וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתרון מיידי למצוקת הדיור - המושבים

דני עטר

25.7.2011 / 16:09

משרדי הממשלה מציגים שלל תוכניות שייפתרו, לכאורה, את מצוקת הדיור. דני עטר סבור שפתרון אחד פשוט נמצא ממש מתחת לאפה של הממשלה - שינוי ייעוד הקרקע במושבים והעמדת תנאים נוחים להלוואה

בוקר אחד בשנות ה-90 התעוררה מדינת ישראל לעלייה של מיליון עולים. אריק שרון, ראש הממשלה דאז, עמד בפני הציבור המבורך והיה עליו להעמיד פתרון מגורים מיידי. שרון הבין כי אין פתרונות קסם - דיור קבע הוא תהליך שיש לבצעו בחכמה ולא בפזיזות.

שרון מילא את הארץ במבנים יבילים, קראווילות, אשר ניתן לניידם וגם להופכם לבית של ממש במעט מאוד השקעה. תוך פרק זמן של מספר שנים השתלב ציבור העולים בעבודה ובחיים בישראל ועבר לפתרון קבע בכוחות עצמו. כך נראית מנהיגות וכך פועל מנהיג שלוקח אחריות על היותו נבחר של כל העם.

עד היום לא הוקמו בישראל פרויקטים משמעותיים לדיור בהשכרה, למרות שקיימים שני חוקים בתחום: חוק עידוד השקעות הון, המעניק הטבות במס למשכירים, וחוק עידוד בנייה להשכרה, שעד היום מומשו באמצעותו הקמתן של 40 יחידות בעיר אשדוד ומאז הוקפא מזה חמש שנים. קיימים בוודאי מגוון פתרונות, אבל יש פתרון אחד פשוט, נגיש ומידי ,שנמצא ממש מתחת ל"אף" של הממשלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יושבי האוהלים מביאים מסר מדאיג ואותנטי של התפוררות וכריעה תחת הנטל. מתחם המחאה בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

תוך פחות משלוש שנים ניתן יהיה לספק פתרון של מאה אלף יחידות דיור בכל הארץ, לסטודנטים וזוגות צעירים גם במרכז וגם בפריפריה, במאות המושבים הקיימים בישראל. מה שעל הממשלה לעשות זה לפעול באופן מיידי לשנות את ייעוד הקרקע במושבים ולהעמיד תנאים נוחים להלוואות הבנקים.

מדובר בשני מסלולים מהירים ופשוטים לביצוע: המסלול הראשון מיועד לסטודנטים וזוגות צעירים, והוא יאפשר פתרון ל-10 שנים: המדינה תכריז על שינוי ייעוד הקרקע ותאפשר למושבניקים להציב מבנים יבילים בשטח.

המושבניק ייקח הלוואה מהבנקים שאותה יחזיר באמצעות תשלומי השכירות, ודמי השכירות יוגבלו וינועו בין 1,300-1,500 שקלים לחודש באופן דיפרנציאלי, כך תוך שלוש שנים מהיום יוכלו מאה אלף משפחות וסטודנטים להנות מדיור איכותי, מרמת חיים גבוהה, מחינוך התיישבותי ומהווי החיים הכפרי. פתרון זה גם יתאים לאלה שאינם רוצים לעבור להתגורר בפריפריה, ויכולים להתגורר במושבים הפזורים באזור המרכז.

אין זמן לתוכניות גרנדיוזיות

המסלול השני הינו תוכנית לדיור קבע הניתנת לביצוע תוך שנתיים: ניתן לבנות מאה אלף יחידות קבע על קרקעות המושבים. הקרקע תשווק חינם לזוגות צעירים ותוך תשעה חודשים תתחיל בנייה במחיר, שיוגדר מראש כשווה לכל כיס. יש לתת למועצות האזוריות סמכויות לשיווק, גורם אשר יצמצם את הליכי הבירוקרטיה.

לאחר מתן פתרון מיידי למצוקה, תוכל הממשלה לגבש תכנית דיור ונדל"ן אחראית ומלומדת, ללא חיפזון המחאה הנושפת בעורפה, הצעירים יוכלו לחסוך למגורי קבע, וגם החקלאים יהנו מהכנסה, שלרוב נחוצה כדי לגמור את החודש עם המציאות הקשה עימה הם מתמודדים, לאור המחסור בידיים עובדות.

מדובר באחריות מיניסטריאלית של חברי הממשלה ועליהם לספק קודם כל פתרון מיידי ושפוי ליושבי האוהלים, שמביאים מסר מדאיג ואותנטי של התפוררות וכריעה תחת הנטל.

אין זמן לתכניות גרנדיוזיות חוצי אוצר וניתוח כוחות הכלכלה והשוק. תוכניות אלה דורשות תהליך ומחשבה ותכנון לאורך זמן - על הממשלה לאמץ פתרונות שנמצאים במרחק נגיעה ובמקביל למצוא פתרונות למצוקת הדיור לטווח ארוך כחלק ממדיניות כלכלית - חברתית ולא כמחטף פוליטי פופוליסטי.

*הכותב הוא ראש המועצה האזורית הגלבוע ויו?ר מחוז המושבים במפלגת העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully