וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגעים לפתיחת מרכזי מחקר ופיתוח לרפואה בירושלים

אורה קורן

20.7.2011 / 9:04

במאמץ לפתח את תעשיית הביו טכנולוגיה בישראל בכלל ובירושלים בפרט מנהלת הרשות לפיתוח ירושלים מגעים עם חברות פארמה כמו מרק או בריסטול מאיור סקויב במטרה לשכנען לפתוח מרכזים בעיר

הרשות לפיתוח ירושלים מנהלת מגעים עם חברות רב-לאומיות מתחום הרפואה במטרה להביא לפתיחת מרכז מחקר ופיתוח (מו"פ) שלהן בירושלים. בין החברות בולטות פייזר, מרק הגרמנית ובריסטול מאיור סקויב - (BMC) כך אישרו מוטי חזן, מנהל הרשות לפיתוח ירושלים, וחן לוין, מנהלת תוכנית ביו-ירושלים בשיחה שנערכה באחרונה עם TheMarker.

בעשור האחרון עשו ממשלות ישראל מאמצים להביא לפתיחת מרכזי מו"פ גדולים של חברות פארמה גדולות בישראל, ללא הצלחה רבה. המהלך מבוסס על הנחה, לפיה מרכז כזה ייתן תנופה גדולה לתעשיית הביו-טכנולוגיה הישראלית. תחום הביו-טכנולוגיה בישראל מתאפיין במחקר אקדמי מפותח מאוד ובתעשייה שאינה ממצה את הפוטנציאל המחקרי במלואו. בממשלה מעריכים כי מרכז מו"פ יחולל את השינוי הדרוש בתעשייה ויזניק אותה לרמה עולמית.

"החזון שלי הוא להפוך את ירושלים למרכז ביו-טכנולוגי ישראלי ובינלאומי בתוך חמש שנים", אמר חזן. "לירושלים יש הרבה מה להציע לחברות רב-לאומיות, שמחפשות את מיטב המוחות בעולם. כשהן מגיעות לירושלים אנחנו מראים להן את יישום, חברת המסחור של האוניברסיטה העברית, וחברת הדסית של בית החולים הדסה, ואת האוניברסיטה והמעבדות שמסביב. לעיר מעמד של אזור עדיפות לאומית א' וניתנים כאן מענקים ושכר גבוהים. אנחנו בקשר עם כ-10 חברות רב-לאומיות מתוך מטרה שכשירצו לפתוח מרכז מו"פ בישראל, הן יעשו זאת בירושלים", הוסיף.

במסגרת תוכנית מרום לחיזוק כלכלת ירושלים, שמקדמת הממשלה עם הרשות לפיתוח ירושלים ועיריית ירושלים, יושקעו 71.4 מיליון שקל במו"פ ובתעשייה בתחום הביו-טכנולוגיה בירושלים ב-2011-2016. לדברי לוין, תוכנית מרום היא המשך ישיר של התכנית לעידוד הצמיחה הכלכלית של ירושלים שאושרה על ידי הממשלה ב-2005, והעניקה עדיפות לתחום הביומד בירושלים. "תוכנית מרום תאפשר לנו להגדיל את התמיכה שלנו באשכול הביומד בבירה בכדי להפוך את ירושלים ללב תעשיית הביומד הישראלית", אמרה.

תקציב תוכנית מרום מכוון למתן תמריצים כלכליים לחברות ולעובדים בתעשיית הביו-טכנולוגיה כדי שיגיעו לירושלים. הוא כולל מענקים לחברות ביומד ולחברות המספקות שירותי מו"פ לחברות ביומד, בתקציב כולל של 25.3 מיליון שקל. המענק עשוי להגיע עד 80 אלף שקל לעובד למשך שנתיים-שלוש. חברות בינוניות וגדולות יקבלו מענק רק בגין עובדי מו"פ, בעוד שסטארט-אפים יוכלו לקבל את המענק בגין כל עובדי החברה. בנוסף, תינתן תוספת של 20% למענק עבור עובדים המתגוררים בירושלים כתמריץ להעסקתם.

התוכנית תתמוך לראשונה בישראל בהקמת מתחמי מעבדות מסובסדות לשימוש של חברות קטנות ובינוניות. נוכח עלויות השקעה גבוהות, לחברות סטארט-אפ הנדרשות לתשתית מעבדתית אין כיום פתרון מעבדתי זמין ונגיש וחלקן נעזרות במכונים באקדמיה או בעבודה עם קבלנים חיצוניים.

גידול של 50% בחברות הביומד בירושלים

כדי לתת מענה לבעיה הוחלט להקים מתחמי מעבדות ומשרדים להשכרה שיתאימו לחברות סטארט-אפ, בדומה למודלים קיימים בעולם למתחמי מעבדות ומשרדים שהוקמו לצורך שכירות. מכרז ראשון להקמת מתחם בגודל של 1,000-2,000 מ"ר נמצא בשלבי תכנון. לזוכה במכרז, הרשות מציעה מענק של 6,000 שקל למ"ר מעבדה, המכסה כמעט את כל עלות הבינוי. התקציב לפרויקט המעבדות מסתכם ב-18.9 מיליון שקל.

מענקים נוספים יוקצו להשקעה בציוד לנותני שירותי מו"פ לחברות ביומד בתקציב כולל של 12 מיליון שקל. במטרה לפתח שירותי מחקר ופיתוח החסרים כיום בירושלים, פותח מסלול תמיכה בציוד לחברות שיספקו שירותים. התמיכה תהיה בשיעור של 50% ברכישת ציוד חדש ועד 3 מיליון שקל לחברה.

לעידוד מחקר יישומי של רופאים בבתי החולים המחקריים בירושלים יוקצה תקציב של 5.8 מיליון שקל, שישמש למענקים ליצירת 18 צוותי מחקר חדשים בבתי החולים בירושלים. המענקים נועדו למשוך רופאים וחוקרים מובילים מחו"ל, וכן לסטודנטים לרפואה ולרופאים צעירים. בתי החולים בהם יבוצעו המחקרים ישתתפו במחצית מהעלות.

לדברי לוין, בשלוש השנים האחרונות חל גידול של 50% במספר חברות הביומד בירושלים. בין החברות שעברו לירושלים נמצאות אומריקס, שנרכשה על ידי ג'ונסון אנד ג'ונסון ב-2008 תמורת 438 מיליון דולר ועברה מתל השומר לירושלים. החברה מקימה מפעל בהשקעה של כ-20 מיליון דולר שיעסיק כ-60 עובדים.

חברת מעבדות רפא, האחראית על כ-5% משוק התרופות בישראל עם היקף מכירות של כ-70 מיליון דולר, מקימה מפעל חדש של 10,000 מ"ר בהשקעה של כ-38 מיליון דולר. החברה תעסיק כ-300 עובדים עם פתיחתו של המפעל החדש ב-2013. גם סיגמא אולדריך חנכה מפעל חדש בהר חוצבים ב-2010, ומתכננת הרחבה נוספת. לסיגמא שני מפעלים בירושלים, המעסיקים יחד כ-100 עובדים.

חברת טבע, הפועלת בירושלים מאז הקמתה ב-1901, חנכה את המפעל החדש שהקימה בהר חוצבים ב-2005 בהשקעה של כ-80 מיליון דולר. לטבע שני מפעלים בירושלים המעסיקים יחד כ-1,000 עובדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully