וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תגביל מכירת יתרות הגז ממאגרי תטיס

אבי בר-אלי

26.7.2011 / 9:50

לקראת המצוקה המסתמנת באספקת הגז הטבעי לישראל שוגר מכתב לשותפויות הגז תטיס המודיע על כוונה להגביל את מכירת יתרות הגז הטבעי מהמאגר. כ-5 מיליארד מ"ק ישורינו לחברת החשמל

מהלך נוסף בהיערכות המאוחרת של המדינה לקראת המצוקה המסתמנת בגז טבעי: משרד התשתיות הודיע באחרונה לשותפות ים תטיס של דלק ושל נובל אנרג'י האמריקאית כי הוא מגביל את המכירה של יתרת הגז הטבעי במאגר מארי B שמול חופי אשקלון.

במכתב ששוגר לשותפות נמסר כי בכוונת שר התשתיות להורות להן לאחסן במאגר גז בנפח 5 מיליארד מ"ק (BCM) ולשריין אותו לטובת שימוש חברת החשמל בלבד. מדובר ביתרת הגז שחברת החשמל לא צרכה עדיין מן המאגר. זאת, לאחר שחתמה לפני שנתיים על הסכם מול ים תטיס לרכישת 5 BCM גז למשך חמש שנים, בהיקף כולל של כמיליארד דולר. רכש גז זה נועד לחפות על מציאות של מחסור בגז טבעי עבור תחנות הכוח של חברת החשמל בעקבות השיבושים באספקת הגז ממצרים והגידול החזוי בביקושים לחשמל.

החוזה החליף את הרכישות הנקודתיות והיקרות של גז מים תטיס - שלא במסגרת חוזית (עסקות spot). במסגרת חוזי הרכש עליהם חתמו הצדדים, חויבה שותפות ים תטיס לשמור בכל רגע נתון רזרבה זמינה לצרכי חברת החשמל. לפי הערכות, נועד לפיכך המהלך של משרד התשתיות לחסום את כוונת שותפות ים תטיס למכור את יתרת הגז במאגר מארי B ללקוחות פרטיים חדשים. זאת, תוך שהיא מבטיחה ליצור "גשר" של אספקת גז ללקוחות עד להגעת הגז ממאגר תמר ב-2014-2013.

הפרת ההוראה תיחשב כהפרת רישיון האחסון שהוענק למארי B

מהלך שכזה נועד לשרת את לקוחות תמר - אך עלול לפגוע במלאי הגז שאמור להיות שמור לחברת החשמל. זאת, על רקע החשש מאזילה מהירה של מאגר ים תטיס בעקבות השיבושים הנמשכים באספקת הגז המצרי. לפיכך, הודיע משרד התשתיות לדלק ולנובל כי הפרת ההוראה תיחשב כהפרת רישיון האחסון שהוענק למארי B וכהפרת תנאי החזקה של השותפות במאגר. בינתיים, הועברה הוראת משרד התשתיות כמסמך לשימוע שעליו יידרשו דלק ונובל להשיב עד ה-3 באוגוסט.

נפח הגז שבשדה מארי B, שהוערך תחילה ב-32 מיליארד מ"ק (BCM), התעדכן מאז כלפי מעלה. ואולם במקביל חתמו השותפות בו: דלק (53%) ונובל (47%) - על חוזים למכירת 3.3 BCM מדי שנה, וקירבו אותו לכדי מיצוי. בראש הלקוחות (2.5 - (BCM ניצבת חברת החשמל, ולצדה כיל מקבוצת החברה לישראל (0.4 BCM), ואחרים (פז, נייר חדרה, מתקן ההתפלה באשקלון). לפי הערכות, נותר במאגר גז בנפח שנע סביב 8.5 BCM בלבד. רובו המוחלט כבר נמכר למעשה.

כפי שפורסם באחרונה ב-TheMarker, בוחנת הממשלה את צמצום רכש הגז מן המאגר לטובת שימוש חלופי בסולר לייצור חשמל. זאת, כדי לשמור עתודות גז לטובת המשק במקרה של עיכוב בהגעת הגז ממאגר תמר.

בגלל מיצויו הקרב של המאגר, בעוד שמועד הזרמת הגז ממאגר תמר אינו ודאי עדיין - הורה משרד התשתיות לדלק ולנובל לפתח שדה גז נוסף שגילו ב-2000 בסמוך. מדובר בשדה "נועה צפון" הממוקם על גבול המים הכלכליים של ישראל עם הרשות הפלסטינית.

משרד התשתיות הורה לפתח את אחד המבנים בשדה זה, המכיל 1.2 BCM. זאת, לאחר שהשותפות סיכמו למעשה על מכירת הגז שבו לבית הזיקוק בחוזה אספקה לתקופה של 27 חודשים - בהיקף כספי מוערך של כ-350 מיליון דולר. הפקת הגז מן המאגר צפויה להתחיל בסוף 2012 - אך היא אינה צפויה לספק פתרון מהותי למצוקת הגז במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully