וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפניקס תתבקש לדחות פירעון הלוואה של יצחק תשובה

נועם בר ומיכאל רוכוורגר

27.7.2011 / 8:38

עמיתי חברת הביטוח הפיניקס עלולים להיפגע מהמשבר של חברת דלק נדל"ן. שתי החברות מצויות בשליטתו של איש העסקים יצחק תשובה אשר הודיע לפיניקס כי לא יוכל לפרוע הלוואה שניתנה לו

ההסתבכות של דלק נדל"ן , הנמצאת בשליטת יצחק תשובה, סוחפת לתוכה את חברת הביטוח הפניקס, הנמצאת גם היא בשליטתו. אתמול הודיעה דלק נדל"ן לחברת הפניקס כי ספק אם תוכל לפרוע הלוואה שלקחה ממנה בשנים 2004-2008.

מדובר בהלוואה בסכום של 225 מיליון שקל שקיבלה דלק נדל"ן מהפניקס, ואשר ממנה נותר חוב של 65 מיליון שקל - 45 מיליון שקל אמורים להיפרע בשני תשלומים באוגוסט הקרוב. 55% מההלוואה ניתנו מכספי העמיתים שמנהלת הפניקס במוצרים הפנסיוניים, בעיקר פוליסות ביטוחי המנהלים משתתפות ברווחים, והשאר - מכספי הנוסטרו.

ההודעה של דלק נדל"ן מגיעה על רקע הודעה דומה לבעלי אג"ח כ"ה שהנפיקה. בתחילת השבוע הודיעה דלק נדל"ן כי לא תוכל לפרוע לבעלי אג"ח כ"ה תשלום קרן של 310 מיליון שקל בספטמבר ותיאלץ לדחותו בחמישה חודשים. בסביבת דלק נדל"ן אמרו כי ההנהלות של שתי החברות יקיימו בימים הבאים פגישות בנוגע לדחייה הצפויה בתשלומים.

לא ההלוואה הראשונה

אין זו הפעם הראשונה שבה דלק נדל"ן מבקשת מהפניקס, הנמצאת תחת ניהולו של אייל לפידות, דחייה בתשלומים ב-2009 וב-2010 נענתה הפניקס לבקשות חוזרות ונשנות של דלק נדל"ן לדחות תשלומים בהיקפים שונים שאותם נדרשה לשלם, ובתמורה השיגה הפניקס שיפור בגובה הריבית על ההלוואה. בדחייה הראשונה הועלתה הריבית מ-6.5% ל-9%, ובהמשך הועלתה הריבית ל-10% בשנה. נוסף על כך, השיגה הפניקס ביטחונות על ההלוואה - בתחילה בצורת מניות החברה-הבת ויתניה ולאחר מכן באמצעות מניות החברה-הבת, אלעד ישראל מגורים. כמו כן נהנית הפניקס משיעבוד של 30% ממניות החברה-הבת, דלק נדל"ן נכסים מניבים, שקיבלה בגין ההלוואה.

בחברת הביטוח הפניקס העדיפו שלא להגיב בנושא בשל רגישותו ועובדת היותה צד קשור לדלק נדל"ן. ההחלטה אם להסכים לדחיית תשלום יתרת ההלוואה שקיבלה דלק נדל"ן תתקבל בימים הקרובים בוועדת ההשקעות של הפניקס ובקרב הדירקטורים החיצוניים החברים בדירקטוריון החברה.

בפני הפניקס עומדות שתי אפשרויות. אפשרות ראשונה היא לסרב לדחייה ולהוביל את החברה לפירוק, וכך תוכל לממש את הביטחונות שקיבלה על ההלוואה; אפשרות שנייה היא לדרוש החמרה נוספת בתנאי ההלוואה, כגון העלאת ריבית, ולאפשר את דחיית התשלום. שווי הביטחונות שיש לחברת הפניקס על ההלוואה נע כיום סביב 350 מיליון שקל - יחס של יותר מפי-חמשיה מיתרת ההלוואה.

בעבר בדקו באגף שוק ההון באוצר, הנמצא תחת ניהולו של הממונה על שוק ההון, עודד שריג, את מכלול עסקת ההלוואה בין דלק נדל"ן לחברת הפניקס, כולל סדרת בקשות לדחיית התשלומים שלהן נענתה חברת הביטוח, והגיעו למסקנה כי הכל נעשה כראוי ולטובת העמיתים. עתה, סירבו שריג והאוצר לפניית TheMarker להבהיר לציבור המשקיעים והחוסכים את עמדתם בנושא, והאם על הציבור להיות מודאג בעקבות מצבה של דלק נדל"ן. באוצר הסתפקו בתגובה לקונית: "משרד האוצר אינו מתייחס למבוטחים או לעסקות ספציפיות".

בה בעת, גופים מוסדיים ממשיכים להצהיר - אם כי נמנעים להסכים שהדברים יאמרו תחת שמם - כי לתשובה לא יהיה מנוס, אלא להכניס את היד לכיס ולסייע לדלק נדל"ן. מנכ"ל של גוף מוסדי, המחזיק אג"ח של דלק נדל"ן בהיקף גדול, אמר אתמול: "לתשובה יש אופי טבעי של שמירה על כבוד. איני רואה את תשובה עושה לעצמו 'תספורת מוניטין' כמו שעשה אילן בן דב עם ההצעה הריקה שזרק לשוק. תשובה יצטרך להעביר נכסים בסגנון המודל שהציע אילן בן דב בטאו רק בלי 'תספורת' או להזרים כסף במנות במודל של לב לבייב באפריקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully