וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות התקשורת משקיעות בפיתוח תשתית האינטרנט

אמיתי זיו ובר חיון

21.7.2011 / 9:01

אחרי שנים בהן נמנעו החברות מפיתוח תשתיות הרשת שלהן נראה כי לאחרונה נמצאות החברות בגל של השקעה. HOT משקיעה 550 מיליוני שקלים בסיבים אופטיים, בזק מבטיחים סיב אופטי עד הבית

מכירים את זה שהשעה שש בערב מגיעה וכולם בבית מנסים לגלוש באינטרנט? מכירים את זה שהרשת מתחילה לזחול והתחושה היא של פקק תנועה וירטואלי אחד ענק? מכירים את זה ששיחת הסקייפ מתנתקת והצפייה ביוטיוב נעצרת? זה לא במקרה. במשך שנים חברות התקשורת המקומיות העדיפו "לשבת" על הרשתות הקיימות, להימנע מהשקעות בתשתית ולמשוך דיווידנדים שמנים. נראה כי כל זה משתנה לאחרונה ולטובה.

חברת HOT הודיעה אתמול לבורסה על החלטה להשקיע 550 מיליון שקל בשדרוג תשתית הרשת של החברה. מדובר בהוספת סיבים אופטיים לרשת החברה בפרויקט שיימשך עד סוף 2014 ובסופו יגיע סיב של החברה לכל בניין בישראל, מה שמכונה FTTB. החברה החלה כבר פרישה ופיילוט בעיר רעננה. מנכ"ל HOT, הרצל עוזר, הסביר את המהלך ואמר: "HOT רואה בשדרוג התשתיות לרשת סיבים אופטיים קפיצת דור ביכולת להעניק שירותי טלוויזיה ואינטרנט מתקדמים, מהלך זה מבטא היטב את שאיפתנו להתאים את היצע השירותים שלנו לצרכיו המתקדמים של הלקוח ולשמור על פער טכנולוגי מהמתחרים".

הסיבים צפויים לשרת את החברה בביקוש העולה בהתמדה לצריכת נתונים באינטרנט, בשירותי תמסורת וכן ישרת שירותים חדשים ש-HOT מספקת בעולם הטלוויזיה (כמו למשל הרחבת היצע ערוצי ה-HD והרחבת ה-VOD).

ההודעה של HOT מצטרפת להודעה של מנכ"ל בזק, אבי גבאי, מלפני כמה ימים על כך שעם סיום פרויקט ה-NGN שמשמעותו פרישת סיב אופטי עד לארון הסעף ברחוב (FTTC) בזק מתכוונת להמשיך ולהרחיב את תשתית הסיבים האופטיים שלה בשנים הקרובות גם לבניין (FTTB) ואף לבית הלקוח (FTTH). גבאי לא התחייב להיקף ההשקעה או ללוחות זמנים, ובזק טרם מסרה לבורסה שום הודעה בנושא.

האיום של כניסת חברת החשמל לשוק התקשורת

ההודעה של HOT וההכרזה של בזק מצטרפות להודעות אחרות על פרויקטי תשתית מהתקופה האחרונה. מדובר בחדשות טובות לצרכן הישראלי. אחרי כמה שנים רעות שבהן חברות התקשורת העדיפו לצמצם למינימום את ההשקעות ולחלוב מהרשתות את מקסימום הדיווידנדים, נראה כי כעת התמונה מתהפכת על פיה ושוק התקשורת המקומי נכנס לגל השקעות חדש.

מאחורי ההודעות של בזק ו-HOT עומדים כמה שיקולים: ראשית, החברות נמצאות בתחרות אחת עם השנייה על חדשנות וטיב הרשת. כל אחת טוענת לעליונות על רעותה. לא פחות חשוב מזה, מעל שתי החברות מאיים איום חדש: כניסת חברת החשמל לשוק התקשורת. מיזם חברת החשמל יאפשר לראשונה בישראל סיב אופטי עד לבית הלקוח (FTTH) בהשקעה כוללת שמוערכת ב-5 מיליארד שקל. סיב כזה יאפשר מהירויות גלישה של 100 מגה-ביט הן בערוץ היורד והן בערוץ העולה. כיום הלקוחות בישראל יכולים רק לחלום על מהירות גלישה כזו.

מכרז חברת החשמל לבחירת שותף במיזם התקשורת (51%) אמור לצאת לדרך בשבוע הראשון של אוגוסט. ההודעות של בזק ו-HOT באות לאותת לכל משקיע פוטנציאלי במיזם התקשורת של חברת החשמל כי יש למיזם רכיב סיכון לא קטן. "הסיב האופטי שלנו", קורצות בזק ו-HOT, "יגיע אל הלקוח לפני הסיב של חברת החשמל". תפקיד משרד התקשורת הוא להקטין ככל האפשר את רכיב הסיכון הזה.

הסיב התת-ימי של בזק בינלאומי

עוד קודם להודעות של בזק ו-HOT, צמד המילים סיב אופטי נשמע בהקשר אחר. חברת בזק בינלאומי, ספקית האינטרנט הגדולה במדינה, הודיעה ממש לאחרונה כי החברה תשקיע "מאות מיליוני שקלים" (הערכה מקובלת היא של 100 מיליון דולר) בפרישת סיב תקשורת תת-ימי. מדובר למעשה בסיב שיחבר את שרתי החברה לשדרת האינטרנט העולמית.

בזק תמכור את הקיבולת הבינלאומית הזו גם לספקיות אינטרנט מתחרות, כך שאנחנו הלקוחות, נוכל ליהנות מרוחב פס בינלאומי יותר טוב מזה שיש לנו כיום. פקק האינטרנט של שש בערב יוקל עם פתיחת ה"נתיב" החדש לחו"ל. בזק בינלאומי לא לבד, גם חברת טמרס טלקום הבינה שיש כיום מצוקה בקיבולת האינטרנט הבינלאומית, וגם היא תשקיע עשרות מיליוני דולרים בהנחת כבל תת-ימי משלה. הכבל של בזק בינלאומי יונח בנתיב מישראל לבארי שבאיטליה. הכבל של טמרס טלקום יונח מישראל לקפריסין ומשם תירכש קיבולת בינלאומית למרסיי שבצרפת.

כל חברה טוענת שהכבל שלה חדיש וטוב יותר משל המתחרה. כך או כך, תחרות זו היא חדשות נהדרות לצרכן משום שבמשך שנים היה רק כבל תקשורת בינלאומי אחד שחיבר את ישראל לעולם - הכבל של חברת מד נאוטילוס.

נראה שגם ענף הסלולר נמצא לקראת סבב השקעות חדש. מאז השקת רשתות הדור השלישי באמצע העשור הקודם (2004 - פרטנר , 2007 - סלקום , 2009 - פלאפון), חברות הסלולר נמנעו מהשקעות גדולות בתשתית. כעת, פרטנר הודיעה לבורסה כי תשקיע ברשת דור 4 (LTE) סכום של 100 מיליון דולר. החברה הכתומה נמצאת גם במהלך השקעה להכפיל את תשתית הסיבים האופטיים שלה. גם סלקום ופלאפון מתכוונים להשקיע ברשתות LTE - לו רק משרד התקשורת יפרסם מכרז תדרים שיאפשר הקמת רשתות אלה. ולבסוף, אסור לשכוח את מכרז התדרים שבעקבותיו יכנסו לשוק המקומי עוד שתי חברות סלולר: מירס וגולן טלקום. שתי החברות יצטרכו להקים רשת סלולר בפרישה ארצית. ההשקעה המוערכת של כל אחת מהן בהקמת הרשת מוערכת ביותר ממיליארד שקל.

כל קדחת ההשקעות הזו נולדה קודם כל מצרכים תחרותיים של החברות על קידמה וחדשנות. שנית, היא מגיעה מצורך אמיתי של הלקוחות. בתקשורת הקווית ההערכה היא שצריכת הנתונים עולה ב-33% כל שנה. ברשתות הקוויות, עם מהפכת הסמארטפונים והנטסטיקס, העלייה הרבה יותר חדה, והערכה היא של פי 6 בין שנה לשנה. לקוחות האינטרנט בישראל רוצים יותר כל הזמן: HOT מדווחת כי בסוף 2009 רק 6% מהלקוחות שלה היו מחוברים במהירות של מעל 5 מגה-ביט. כיום מדובר ב-43% מהלקוחות. מי שלא תוכל לענות על צרכי הלקוחות לעוד תעבורת נתונים ומהירויות גלישה גבוהות - תישאר מחוץ למשחק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully