וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קידוח הגז תמר: התגלתה עוד שכבה פוטנציאלית

ליאור זנו

22.7.2011 / 12:20

כמות הגז במאגר החדש והשפעותיו עדיין לא ברורות; כמות הרזרבות במאגר תמר, ללא המאגר החדש, עלו ב-8% ל-9.1 TCF

במאגר הגז טבעי "תמר" הנמצא בים העמוק שמול חופי חיפה נמצא מאגר גז נוסף בשכבת קרקע עמוקה יותר - כך עולה מתשקיף לקראת הנפקה שפרסמו אמש דלק קידוחים ואבנר שבשליטת יצחק תשובה, המחזיקות ב-15.6% כל אחת מהמאגר. השפעותיו של המבנה החדש שהתגלה - הן על כמות הגז הטבעי הנמצא בתמר, והן על ההערכות לגבי שכבות קרקע דומות שטרם התגלו עד כה במקומות נוספים באגן הים התיכון - טרם נותחו ונחשפו במלואן.

במבנה תמר, המתוכנן להתחיל למכור גז טבעי לישראל ב-2013, נקדחו 6 קידוחים לעומק ראשוני של 2,5000 מטר (כולל עומק מים), כאשר בשלב הבא אמור כל אחד מהם להגיע לעומק סופי של 5,160 מטר. ביוני האחרון, הגיע קידוח תמר3 לעומק הסופי, וגילה כי מתחתיו שוכן מאגר גז טבעי נוסף בשכבת קרקע עמוקה יותר- שכבה D. עובי השכבה עומד עד 25 מטרים, והיא נמצאת ב"תא שבר", כך שבשני הקידוחים שהגיעו לעומק הסופי לפני תמר 3, לא נמצא בה גז טבעי כלל.

על פי הדיווח, מפעילת הקידוח, נובל אנרג'י האמריקאית
האמריקאית (36% מ"תמר") "ממשיכה לאסוף נתונים על שכבה D ופועלת לניתוח ההשלכות על היקף הרזרזבות במבנה תמר וכן על הימצאותה האפשרית ברישיונות חיפוש נוספים של החברה בשלב זה טרם ניתן לקבוע את גודלו את וכלכליותו של המאגר הנוסף". נוסף לשותפויות מקבוצת דלק ונובל, מחזיקות בתמר גם ישראמקו שבשליטת חיים צוף וקובי מימון (28.7%) ואלון חיפושי גז (4.1%).

עוד עולה מן התשקיף, ללא קשר להמצאותו של המאגר החדש, כי רזרבות הגז הטבעי במאגר תמר (הכמויות המוכחות כתוצאה מששת הקידוחים, יחד עם הכמויות הצפויות) – עודכנה מעלה וכעת עומדת על 9.1 TCF (טריליון רגל מעוקבת) – עליה של 8% לעומת הכמות המוערכת הקודמת שעמדה עד כה על 8.4 TCF.

משא ומתן עם חברת חשמל

חברת NSAI, המבצעת את ניתוח הנתונים עבור נובל אנרג'י, פירסמה גם תזרים מהוון, כאשר מחיר הגז לפיו עבדה עמד על 5.95 דולר ליחידת גז טבעי ב-2013, ועדכון מעלה של 2% בכל שנה. בימים אלו מנהלות השותפות בתמר משא ומתן עם חברת חשמל לגבי מחיר הגז שתמכור לה. מים תטיס עומד כיום המחיר על כ-4 דולר ליחידת גז טבעי. טווח ההערכות למחיר שייחתם עומד בקרב אנליסטים על 5.8-5.4 דולר ליחידת גז טבעי, כך שהמחיר המצויין נמצא בטווח העליון ואף מעליו. לפי התזרים המעודכן, בהיוון של 10% (המקובל בענף), יעמוד התזרים השוטף של כל אחת מהשותפויות מ"תמר" על כ-100 מיליון דולר בממוצע בשנה עד 2019.

הגשת התשקיף הינה שלב ראשוני לגיוס, הסכום המבוקש עדיין לא פורסם והשותפות עדיין לא החליטו אם יגייסו בדרך של הנפקת יחידות או הנפקת זכויות לבעלי יחידות קיימים. בכל מקרה, לפיתוח "תמר" מסוף רבעון ראשון 2011 ועד להפקה המתוכננת ב-2013 דרושות לכל אחת מהשותפות 360 מיליון דולר. מבחינתן של השותפויות מקבוצת דלק, מימון הביניים לתמר כבר סגור עם הבנקים, והן ממתינות לסגירת המימון של ישראמקו כדי להעמיד את המימון המלא עם הבנקים הזרים.

בחודשים האחרונים פועלות השותפויות לגייס כ-200 מיליון שקל כל אחת - אם באמצעות קבלת הלוואה מהבנקים על בסיס תזרים המזומנים מים תטיס, המאגר מוכר הגז שלהן, ואם בהנפקת יחידות השתתפות. למימון לווייתן יזדקקו לכ-200 מיליון שקל כל אחת. נכון לתחילת 2011, לדלק קידוחים יש 37 מיליון דולר בקופה ולאבנר 47 מיליון דולר.

נזכיר כי בימים אלו מתכננת חברה אחרת של תשובה, דלק נדל"ן שנקלעה לקשיים, להגיע להסדר חוב על בעלי האג"ח שלה, להם היא חייבת 2 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully