וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו - תתעורר מהחלום

לעם ישראל אין יותר כוח לרעיונות והבטחות שווא. ד"ר ישראל בוקסר סבור כי רק משנה סדורה מעל ומתחת לאלונקה תניח את דעת המוחים

תאמין לי ביבי שלא קל לכתוב על ואל ראש הממשלה. אני רק מרצה שמנסה ללמד סטודנטים איך לחשוב. אינני פוליטיקאי, מעולם לא הייתי וגם לא אהיה. אני אזרח ותיק בארץ, עשיתי את כל מה שנדרש ממני כאזרח, כמו שרובנו עשינו. מה שאני רוצה, רוצים כולם, לא משהו גרנדיוזי. אני יותר מבוגר ממך, לכן ארשה לעצמי לקרוא לך ביבי.

תראה ביבי, מה יש לנו בסל: רמת מחירים דמיונית, שנובעת ממיסי הקניה המטורפים שהטלתם, ומהריכוזיות במשק, שאפשרתם את התפתחותה. מיסים מטורפים. המיסים העקיפים הם הגבוהים בעולם והם שוחטים את האזרחים. בשביל מה הקמתם את 54 תאגידי המים והעליתם את מחיר המים לשמיים. מי צריך את הבזבוז הזה? מהו הרציונל, למעט מתן ג'ובים למקורבים? מחירי הדיור הם בלתי אפשריים, מכיוון שנבנו כאן רק דירות לעשירים, ומנהל מקרקעי ישראל לא הפשיר מגרשים. אם הופשרו מעט מגרשים, השר אריאל אטיאס דאג בעיקר לצאן מרעיתו של הרב עובדיה יוסף. האוצר חגג ונהנה ממיסים בקופתו. אתה יודע שמחיר שכירת דירה עלובה בתל אביב, הוא יותר גבוה משכר המינימום בישראל?

יש לנו אבטלה נמוכה, נכון, אבל השכר בישראל הוא שכר רעב, כאשר כ-1,700,000 שכירים מקבלים שכר של עד 5.670 שקל בחודש, חלקם פחות. מי יכול לחיות עם שכר כזה בארץ שבה המשוואה: שכר-מחירים, היא הכי בעייתית בעולם? גם מעמד הביניים, שהדרדר מאוד לאחרונה, לא מסוגל לגמור חצי חודש. אתה חושב שסתם הרופאים בשביתה? הם צודקים, המתמחים למשל מרוויחים פחות ממלצרים במסעדות. הבעיה היא לא רק במהות, אלא בדרך. אם אנשי האוצר היו מנהלים את המו"מ עם הרופאים בכנות, בפתיחות ובהגינות מלכתחילה, פני הדברים היו שונים. אבל פקידי האוצר מתנשאים, ארוגנטיים ויודעי כל, וזה גורם לפיצוץ .

קופת האוצר מלאה, הטייקונים חוגגים והציבור מתמרד. גם אתה במקומם היית מתמרד. אתה יודע טוב מאוד, שכל הכאוס הגדול הזה קורה על הרקע של קופת האוצר שעולה על גדותיה ממיסים, עשירים שמתרבים ומתעשרים וחוגגים מכל השבר הגדול הזה. אתה מבין שזה אבסורד שאי אפשר לעבור עליו לסדר היום.

הציבור האינטליגנטי רואה, שומע, מבין וליבו נחמץ. תבין ביבי, כל כך הרגזתם את הציבור, שהוא נכנס למצב רוח שלא יוצאים ממנו בלחיצה על מקש המחשב. המחשב נשבר, צריך חדש, הבנת את זה? מה יש כאן להשתומם על זה שהוא מתמרד. אני מודיע לך, שגם אתה במקומם היית מתמרד ברבוע.

מנותקים מהעם על אלונקות?

אתה יודע ביבי, שמנהיגים גדולים מתבססים על צוות טוב. לאחרונה ציינת כי אתה מצפה מהשרים שיהיו יצירתיים, כפי שהשר כחלון טיפל בסלולר. אתה מבין מה בעצם אמרת? ששרים אחרים לא מסוגלים. השר כחלון הוא איש פשוט שלא שכח מאיפה הוא בא. חלק מהאחרים שכחו, הם פופוליסטים מקצועיים, מתנשאים, מנותקים, לא יצירתיים, לא מנהלים, ואין להם אסטרטגיה, גם לא ראיה לטווח ארוך. הם לא הרימו אתמול את האלונקות והם לא יעשו זאת גם מחר. תגיד לנו ביבי, למה אתה לא שולח אותם הביתה, חסר אנשים מוכשרים בישראל?

ביבי, תסתכל בבקשה בראי ותראה מה שאנחנו רואים: איש לחוץ, עצבני, שקופץ לכל הצדדים ומנסה לרצות את כולם. ראש ממשלה שלא סומך על השרים, אחרת הם היו מופיעים בתקשורת, כל אחד בתחום אחריותו, ולא אתה. אתה שם לב ביבי כמה גיבוי אתה נותן לשרים לאחרונה? אתה יודע למי נותנים גיבוי? מי שבסדר לא צריך גיבוי. במיוחד שטייניץ קיבל גיבוי חם מעורר שאלות. מה כל ההצגה הזאת? תאמר לציבור ביבי, כמה תכניות עלו וירדו בשנתיים האחרונות? כמה החלטות שהוסכם עליהן לא בוצעו? תגיד ביבי, מי מנהל עכשיו את הדינאמיקה של התהליך? התקשורת? יושבי האוהלים? הציבור רואה מישהו שנגרר, לא מנהל. נכון שהפלונטרים שיצרתם הם מורכבים וקשים לפתרון. לפיכך לא ניתן לפרום אותם ולתפרם מחדש במכה אחת. זה הרי לא רציני. אסטרטגיה לא בונים בקפיצות ובפזיזות.

ימי סאלח שבתי חלפו מהעולם

תראה ביבי, אידיאולוגית השוק החופשי לא תצלח בעת זו. השוק לא יתאזן מעצמו אחרי שממשלתך כל כך עיקמה אותו. הרציונל: "יש לך, תחיה עם זה. אין לך, זו הבעיה שלך", לא יכול לעבוד יותר. כאן זה לא אמריקה. ראה מה שקורה ברחובות שלנו בגין אידיאולוגיה כלכלית שאימצת. אל תספר שזו גם ירושה ממשלות קודמות. את מי זה בדיוק מעניין? תפסיק עם הפופוליזם הזול.

תבין ביבי, אתה צריך להכניס את היד עמוק לתוך הכיס הנפוח של האוצר ולהחזיר לציבור כסף. זה לא הציבור של ימי "סאלח שבתי". זה ציבור משכיל, רציני, חכם ותובעני. אל תצפה שהציבור יסכים למשהו שהוא פחות מתכנית סדורה, אמינה, רצינית, מקשה אחת, עם שינוי סדרי עדיפויות, ומתן קדימויות לנושאים שעל סדר היום, ולוחות זמנים לביצוע. ואל תצא בהצהרות על פתרונות קסם, או שבירת קרטלים, הרי אלו רק סיסמאות, לא כן אדוני ראש הממשלה? היום כשתציג תוכנית אחרי 10 ישיבות ארוכות תתאמץ לא להפוך שוב למערכון של הגשש. חם ולח, עייפנו מדברי הבל והבטחות שווא.

ד"ר ישראל בוקסר, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully