וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע מחאת הדיור: הבורסה נסגרה בירידות

קרן אזרן

27.7.2011 / 17:16

אחרי יום מסחר דליל בבורסה התל אביבית ועל רקע פרסום נתוני טבע נסגר המסחר בירידות שערים. ת"א 25 ירד ב-0.5% ואילו ת"א 100 נחלש ב-0.6%

בשעה שאוהלי מחאת הדיור מתקרבים למתחם הבורסה בתל אביב, הסוחרים באחד העם נמצאים בחופשות הקיץ השנתיות. בהמשך לימי המסחר האחרונים, שהתאפיינו במחזורים דלילים, גם היום התנהל יום רגוע בבורסה. המשקיעים ממשיכים לעקוב בדריכות אחר הדיונים בנושא הגדלת תקרת החוב בארה"ב, וניזונים מפרסומי התוצאות השנתיות של החברות.

המסחר בת"א נחתם היום בירידות שערים, על רקע פרסום תוצאותיה הרבעוניות של ענקית התרופות הישראלית טבע. ת"א 25 רשם ירידה של 0.5% לרמה של 1,255.04 ות"א 100 נחלש ב-0.6% לרמה של 1,137.12. מדד הבנקים איבד היום 0.5% מערכו. בולטות במסחר - מניית פאנדטק שעלתה בכ-5%, ומניית דלק נדל"ן שהמשיכה במגמת הירידה ואיבדה היום כ-3% על רקע הודעתה כי לא תוכל לעמוד בהחזר החוב לעמיתי בית ההשקעות.

בדומה לשוק המניות, המסחר בשוק הסולידי המרכז מסחר באיגרות חוב התנהל היום בעליות שערים. מדדי איגרות החוב הקונצרניות - תל בונד 20, 40 ו-60 - איבדו 0.1%. בשוק איגרות החוב הממשלתיות נרשמו היום עליות של עד 0.08%.

בסוף החודש שעבר התכנסו בכירי שוק ההון, עולם העסקים, אנשי אקדמיה ורגולטורים לשמונה דיונים במתכונת "שולחן עגול", שעסקו בבעיותיו של שוק ההון בישראל. הכינוס נערך במסגרת יוזמת "ישראל 2021" של TheMarker לתכנון ארוך טווח. משתתפי הכנס התריעו כי שוק ההון בישראל ריכוזי מדי, אינו מעודד תחרות או חדשנות, הצרכנים אינם בקיאים והרגולציה אינה פועלת ביעילות. המסקנה מהדיונים היתה נחרצת: נדרשת מהפכה נוספת בישראל - המהפכה הפיננסית.

"50% מהכסף בבורסה מגיע לקבוצה קטנה של 20 אנשים, שהם בדרך כלל ראשי פירמידות גדולות. קבוצה קטנה של אנשים מנהלת את ההון ומונעת נגישות אליו מאחרים. הריבון האמיתי בשוק - האזרח - נדחק החוצה על ידם", אמר אחד המשתתפים בכנס, והוסיף כי "בעלי אינטרסים רבים שולטים כיום על שוק ההון, מייצרים לעצמם וחוסמים את התפתחותו וחדשנותו".

אחת השאלות שמעסיקה היום את הסוחרים באחד העם היא אם מחאת האוהלים עלולה להשפיע גם על המסחר בבורסה. אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של כלל פיננסים ניסה היום לספק תשובה לכך: "ייתכן שבשל ירידת התמיכה הציבורית האחרונה בראש הממשלה, כפי שבאה לידי ביטוי בסקר מכון דיאלוג שפורסם בעיתון 'הארץ', יתקשה שוק המניות הישראלי לעלות", אמר.

לדברי כהנוביץ', "קיימות תיאוריות המראות שלאנליסטים ולמשקיעים קיימת נטייה לנתח אירועים פוליטיים באופן אינטואיטיבי. מחקרים בעבר מצאו שאחוזי תמיכה גבוהים למשל בנשיא האמריקאי היו מתואמים עם תמחור יתר של שוק המניות", ציין. המסקנה מכך בעיניו היא שירידה בתמיכה של נתניהו עשויה להקשות גם על שוק המניות - אך ירידה שכזו, אם תתרחש, מהווה הזדמנות קנייה, מאחר ש"מדובר בהטיה שאינה מוסברת על ידי שינויים ברווחיות החברות".

מעבר לים, הדיונים סביב תקרת החוב האמריקאית ממשיכים לרכז את מירב תשומת הלב. "החשש בדבר תקרת החוב בארה"ב מרחף באוויר גם היום", הסביר ארז גולן מנהל חדר המסחר בבנק דיסקונט. "הדעה הרווחת שהתקרה תעלה במקביל לקיצוצים בתקציב. חשוב לציין שגם אם תקרת החוב תעלה, הדבר אינו מבטיח שהדירוג של ארה"ב יישאר גבוה ברמה של טריפל A. במידה והדירוג ירד הצפי הוא שהתשואות בשוק יעלו. עם זאת, בגלל המצב הבעייתי באירופה, לא בטוח שעליית התשואות תהיה חדה, שכן ארה"ב היא עדיין חוף מבטחים. גם האופוריה בקשר לתוכנית החילוץ של יוון שאושרה ביום חמישי מתחילה להתפוגג – ואיגרות החוב של מדינות הPIIGSשבו לרדת", הוסיף גולן.

לראשונה בהיסטוריה, ארה"ב נמצאת בסכנת חדלות פירעון, אך הנגזרים הפיננסים עדיין מורים כי מסוכן יותר להחזיק באג"ח של ממשלת גרמניה משל ארה"ב. העלייה בשערי האג"ח של ארה"ב החודש עומדת בסתירה לאזהרות של סוכנויות דירוג האשראי מפני הורדת דירוג בשל המשבר בקונגרס סביב העלאת תקרת החוב. אם עד 2 באוגוסט ארה"ב לא תעלה את תקרת החוב, היא תיאלץ להכריז על חדלות פירעון.

אמש התנהל המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת, כאשר מניות הסקטורים המסורתיים ירדו ואילו מניות הטכנולוגיות איזנו את המגמה. מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.75%, מדד S&P 500 איבד 0.4% ומדד נאסד"ק נחלש ב-0.1%. ברקע המסחר - המשך הדיווחים הכספיים של החברות הרשומות למסחר בארה"ב.

מניות בולטות במסחר

ענקית התרופות הגנריות טבע פירסמה הבוקר את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני של 2011, ודיווחה על גידול של 11% בהכנסותיה הרבעוניות לעומת הרבעון אשתקד - ל-4.2 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לגידול מתון יותר בהכנסות - 4.25 מיליארד דולר, על פי ספקית מידע העסקי, בלומברג. הרווח הנקי המתואם נותר ללא שינוי - 984 מיליון דולר, מעל לצפי האנליסטים ל-975 מיליון דולר. מכירות הקופקסון רושמות שיא של 957 מיליון דולר. מניית החברה עלתה בשיעור קל שלל 0.56%.

סבינה פודבל, אנליסטית לידר שוקי הון ציינה לאחר פרסום הדו"חות כי "כצפוי, טבע הציגה דו"חות כספיים חלשים יחסית, כאשר הצלחתה לעמוד בצפי אינה נובעת להערכתנו משיפור אמיתי בפעילותה אלא בעיקר בזכות שינויים בשערי החליפין, עסקות במכשירים פיננסים, המשך ביצוע רכישות עצמיות וירידה בשיעור המס. בסך הכל מדובר בדו"ח מאכזב. על רקע הדו"חות הפושרים, הספקות שלנו בנוגע ליכולתה של טבע לעמוד ביעדי 2011 הולכות וגוברות. בשלב זה אנו ממשיכים להמליץ על מניית טבע בתשואת יתר, במחיר יעד של כ-57 דולר".

לאחר מספר שבועות של משא ומתן, חתמה דלק רכב על הסכם לרכישת השליטה בחברת קמור מוטורס (64.21%), יבואנית ב.מ.וו, תמורת כ-162.5 מיליון שקל, המשקף לקמור שווי של 253 מיליון שקל - הגבוה בכ-30% ממחירה כיום בבורסה וגבוה בכ-55% ממחירה ערב הדיווח על העסקה. דלק רכב שבשליטת ובניהולו של גיל אגמון חתמה על ההסכם עם חברת קמור שבשליטת דני ברנר. מנית דלק רכב איבדה היום 1.7% ואילו קמור ירדה בשיעור מתון יותר של 0.3%.

נפגעים ראשונים מהסדר החוב שמציע יצחק תשובה בדלק נדל"ן : אתמול הודיעה דלק נדל"ן לחברת הפניקס כי ספק אם תוכל לפרוע הלוואה שלקחה ממנה בשנים 2004-2008. מדובר בהלוואה בסכום של 225 מיליון שקל שקיבלה מהפניקס, ואשר ממנה נותר חוב של 65 מיליון שקל - 45 מיליון שקל אמורים להיפרע בשני תשלומים באוגוסט הקרוב. 55% מההלוואה ניתנו מכספי העמיתים שמנהלת הפניקס במוצרים הפנסיוניים, בעיקר פוליסות ביטוחי המנהלים משתתפות ברווחים, והשאר - מכספי הנוסטרו.

בזירה הפיננסית: מוקי ודורון שניידמן חתמו על מזכר הבנות עם באטרי, קרן השקעות אמריקאית, למכירת 20% מחברת ביטוח ישיר שבבעלותם. העסקה תתבצע תמורת 160 מיליון שקל, המשקפים לחברת הביטוח שווי של 800 מיליון שקל. ביטוח ישיר היא חברת ביטוח בבעלות מלאה של קבוצת ביטוח ישיר, המוחזקת ב-59% על ידי צור שמיר, בה שולטת משפחת שניידמן עם אחזקה של כ-63%.

בגזרת המניות הדואליות

רבעון חזק נוסף לספקית פתרונות האודיוקודס . החברה, בניהולו של שבתאי אדלסברג, הציגה גידול מרשים של כ-75% ברווח הנקי המתואם לכ-4.9 מיליון דולר, והגדילה את שולי הרווח הגולמי ל-59%. הגידול ברווחים נובעת משת"פ אותו מנהלת החברה עם ענקית התוכנה האמריקאית מיקרוסופט , והמעבר שביצעה כחלק ממנו להתרכזות בתחום מוצרי התוכנה והאפליקציות (שוק הנטוורקינג) על חשבון הפעילות במסורתית של מערכות תוכנה של Voip.

גם ענקית התוכנה נייס פירסמה הבוקר את דו"חותיה לרבעון הראשון של 2011, בהם היא עמדה בתחזיות האנליסטים. הכנסות החברה ברבעון עלו ב-16% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-195.5 מיליון דולר. הרווח הנקי לפי כללי החשבונאות עמדו על 15.5 מיליון דולר או רווח מתואם של 0.24 דולר למניה, המשקפים עליה של 22% לעומת הרווח הנקי ברבעון השני של 2010.

לאחר שנתיים קשות בהן שרפה עשרות מיליוני דולרים, הציגה אתמול ספקית פיתרונות הרשת בפס רחב אלווריון מעבר לרווחיות ולתזרים מזומנים חיובי ברבעון השני של 2011. החברה, שהפעילה בשנים האחרונות תוכנית התייעלות אגרסיבית שכללה פיטורים של כ-500 עובדים, רשמה בתקופה זו רווח צנוע של 1.5 מיליון דולר וייצרה תזרים מזומנים של 530 מיליון דולר. דוד לוינסון, מיחידת המחקר של בנק הפועלים ציין לאחר פרסום הדו"חות: "הדימום נעצר אך המצב נשאר קריטי"והעלה ההמלצה למניה מ'תשואת חסר' ל'תשואת שוק'.

פאנדטק שבשליטת כלל תעשיות נסחרה גם היום לאור הסכנה לביטול המיזוג עם S1 Corporation האמריקאית. זאת, לאחר שאתמול הגישה חברת ACI האמריקאית, המתחרה בפאנדטק, הצעת רכש אלטרנטיבית לעסקת המיזוג לפיה תרכוש את מניות S1 ב-9.5 דולרים למניה - 33% מעל שוויה הנוכחי בנאסד"ק. במידה ועסקת המיזוג לא תצא אל הפועל, פאנדטק עשויה לקבל פיצוי של מיליוני דולרים. מניית פנדטק הוסיפה 5.38% היום במסחר.

  • עוד באותו נושא:
  • אחד העם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully