וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה העלתה הכנסות העסקים, והבריחה האלפיון העליון

עדיה פיטרמן, אבשלום חלוץ אופיר בר זוהר

28.7.2011 / 9:49

בתי קפה והעסקים סמוך לשדרת האוהלים בת"א נרתמים לעזרת המפגינים, ומספקים מזון, ציוד והנחות למפגינים. פעילי המחאה חוששים שהחברות ינסו לנצל את תשומת הלב למטרות פרסום

מחר בבוקר היתה אמורה להתקיים באולם התצוגה של מותג רכבי היוקרה אינפיניטי, הממוקם בלב שדרות רוטשילד בתל אביב, ארוחת צהריים מפנקת ללקוחות החברה. כבר לפני כשבועיים נשלחו הזמנות באימייל, ובהן צוין כי את הסעודה יכין השף של מסעדת היוקרה Messa, אביב משה, וכי האירוע ייערך בשיתוף עם מותג שעוני היוקרה השווייצי Hublot.

שלשום בערב נשלחו שוב מיילים למוזמנים, אך הפעם כדי להודיע שהסעודה מבוטלת. הסיבה: לא נעים ללגום שמפניה יוקרתית וליהנות מקרפצ'ו סלמון כשמעבר לכביש מאות צעירים יושבים באוהלים, ונושאים שלטים המוחים על יוקר המחיה בישראל. נראה כי חיי הנהנתנות והראווה שהיו מנת חלקה של שדרות רוטשילד נאלצים בשבועיים האחרונים לשנות את פניהם, בזמן שמחאת האוהלים ממשיכה לתפוס תאוצה ולכסות חלקים גדלים והולכים של השדרה.

גם מוסדות אליטיסטיים, כמו מסעדת קנטינה שבה מרבים לשבת בעלי הון ואנשי ברנז'ה, מתמודדים עם המציאות החדשה שמשתקפת מבעד לכוסות היין. "הצעירים האלה מאוד נחמדים ולא מפריעים בכלל", אמר העובד שענה שלשום בערב לטלפון במסעדה. "יש לי מקומות פנויים במרפסת, ונחמד מאוד לשבת עליה בימים אלה ולהשקיף על הנעשה. מי שלא רוצה לראות את המחאה יכול גם לשבת בתוך המסעדה". הוא ציין שהמסעדה מסייעת למשתתפי המחאה עם כוסות מים בחינם וכניסה חופשית לשירותים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא נעים ללגום שמפניה יוקרתית וליהנות מקרפצ'ו סלמון כשמעבר לכביש מאות צעירים יושבים ומוחים על יוקר המחייה. מאהל המחאה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שידורי לווין בשדרה

מצד שני, אף שהמסעדה עמוסה מאוד בשעות הערב, בימים האחרונים קשה למצוא בה אנשי עסקים מוכרים או מפורסמים שיושבים במרפסת, אולי מכיוון שרבים מהם לא היו רוצים להיתפס כמנוכרים למצוקות מעמד הביניים. לשמחתם של מרבית בעלי העסקים בשדרה, הפעילות הרבה של מחאת האוהלים מביאה עמה גם מספר רב יותר של לקוחות - ואת ההצלחה קשה לפספס, בעיקר בשעות הערב.

כבר לפני שבוע דיווחו בעלים של בתי קפה באזור כי מספר לקוחותיהם הוכפל, בעיקר בעקבות "תיירות המחאה" שנוצרה באזור. "העסקים בצפון השדרה נהנים יותר מהמחאה", טוען אחד מבעלי מסעדת רוטשילד קיצ'ן הצמודה לקנטינה, "אצלי אין שינוי גדול במספר הלקוחות. הבדל היחיד הוא שיש אוהלים ברקע". ברוטשילד קיצ'ן לא מושיטים עזרה לצעירים, ולא מאפשרים להשתמש בשירותים.

לא רק הקנטינה נרתמת לעזרת המפגינים. בית הקפה סווינג הנמצא בפינת רחוב מרמורק ושדרות רוטשילד והפיצריה טוני וספה הסמוכה לו, מספקים למפגינים חשמל, מזון, גישה לשירותים והנחות על שתייה. גם חברות גדולות החלו להתעניין במחאה הפופולרית ולנסות השתלב בה, חלקן באופן גלוי וחלקן בצורה פחות מופגנת. חברת הלוויין yes בשיתוף עם האייסנס הציבו מסכים וחיבור לטלוויזיה בלווין על עצים בשדרה, רשת רמי לוי שיווק השקמה חילקה מוצרי מזון בסיסיים, ובעלי מסעדת ד"ר שקשוקה ושף המסעדה הגיעו למקום כדי לבשל למשתתפי המחאה.

סניף קפה גרג בדיזנגוף סנטר, המרוחק ממוקד המחאה, מבטיח הנחה של 50% על קפה ומאפה לכל מפגין שיגיע עם חולצה המזוהה עם המאבק. בסניף למטייל בדיזנגוף סנטר מספקים הנחה על רכישת אוהלים לכל מי שבקניית האוהל אומר כי הוא מפגין העומד להתגורר במאהל. במקום 150 שקל על אוהל זוגי, ישלמו המפגינים רק 100 שקל.

"לא יכולים לראות יותר קרטיבים"

העסקים הקטנים המסייעים למפגינים זוכים מהם לשבחים, אך חלק מהחברות הגדולות מצליחות לעורר בהם אי נוחות. רשת בתי הקולנוע לב חילקה אתמול קרטוני פופקורן אדומים ממותגים עם שם הרשת, וביום שלישי הגיעה לאזור המחאה ברוטשילד משאית הגלידה של נסטלה וחילקה ארטיקים וגלידות במסגרת פעילות הקיץ של החברה. לדברי החברה, הדבר לא נועד ליחסי ציבור ולא פורסם, והאוטו גלידה ביקר ממילא באזור תל אביב ועבר בהזדמנות זו באזור המחאה.

לתחושת מפגינים רבים, חלוקת הארטיקים של נסטלה, שלטענתם לוותה בצילום, הריחה מניצול פרסומי. כך גם חלוקת משקה האנרגיה בלו, בטעם חדש שהשיקה החברה, עורר תחושות אלה אצל המפגינים. "אני רואה שאנשים באים לקדם את העסקים שלהם, לא מתאמים עם אנשי המאהל, באים על דעת עצמם עם כמה ארגזים ומחלקים דברים כי הם רואים שיש פה הרבה תקשורת", אומר א', אחד המפגינים, שמספר גם על חלוקת בשר שהתקיימה במאהל על ידי חברת בלדי.

"אני בעד שחברות גדולות יבואו ויעזרו, אבל חברה גדולה יכולה לעשות יותר מלחלק קרטיבים", אומרת תמר קפסוטו, מייסדת עמותת אמני הרחוב שהקימו פינה במאהל המשרת את המפגינים ביצירה. "אנשים מביאים לי קרטיבים כל היום ואני לא יכולה לראות קרטיבים יותר. שיסייעו לנו בצורה משמעותית בדרכים אחרות, כמו לכתוב מסרים על החולצות או לסייע בתרומת כספים". קפסוטו מספרת כי כאשר חברת yes התקינה במקום טלוויזיות, ביקשה כי נציגי החברה יתקינו בפינת היצירה רק מסך, אך אלו לא נענו בחיוב: "הם רצו לספק אותו רק בתנאי שזה יחד עם הערוצים".

לדבריה, "החברות הגדולות צריכות לבוא לישיבות ולראות מה אנחנו צריכים, כי הם שולטים בממשלה בסופו של דבר. עסק קטן שאינו תאגיד גדול ובא ומספק עזרה ממה שיש לו זה משהו אחר". קפסוטו מציינת שחברה בשם האנג-אובר תלתה כיסאות מתנדנדים על ענפי עצים בשדרה. "הם אמרו שאנחנו יכולים לכתוב על זה את המסרים שלנו, וזה מגניב", אמרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"כמובן שיש גם אינטרסנטים"

תומר טל הכהן, ממארגני המחאה, מספר כי כבר בתחילת המחאה, כאשר פורסמו חוסרי מזון באתר האינטרנט של המאבק, הגיעו אנשים לעזור. "באו מגוון של בעלי מקצוע מתחומי ההגברה, מזון, שטיחים, בגדים להחלפה מהחנות הכי קטנה ועד החברה הכי גדולה ואנחנו מקבלים באהבה כל עזרה. רבים לא עושים זאת בצורה מסחרית, אך למי שיגיע וינצל את המחאה לקרנבל, לא נאפשר לעשות זאת. כמובן שיש גם אינטרסנטים".

גם יוצרי הטלוויזיה והקולונוע החליטו להצטרף למאבק. איגוד התסריטאים ופורום היוצרים הדוקומנטריים הודיעו כי יקרינו סרטי קולנוע חברתיים במאהל המאבק ברוטשילד, כאשר ההקרנה תהיה מלווה בשיחה עם היוצר. באיגודים הביעו הזדהות עמוקה עם המאבק וקראו לציבור להגיע להקרנות ולהפגין סולידריות.

הסרטים הראשונים שיוקרנו יהיו "לחם" של הבמאי רם לוי ו"המדריך למהפכה" שיצרו דורון צברי ואורי ענבר. ההקרנות יתקיימו מדי יום ב-20:30.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully