וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיור בר השגה בחוק האצת הבנייה: סעיף ריק מתוכן

פנחס וולף

25.7.2011 / 12:52

ועדת הכלכלה לא אישרה קריטריונים ספציפיים שיעגנו בחוק דיור בר השגה, וכך יהיו קשים עד בלתי אפשריים לאכיפה. סטודנטים שהתפרעו בדיון ומחו על ההחלטה הוצאו בכוח מהאולם

תאגיד כאן

(באדיבות ערוץ הכנסת)

ועדת הכלכלה, שדנה היום (שלישי) על הוספת סעיפים בנוגע לדיור בר השגה לחוק הווד"לים, החוק שמטרתו להסיר חסמים בירוקרטיים המעכבים תוכניות בנייה, החליטה לצרף סעיף כללי של "דיור בר השגה" לחוק, אולם עם זאת, הסעיף לא מעוגן בקריטריונים, כך שכמעט בלתי אפשרי יהיה לאכוף את יישומו. בנוסף, הוועדה דחתה את דרישת חברי הכנסת מהאופוזיציה להוסיף קריטריונים מעשיים בנושא, כמו לדוגמא כמות יחידות הדיור או הקרקעות שיוקצו לדיור המוזל. ההצבעה על החוק במליאת הכנסת תתקיים ביום רביעי הבא.



"הדיון היום הוא מריחה, וזלזול באינטלגנציה של האזרחים", אמר בתגובה ח"כ שלמה מולה (קדימה). "אין שום בשורה בחוק הווד"לים לקידום תכניות לדיור בר השגה לזוגות צעירים, לסטודנטים ולחסרי דיור. אין שום תועלת בדיון היום מלבד ניסיון להשתיק את גל המחאה הצודקת". בעקבות ההחלטה, הודיעו פעילי מחאת הדיור כי יחסמו כבישים בערים בכל רחבי הארץ.

במהלך הדיון התפרצו הסטודנטים בדיון בקריאות: "אתם מורחים אותנו, תפסיקו למרוח אותנו", והתעוררה מהומה גם בין חברי הכנסת. אנשי משמר הכנסת הוציאו את הסטודנטים המתפרעים בכוח מהדיון, וחברי הכנסת של קדימה קראו קריאות מחאה נגד הממשלה. בתגובה, אמר ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) לחברי קדימה: "אתם יוצרים את הבעיה. עשר שנים אוכלים חרא איתכם. מי העלה את מחירי המים?"

מחאת הדיור - כותרות אחרונות:
מאהל מחאת הדיור מול הכנסת: ”ביבי, המחיר כבד עליי"
הלחץ עבד: ההצבעה על חוק הווד”לים נדחתה
סטודנטים התפרצו לועדת הכספים ומחו על חוק הדיור
מחאת הדיור: אלפים הפגינו בעצרת בתל אביב
ראש הממשלה ייפגש עם ראשי מאבק הדיור

סטודנטים מתפרצים לוועדת הכלכלה, יולי 2011. עומר מירון
"אין שום תועלת בדיון מלבד ניסיון להשתיק את גל המחאה הצודקת". ועדת הכלכלה, היום/עומר מירון

כאשר ח"כ טאלב א- סנע (רע"מ - תע"ל) קרא דברים לעברו, אמר פיניאן: "מה אתה עשית, אתה מגן על חמאס? תדאג לערביי ארץ ישראל, לא לחמאסניקים". בשלב זה התפרצה צעירה נוספת ואמרה: "אני מאוד רוצה לדבר. אין לי כסף. עשיתי צבא, ומה יצא לי מזה?". גם היא הוצאה בכוח מהישיבה.

כאשר התרבו הצעקות, יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) אפשר לנציג הצעירים לדבר. "אני מקבל באהבה ובהבנה את הבעת הרגשות של הצעירים המוחים מכאב וממצוקה בוועדה ומחוצה לה. הצעירים האלו הם דוגמה לדמוקרטיה במיטבה ומגלים אזרחות למופת", אמר שאמה-הכהן.

עם תום הדיון, אחד הצעירים קרא לעבר שאמה הכהן: "אתה אשם. אתה יו"ר הוועדה, האחריות מוטלת עליך. הציבור לא ישכח לך את זה". שאמה הכהן ביקש ממשמר הכנסת לא להרחיקו מהחדר. "התחלנו את המאבק והיום חסמנו את הכנסת", הוסיף יה יה פינקי, נציג סטודנטים. "נמשיך במאבק עד שתציעו פתרונות אופרטיביים - כמה כסף תשקיעו בדיור ציבורי ובדיור בר השגה".

סטודנטים מתפרצים לוועדת הכלכלה, יולי 2011. עומר מירון
"לא נסיים את המאבק עם מעונות לסטודנטים"/עומר מירון

ראש אגודת הסטודנטים, איציק שמולי, אמר בדיון: "אני מצטער על ההפרעות, אבל זה באמת כואב לנו. אתמול ישבתי בלשכת ראש הממשלה ולא דיברתי על דרישות סטודנטים, כי המגרש הוא כבר לא סטודנטיאלי אלא של כל הציבור. לכן הדרישה שלנו היא דיור בר השגה. לא אסיים את המאבק על מעונות לסטודנטים. הדרישה שלנו היא דיור בר השגה והשכרה ארוכת טווח".

ח"כ מגלי והבה (קדימה) קרא לעבר מנכ"ל משרד ראש הממשלה היוצא, אייל גבאי: "מה עשיתם עד עכשיו?". כאשר הוא הוצא מחדר הוועדה, אמר: "אין לי את הכבוד לשבת עם אנשים שאין להם בושה". גבאי אמר מצידו כי, "מחר יציגו תכנית שקשורה להיבט של מחירי הקרקעות. הניסיון לאנוס לחוק פנימה דברים שלא רלוונטיים. אתם רוצים שיימשך המצב הקיים כדי שתמשך הזעקה. החוק מיועד לכל אזרחי ישראל".

סטודנטים מתפרצים לוועדת הכלכלה, יולי 2011. עומר מירון
"מקבל באהבה ובהבנה את הבעת הרגשות של הצעירים המוחים מכאב וממצוקה". שאמה-הכהן/עומר מירון

עם תחילת מחאת הדיור נמתחו ביקורות רבות בנוגע לאי-הכללת סעיפים הנוגעים בדיור בר השגה בחוק הווד"לים. אמש נענה ראש הממשלה ללחצים הציבוריים והצליח לגבש הסכמה בין המשרדים הממשלתיים בנוגע להוספת הסעיפים, שיאלצו את הקבלנים לבנות בקרקעות פרטיות במחיר בר השגה.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שאמה הכהן, אמר אמש בהתייחסו לדיון על בחינת התוספות כי "זו בשורה אמיתית לצעירים". "ברגע שמחיר למשתכן יירד ב50%, מדובר על ויתור גדול של האוצר על הכנסות של מיליארדים, לטובת הקלה על הציבור שכורע תחת עומס הדיור. צריך רק להבטיח שישרת את כל המגזרים".

(עדכון ראשון: 11:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully