וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התאחדות התעשיינים: פיטורים בענפי הטקסטיל והכימיה

אורה קורן

24.7.2011 / 12:36

בגיוס קליטת עובדים בתעשייה במהלך הרבעון השלישי של השנה צפויה האטה, על רקע האטה כללית בצמיחה. לעומת זאת, במצבת העובדים בענפי האלקטרוניקה והתוכנה דווקא נרשם גידול

על רקע האטה כללית בצמיחת התעשייה, צפויה ברבעון השלישי של השנה האטה נוספת בקצב קליטת עובדים. קצב הקליטה הצפוי דומה בעוצמתו לקצב הקליטה שדווח בסוף 2009, עם תחילת ההתאוששות מהמשבר הכלכלי.

פיטורי עובדים צפויים בענפי הטקסטיל, ההלבשה והכימיה. קיפאון בגיוס העובדים צפוי בענף הגומי והפלסטיק, והאטה בקצב הקליטה צפויה בענפי המתכת והחשמל. מנגד, גידול מואץ נרשם במצבת העובדים בענפי האלקטרוניקה והתוכנה, לצד קליטת עובדים מחודשת בענף הכרייה ומוצרי הבנייה. כך עולה מסקר ציפיות נשערך בקרב 143 חברות תעשייה, על ידי אגף הכלכלה בראשות רובי גינל בהתאחדות התעשיינים.

כבר ברבע השני של 2011 נרשמה האטה בקצב קליטת המועסקים בתעשייה, כאשר 23% מהתעשיינים דיווחו על עלייה במצבת העובדים - עלייה קלה במרבית המקרים - אל מול 13% שרשמו פיטורים.

התעשיינים צופים ירידה בהיקף ההזמנות לייצוא

ההאטה בתעשייה התבטאה גם בהאטה ביצוא התעשייתי ברבעון השני, שצפויה להימשך ברבעון השלישי של 2011. היצואנים דיווחו על האטה ניכרת בקצב גידול ההזמנות ליצוא ברבעון השני של השנה. לרבע השלישי של 2011 צופים היצואנים האטה נוספת בקצב גידול היצוא. כלכלני ההתאחדות ציינו, כי לראשונה מאז החלה ההתאוששות מהמשבר הכלכלי, מדווחים היצואנים בסקר על קצבי גידול כה נמוכים ביצוא התעשייתי.

להערכת היצואנים, ברבע השלישי של 2011 תחול ירידה נוספת במחירי היצוא במונחי מט"ח בקצב דומה לזה שנרשם ברבעון השני. הדבר משקף את קשיי היצואנים בהתמודדות מול התחרות בשוקי העולם, לרבות קושי רב להעלות את מחירי תפוקתם במונחי מט"ח.

לגבי הרבעון השלישי של השנה, צופים התעשיינים ירידה מתונה בהיקף ההזמנות ליצוא. ההאטה ביצוא תיגזר משינוי המגמה בענפי הגומי והפלסטיק (מגידול מהיר לנסיגה), המתכת והחשמל (מגידול מהיר לקיפאון) לצד צפי להאטה גם ביצוא ענפי האלקטרוניקה והתוכנה, והמשך הנסיגה ביצוא הטקסטיל וההלבשה. מנגד, האצה צפויה בקצב התרחבות יצוא ענף הכימיה, לצד גידול מחודש ומהיר הצפוי בענף המזון.

מגמת הרחבה בעולם, ואצלנו הצטמצמות

ברבעון השני של 2011 הואט משמעותית קצב גידול משלוחי היצוא. בנוסף, חודשה הירידה במחירי היצוא במונחי מט"ח. במקביל, החריפה השחיקה ברווחיות היצוא, כאשר קרוב לשני שליש מהיצואנים רשמו ירידה ברווחיות, אל מול 8% בלבד שרשמו שיפור קל.

בראש רשימת הגורמים המהווים מכשול מהותי לצמיחת היצוא דירגו היצואנים את גורם הרווחיות, לצד גורם הזמנות היצוא - עם ציון ממוצע של 3.5 כל אחד. במקום השני דורגו גורמי קשיי החדירה ושיווק לשווקים חדשים (3.3) ומחירים בינלאומיים (3.2), ובמקום השלישי דורג גורם קשיי השיווק בשוק קיים (3.0). מנגד, ברבע השני של 2011 חודשה ההאצה בקצב גידול השקעות התעשייה בנכסים קבועים.

לרבע השלישי של 2011 צופים התעשיינים האטה מחודשת בקצב גידול השקעותיהם, לקצב הדומה לזה שנרשם בתחילת השנה. בפילוח ענפי צפויה האטה ניכרת בקצב גידול השקעות ענף הכרייה ומוצרי הבנייה, האלקטרוניקה, התוכנה והכימיה. האטה קלה בהשקעות צפויה בענף המתכת והחשמל. מנגד צפוי גידול נוסף בהשקעות ענפי המזון, הטקסטיל וההלבשה לצד גידול מחודש בהשקעות ענף הגומי והפלסטיק. בהוצאות המימון הריאליות נרשם גידול ברבע השני של 2011, על רקע עליית ריבית בנק ישראל.

זינוק במכירות לשוק מקומי לקראת החגים

לרבע השלישי של 2011 צופים התעשיינים האטה קלה בקצב עליית הוצאות המימון הריאליות. במקביל, ממשיכים התעשיינים בסקר לדווח על קושי בקבלת אשראי חדש. כמו כן, נרשמה האטה גם בקצב גידול המכירות לשוק המקומי ברבע השני של 2011 - האטה אשר הגיעה כמעט עד לקיפאון בשוק.

לרבע השלישי של 2011 צופים התעשיינים זינוק במכירות לשוק המקומי, כנראה מתוך ציפייה לביקושים מוגברים לקראת חגי תשרי שיחולו בסוף הרבע השלישי של 2011. עם זאת, עדיין מדובר בקצב גידול מתון בהשוואה לקצב הגידול המהיר שנרשם במהלך המחצית השנייה של 2010, ותחילת 2011 במכירות המקומיות.

גידול מחודש צפוי במכירות המקומיות של ענפי המזון, הטקסטיל וההלבשה, לצד צפי להאצה בקצב גידול המכירות המקומיות בענפי האלקטרוניקה והתוכנה, הכרייה ומוצרי הבנייה.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש אמר, כי נתוני הסקר מדאיגים, כיוון שהם מצביעים על ירידה בצמיחה וביצוא וצמצום השוק המקומי וקליטת עובדים חדשים.

"מה שלא פחות מדאיג זה הפער בין מה שקורה בתעשיה העולמית ובתעשיה הישראלית", אמר ברוש. "בתעשיה העולמית ישנה מגמה של הרחבה, ואצלנו הצטמצמות. מפעלים ישראלים מדברים על התרחבות בחו"ל לא בארץ. זה אומר, שבשנים הקרובות צפוי צמצום בתעשייה, וכיוון שהיא מנוף צמיחה מרכזי של המשק צריך לחשוב מה יניע את הצמיחה בעתיד", הוסיף.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully