וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר: "נתניהו רק הגביר את תיאבון המפגינים"

מוטי בסוק

1.8.2011 / 8:54

נתניהו מגבש תקציב חלופי ל-2012, ובלשכתו מאשימים את האוצר ב"עבודת מטה לקויה". באוצר לא נשארים חייבים: "ההצעות הנדיבות לא פתרו דבר - צריך לחכות שהסערה תעבור"

התסיסה החברתית וההפגנות ההמוניות בסוף השבוע גורמים למאבק חריף בין לשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למשרד האוצר. בכירים בשתי הלשכות מאשימים זה את זה בהתנהלות מוטעית בטיפול במשבר.

בישיבת הממשלה אתמול אמר נתניהו כי הוא מתכוון להקים צוות שרים ומומחים לגיבוש פתרונות כלכליים-חברתיים לסיום התסיסה הציבורית. לפי נתניהו, צוות השרים והמומחים ייפגש בשולחן עגול עם נציגי קבוצות המחאה המובילות באוהלים בירושלים, תל אביב, חיפה ובשאר הערים, ועם נציגי הסטודנטים - וישמע מהם מה מעיק עליהם ומהן הצעותיהם לפתרון המצוקות. בהמשך יגיש הצוות המלצות לנתניהו ולממשלה להקלת הנטל הכלכלי על אזרחי ישראל. נתניהו לא אמר כמה זמן אמור התהליך להימשך.

במקביל מתכננים במשרד ראש הממשלה צעדים משמעותיים הרבה יותר, ואף נערכים לשינויים בסדרי העדיפויות של תקציב המדינה 2012. כך למשל, במשרד ראש הממשלה מנסים להתמודד באופן פעיל עם המחאה המתמשכת על ידי הורדת מסים - הורדת המע"מ מ-16.0% ל-15.5% או אף ל-15% - וגיבוש תקציב חלופי ל-2012. לשם כך מפעיל נתניהו לחצים כבדים מאוד על מנכ"ל משרדו, איל גבאי, כדי שלא יפרוש מתפקידו, כפי שסוכם, בסוף החודש.

ברשות המסים חוששים

התוכניות של משרד ראש הממשלה מגיעות לאחר שבמשרד נשמעה ביקורת על עבודת המטה של האוצר בעת גיבוש הרפורמה בדיור בשבוע שעבר, ועל פרסום טענות האוצר לפיהן היענות לדרישות המפגינים תסתכם בעלות תקציבית של 60 מיליארד שקל. במשרד ראש הממשלה אומרים כי בשני המקרים, עבודת המטה של האוצר בקביעת גובה ההוצאה היתה לקויה.

גורמים באוצר לא נשארו חייבים, וטענו כי ראש הממשלה טעה כשהודיע בשבוע שעבר במסיבת עיתונאים על הטבות בתחום הדיור ובתחום התחבורה לסטודנטים. לפי האוצר, ההצעות הנדיבות רק הגבירו את תיאבון המפגינים ולא פתרו דבר, ואף תרמו להגדלת מספר המפגינים.

באוצר סבורים כי המדיניות צריכה להיות של "שב ואל תעשה" - עד שהסערה תחלוף. "צריך לנהוג כמו דיוויד קמרון, ניקולא סרקוזי וחוזה ספאטרו (ראשי הממשלות של בריטניה, צרפת וספרד בהתאמה; מ"ב) - לתת למפגינים למחות, לחכות עד שהסערה תעבור ולהמשיך במדיניות הממשלה, כי מדיניות הממשלה נכונה", אומרים במשרד.
נתניהו עקב שלשום, באמצעות הטלוויזיה, אחר הפגנות ההמונים בכל ערי ישראל הגדולות, ונדהם ממספר המשתתפים הרב (150 אלף איש) ומהחתך הכלכלי-חברתי של המשתתפים - צעירים, משכילים מהמעמד הבינוני, ולא גורמים פוליטיים אופוזיציוניים. במשך כל השבת, ובעיקר עם צאת השבת, ערך נתניהו התייעצויות עם שרים ועם ראשי משרדו על דרכים אפשרויות לפתרון התסיסה. הוא גם ניסה לשלוח שרים ובכירים במשרדו לתקשורת.

בישיבת הממשלה אתמול אמר נתניהו כי הממשלה יכולה לפעול בתחום הכלכלי-חברתי בדרך נכונה, מכיוון שהיתה שקולה ואחראית בשנים האחרונות.

"חלק מהטענות אינן מוצדקות"

באוצר משוכנעים גם שמדיניות המשרד בתחום הכלכלי והחברתי נכונה, וכי העובדות הכלכליות - כמו הצמיחה, האבטלה, והיצוא - מוכיחות זאת. עוד סבורים באוצר כי המשרד רגיש וער לכל נושא המצוקה החברתית.

בנוסף, ברשות המסים חוששים כי צעדי הממשלה להתמודדות עם התסיסה החברתית יובילו לפגיעה בהכנסות המדינה ממסים. כך למשל, המהלך שיזם אתמול שר האוצר לבלימת העלאת מחיר הדלק, יפגע באוגוסט בהכנסות המדינה מבלו על דלק ב-60 מיליון שקל. ברשות גם מעריכים כי קיימת אפשרות לא מובטלת להורדת המע"מ ב-0.5%-1% - מ-16% ל-15.5% או ל-15%. שווי חצי נקודת אחוז מע"מ לקופת המדינה הוא 1.8 מיליארד שקל. ברשות המסים מציעים כי הממשלה תחליט, כדי לשמור על הכנסות המדינה ממסים השנה ובשנה הבאה, להחזיר את מס החברות לרמה שבה היה בשנה שעברה - 25%. כיום שיעור המס הוא 24%.

"יש לנו את הכלים. יש לנו כלכלה צומחת, אבטלה הנמוכה ביותר זה 30 שנה, וזה מאפשר לנו לעשות את התיקונים הנדרשים", אמר נתניהו. "אנחנו נדרשים להימנע מצעדים לא אחראיים וחפוזים שעלולים לדרדר את המדינה למצבן של מדינות מסוימות באירופה, שהגיעו לפני פשיטת רגל ולאבטלה המונית. אני לא חושב שמישהו רוצה שישראל תגיע למצב הזה. ומנגד, אנחנו כולנו, אני בראש ובראשונה, יחד עם חבריי השרים, כולנו ערים לקשיים האמיתיים של יוקר המחייה בישראל. זה חוצה הרבה תחומים".

נתניהו הוסיף כי "חלק מהטענות שמושמעות מוצדקות וחלקן אינן מוצדקות. אנחנו מחויבים לטפל בטענות ובמצוקות האמיתיות. חלק מהן הוא תולדה של עיוותים במשק שהשתרשו כאן במשך שנים ארוכות. אנחנו צריכים לטפל במצוקות האמיתיות בדרך רצינית ואחראית. הדבר, ללא ספק, יחייב אותנו לעשות שינויים בסדר העדיפויות שלנו. גם את זה נצטרך לעשות בצורה שקולה ואחראית".

"הזעקה אמיתית"

בישיבת שרי הליכוד אתמול בבוקר, לפני ישיבת הממשלה, נרשמו חילוקי דעות. השר בני בגין אמר: "בוא נגיד את האמת. מאחורי המחאה עומדים אנשים שרוצים להפיל את הליכוד. זאת צריכה להיות העמדה שלנו". מאידך, השרים מיכאל איתן ויוסי פלד טענו כי מדובר במחאה של כל הציבור הרחב, וכי גם מצביעי ליכוד וכיפות סרוגות שותפים לה.

שר הפנים ויו"ר ש"ס, אלי ישי, טען כי "הזעקה הציבורית והכאב אמיתיים. הממשלה צריכה לנקוט בצעדים נוספים, להעלות שכר ולהוזיל את הדלק. יש לעצור את הרפורמה במס של רה"מ ושר האוצר". שר התשתיות עוזי לנדאו טען גם הוא כי מדובר במחאה אותנטית.

במקביל הגישו יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, ויו"ר סיעת קדימה, דליה איציק, הצעת חוק המבקשת לבטל את תקציב המדינה ל-2012, שאושר במסגרת התקציב הדו-שנתי ל-2011-2012. כך, תאלץ הממשלה להביא תחתיו לאישור הכנסת בהקדם תקציב חדש מהיסוד הכולל סדר עדיפות לאומי חדש. ההצעה הוגשה ליו"ר הכנסת בשם סיעת קדימה. "כיום ברור לכל כי לא די בשינויים קוסמטיים והעברות תקציביות בין סעיפים, אלא יש להכין תקציב חדש", אמרה לבני.

השתתף בהכנת הידיעה: צבי זרחיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully