וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לתנובה: שוק הגבינות ייפתח ליבוא של גבינה קשה

אורה קורן, מוטי בסוק, עדי דברת-מזריץ, צבי זרחיה

22.7.2011 / 8:44

שוק הגבינות הקשות ייפתח ליבוא רחב - כך הוחלט אתמול בדיון בלשכת ראש הממשלה. המהלך צפוי לפגוע בתנובה, המחזיקה ביותר מ-80% משוק הגבינות הצהובות, שיהיו המוצר הראשון שייבחר ליבוא

שוק הגבינות הקשות (הגבינות הצהובות) ייפתח ליבוא רחב - כך הוחלט אתמול בדיון בלשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בדיון בלשכת נתניהו, שארך ארבע שעות, השתתפו שר האוצר יובל שטייניץ, שר התמ"ת שלום שמחון ושרת החקלאות אורית נוקד. הדיון היה מתוח. נתניהו תבע לקבל החלטות במהלך הישיבה, בטענה כי לא ניתן למתוח יותר את הדיונים בנושא זה - המסעיר את הציבור בשבועות האחרונים. למרות זאת התקבלו בישיבה רק החלטות חלקיות. מחלוקת בין השרים מנעה גיבוש הסכמה על היקף הפתיחה של השוק ליבוא. מנכ"ל משרד ראש הממשלה, איל גבאי, מונה לגשר בין הצדדים בעניין זה. גבאי השתתף גם הוא בדיון, ולצדו ראש המועצה הלאומית לכלכלה וחברה, יוג'ין קנדל, ופקידים בכירים ממשרדי האוצר, התמ"ת והחקלאות.

כיום מותר לייבא לישראל 1,080 טונה של גבינה קשה בשנה במכס של 50%. כן ניתן לייבא גבינה יקרה ומיוחדת יותר כמו קממבר, ברי ופרמזן ללא מגבלה כמותית במכס של עד 100%. משרד האוצר הציע להרחיב את יבוא הגבינה הצהובה הרגילה ל-5,000 טונה בשנה ולהטיל עליו מכס נמוך או אפסי, ואילו משרד התמ"ת תמך בהגדלת המכסה ל-2,500 טונה ללא מכס. משרד החקלאות תומך בהשארת המכסה הקיימת אך מוכן להוריד את המכס לאפס. נוקד ציינה, כי רצוי לראות איך השוק מגיב להורדה זו ואז להחליט על המשך פתיחה ליבוא.

ההחלטה לפתוח את השוק ליבוא גבינות מהוות מכה קשה עבור תנובה. תנובה מחזיקה ביותר מ-80% משוק הגבינות הצהובות, שיהיו המוצר הראשון שייבחר ליבוא עקב חיי המדף הארוכים שלהן. הקוטג' והגבינה הצהובה הם שניים מהמוצרים הרווחיים ביותר של תנובה, שכבר ספגה פגיעה קשה כשנאלצה להוריד את מחיר הקוטג' - וכעת היא נפגעת שוב. מתנובה נמסר אתמול בתגובה: "נמתין להחלטות המלאות של ראש הממשלה והשרים".

קטגוריית הגבינות הצהובות מגלגלת כ-700 מיליון שקל בשנה. בנוסף לתנובה פועלות בה טרה, שבבעלות קוקה קולה ישראל, ו"הצהובה הטובה" של כפיר. יותר מ-60% ממכירות הקטגוריה הן במעדניות, של מוצרים בפיקוח.

גם הרפתנים צפויים להיפגע מפתיחת השוק ליבוא גבינות. על פי הערכות בענף החקלאות, כדי ליצור קילוגרם אחד של גבינה צהובה נדרשים 13 ליטרים חלב. לפיכך, החשש בקרב חקלאים הוא שיבוא גדול של גבינה צהובה יפחית בשיעור משמעותי את הביקוש לחלב.

שר האוצר הדגיש במהלך הדיון כי הפתיחה ליבוא מחו"ל תעשה ברגישות תוך פגיעה מינימלית ברפתנים. עם זאת לא נקבעו לוחות זמנים ופרטים עקרוניים חשובים אחרים כמו הכמויות המיובאות שיהיו פטורות ממס. האוצר חותר לכמויות גדולות יותר מאלה שעליהם מסכימים משרדי התמ"ת והחקלאות. גבאי ייפגש עם נציגי המשרדים השנים כדי לקבוע מהם המוצרים שניתן יהיה לייבא, באילו כמויות, מאילו מדינות אפשר יהיה לייבא, ומי יהיו הגורמים שיובילו את היבוא. גבאי ינסה להשלים את השיחות עד סוף השבוע הבא.

מחלוקת על מחיר המטרה לחלב

מחלוקת נוספת שגבאי יידרש להכריע לגביה היא המחיר שבו ימכרו המחלבות את החלב (מחיר מטרה). נוקד מסרבת לשנות את המחיר, שהוא כיום 2.19 שקלים לליטר (כולל תשלום של כ-5 אגורות לליטר למועצת החלב). שמחון הציע להוריד את מחיר המטרה ב-10 אגורות לליטר, ושטייניץ - ב-20 אגורות לליטר. בממשלה מקווים שהורדה במחיר המטרה תתבטא בהורדה חדה יותר במחיר הסופי של מוצרי חלב.

נושאים אחרים שעליהם היתה הסכמה בין השרים לא הובאו לדיון עם נתניהו, והם צפויים לקבל אישור סופי כחלק ממהלך מקיף שיכלול גם את שינוי מחיר המטרה והיקף היבוא. הסעיפים המוסכמים כוללים הקלות במיזוגים בין רפתות במושבים ובקיבוצים, פתיחת 10% משוק החלב הניגר לתחרות מול אופציה ליבוא אבקת חלב וגבינות, ועריכת ביקורת על רווחי מחלבות ורשתות לדיונים. אלה כוללות איסור על רשתות ומחלבות לייבא גבינות קשות, תמריצים להתייעלות בענף הרפתות, חובת דיווח רווחיות מצד מחלבות ורשתות על כ-20 מוצרי יסוד בתחום החלב וסימון מוצרים בפיקוח במקום בולט ברשתות השיווק.

בדיונים הוצג דו"ח שהזכיר שלשום בכנסת שמחון, שעל פיו מגלגלות רשתות השיווק על הספקים עלויות, ואלה מגולגלות גם על הצרכן. שמחון מצפה מרשות ההגבלים לפעול בעניין. הרשות התחילה לאסוף מידע על מגוון התשלומים הסמויים בין ספקים (מחלבות) לרשתות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully