וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמיחה ושגשוג? הממשלה חיה בעולם הזוי

אמנון פורטוגלי

1.8.2011 / 17:45

אם מתעמקים בנתונים על צמיחה ואבטלה אפסית, מגלים כי אין שום קשר בינם לבין המציאות, שמצביעה על קשר רופף בין עבודה לפרנסה. אמנון פורטוגלי סבור שההזיות בהן שרויים רה"מ ושר האוצר נובעים מאידיאולוגיה מופרכת

ראש הממשלה נתניהו, ושר האוצר שטייניץ מספרים לנו שהכלכלה פורחת, האבטלה בשפל, הבורסה מגיעה לשיאים, והמשק הישראלי צומח. הם מספרים לנו שאנו עשירים מאי פעם ומתעשרים מיום ליום.

באותו זמן, הם אומרים לנו שאין מספיק כסף לספק לכל האזרחים קורת גג או לתת לילדינו חינוך ראוי. שאין מספיק כסף לבריאות, אין אפשרות לממן תקנים לרופאים מתמחים, אין מספיק כסף למשכורות שניתן לחיות מהן לשכירים, לרשת בטחון לעניים, לפנסיות לזקנים, להגנת הסביבה, לשמורות טבע ולפארקים, לתקציבי התרבות, והרשימה עוד ארוכה.

למרות שאנחנו עשירים יותר, אין ביכולתנו לממן מה שבעבר קיבלנו כמובן מאליו. איך קורה הפרדוקס? אולי אין בכלל פרדוקס. בעיני ביבי ושטייניץ אין כל בעיה אמיתית, אין משבר ריאלי, אין כשלון, מטרתה האמיתית של משנתם הניאוליברלית היא להעצים את הצבר ההון ובכך היא הצליחה יפה בשלושים השנים האחרונות. כל ההצהרות שלהם על צמיחת הכלכלה מכוונות לעשירון ולמאיון העליון בלבד, בעוד שתשעת העשירונים האחרים חווים הידרדרות ברמת חייהם, ועליה בהוצאות לשירותים חיוניים.

בניגוד לטענות - ישראל מצויה במשבר עמוק

אולי זה לא צריך להפליא, שכן תכונה בסיסית של השמרנות המודרנית והניאוליברליזם היא הכחשת המציאות. והמציאות היא שישראל אינה פורחת, להיפך, ישראל במשבר עמוק, בניגוד לטענות הממשלה, והטענות של אלו התוקפים את המפגינים ותושבי אוהלי המחאה. המשבר של הפריפריה כבר אינו רק נחלת הפריפריה. הוא נמצא כיום במרכז, אצל אלו שצריכים להוביל את הפריחה והצמיחה הכלכלית. למעלה ממאה אלף המפגינים מבינים שהצמיחה הכלכלית לא מגיעה אליהם, אינה נוגעת להם, אלא חומקת להם בין האצבעות בדרכה למאיון העליון, בעוד שהם נידונים לחיים של עבדות חוב - Debt Servitude.

בעולם ההזוי של ביבי ושטייניץ, שיעור האבטלה בישראל נמוך. על פי הנתונים אחרונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שיעור הבלתי מועסקים במשק ירד בחודש מאי ל-5.7%, השיעור הנמוך ביותר מזה 20 שנה. חבל לקלקל את ההזיה. בעולם הריאלי בין 13.4% לבין 18% מכלל המשפחות העובדות נמצאות מתחת לקו העוני, וכרבע מהעובדים משתכרים עד שכר מינימום. כלומר למעשה האבטלה בישראל היא בסדר גודל של כ-20% ויותר. זה עוד לפני ההגדרה של בלתי מעסקים שהיא בעייתית בלשון המעטה.

כדי להבהיר ולהמחיש, אציע דרך להקטין את האבטלה ל-0%. הממשלה תעסיק, באמצעות קבלני כוח אדם כמובן, את כל המובטלים ללא יוצא מהכלל, והם יקבלו שכר של 1,000 שקל לחודש. מחציתם יחפרו בורות ומחציתם יסתמו את הבורות. האבטלה תרד לאפס שהרי כל המובטלים יעסקו, ואפילו התל"ג יעלה. אלו שיועסקו במסגרת זו (ויסקונסין ב') יישארו עניים, ולביבי ולשטייניץ יהיו עוד נתונים הזויים להתהדר בהם.

בעולם ההזוי של ביבי ושטייניץ יש במשק תעסוקה מלאה של 94.3% מכוח העבודה וכל המועסקים במשק, העובדים השכירים והעצמאיים, מתפרנסים וחיים בכבוד. חבל לקלקל להם את החלום. דו"ח בנק ישראל מסוף מרץ השנה, חשף את הקשר הרופף בין עבודה לפרנסה בישראל. מהדו"ח, שמנסה להסביר למה קשה להתפרנס בארץ בכבוד, עולה כי שיעור העוני בקרב האוכלוסייה העובדת הגיע בשנתיים האחרונות לשיעור של 18%. שיעור זה גבוה מאוד הן בהשוואה לעבר‬ ‫והן בהשוואה למדינות ‪מפותחות אחרות. לפי נתוני מרכז טאוב בישראל, 13.4% מכלל המשפחות העובדות נמצאות מתחת לקו העוני.

ההשפעות החמורות הן לטווח הרחוק

כרבע מכלל השכירים משתכרים פחות משכר המינימום. שיעור המשפחות העובדות העניות עלה מ- 12.2% ב -2008, ל- 13.4% ב-2009. במקביל, נמשכת המגמה של גידול ניכר בחלקן של המשפחות העובדות בכלל האוכלוסייה הענייה שהוסיף ועלה מ 46.3%- בשנת 2008 ל 49.0%- ב- 2009.

דוח העוני לשנת 2009 מורה על ההרס של המעמד הבינוני. רוב אלו שהידרדרו לעוני 'העניים החדשים' הם משפחות שבהן זוג הורים בני 31 עד 45 וילד אחד עד שלושה ילדים, וראש המשפחה עובד כשכיר. 18,700 משפחות כאלה נכנסו למעגל העוני.

אחת התוצאות החמורות יותר היא תמונת המשק בנושאים שהשפעתם לטווח הרחוק: הירידה באיכות החינוך, חוסר היכולת לממן לימודים גבוהים לילדים והידרדרות שירותי הבריאות. להחלשת כוח ההשתכרות של העובדים והעצמאים כמו העובדים הסוציאלים, הרופאים המתמחים, עובדי חברות כח-אדם, ואחרים, ולירידת ההכנסה הפנויה שלהם, יש השלכות קשות על הכלכלה ועל יציבות השלטון. המהומות ביוון היו צריכות לשמש תמרור אזהרה לכולנו, אבל המסר לא נקלט. עכשיו המחאות האזרחיות כאן. הגיע הזמן שביבי יתפכח מהעולם ההזוי שלו. הבעיה היא שהזיות אלו הן תוצאה של סם הרבה יותר גרוע מחשיש, הן תוצאה של אידיאולוגיה מופרכת.

לכן אני חושש. נטישת הניאוליברליזם ואימוץ מדיניות חדשה פירושה עבור נתניהו כפירה בעיקרי האמונה, המרת דת. בנוסף, הוא יסתכן בהתנגדות תומכיו הניאוליברליים בארה"ב. החל מאדלסון, דרך AEI וכלה בלאודר. אין לי מושג לאן זה יתפתח, אולם מעניין אם ההתפטרות של חיים שני מסמנת את החורים שיביאו לטביעת הספינה השלטונית.

*אמנון פורטוגלי, המכללה החברתית כלכלית
www.sea.org.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully