל, שם אתם מגן על וועד לוחמני. אולי היה לאזרחים שירות טוב יותר ממשרדי הממשלה, שם אתה מעכב החלת תהליך של מדידת שביעות הרצון של אזרחים מהשירות שהם מקבלים. אולי גם הרופאים לא היו בשביתה כה ארוכה, אילו היו מקבלים תנאים סוציאליים מלאים על שכרם, ולא תשלום נטול תנאים סוציאליים בדמות קרן מחקרים. בנוסף גם הכנסתם הפנויה הייתה גדולה יותר בעשרות אחוזים מזו הקיימת. גזרה שווה ניתן היה להחיל על העובדים הסוציאליים, שניתן לכנות את ההסכם איתם, שסייעת בגיבושו, כבושה וכלימה. לא נרחיב על שכר השוטרים העלוב ושאר עובדים שאינך מתעניין בקיומם.

הציבור כנראה טעה

תגיד, מר עיני, למה נועדה רשות ההסתדרות לצרכנות? כן, זהו השם של הגוף שאתה אחראי עליו. להלן חלק מתפקידיו כפי שמפורטים באתר ההסתדרות. "רשות ההסתדרות לצרכנות (בשמה הקודם - הרשות להגנת הצרכן בהסתדרות) הוקמה בשנת 1970 במטרה לחזק את הפעילות בתחום הצרכנות מתוך ראייה שהגנת הצרכן הינה חלק בלתי נפרד מהשמירה על רמת חייו, זכויותיו של העובד והגנה על הכנסתו הפנויה". מה עשתה רשות זו בשנים האחרונות, למעט הוצאת כמה סקרים? מה עם ההכנסה הפנויה של העובדים שנשחקה קשות? היכן היא הייתה כאשר המחירים זינקו? כיצד רשות זו תגן על הצרכן, אם אותך, הבוס הגדול, זה לא מעניין? תשובות לא נקבל ממך. עיני - אינך רלוונטי יותר.

ציבור העובדים מבין עכשיו את הרציונל של תפקודך: תיאום עם המעסיקים האוצר, תוך התעלמות גורפת מהעובדים הפשוטים. שים לב כבוד יו"ר ההסתדרות, מהפכת הקוטג' הצליחה יפה גם ללא מעורבותך. השכירים בערי האוהלים שצצות במקומותינו אפילו לא חושבים עליך כמישהו שאולי יכול לעזור להם.

את הוועדים הגדולים והחזקים אתה כרגיל ממשיך לפנק. סטייקים עסיסיים או בר מצווה בשעות העבודה לפועלי נמל אשדוד למשל. כנראה שנפער סדק בדמותו של מנהיג העובדים בישראל כפי שהצטיירה עד כה. חבל, ציבור העובדים חשב שצומח מנהיג בישראל. הציבור טעה.

ד"ר ישראל בוקסר, מרצה לשיווק במרכז ללימודים אקדמאיים אור יהודה.

  • עוד באותו נושא:
  • עופר עיני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully