וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: נרשמה האטה בקצב עליית המחירים

רם עוזרי

2.8.2011 / 13:16

בארבעת החודשים האחרונים מסתמנת ירידה בקצב עליית המחירים ביחס לחודשים שקדמו להם. במהלך המחצית הראשונה של 201 מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור של 2.2%

בארבעת החודשים האחרונים מסתמנת ירידה של קצב עליית המחירים ביחס לחודשים שקדמו להם. כך מדווח היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, במסגרת דו"ח המדיניות המוניטרית לרביע השני של 2011 שמוגש לממשלה, לכנסת ולציבור.

מדד המחירים לצרכן עלה במהלך המחצית הראשונה של 2011 בשיעור של 2.2%, המשקף קצב אינפלציה שנתי גבוה של 4.4%. לעליות המחירים, מציינים בבנק, תרמו עליות גבוהות ברכיבי הדיור (3.5%), המזון (4.4%) והאנרגיה (6.6%). "בכל אחד מחודשי התקופה הנסקרת היה הקצב השנתי של עליית המחירים מעל 3% - הגבול העליון של יעד האינפלציה שהוגדר לבנק ישראל על ידי הממשלה", ציינו בבנק.

עליית מחירי הסחורות והנפט הביאו לעלייה בתחזיות האינפלציה ל-2011 בכל העולם. במדינות המפותחות עלו הציפיות לאינפלציה לרמה של 2.6% במדינות המתפתחות ל-6.9%. ציפיות האינפלציה בישראל, העומדות על 2.9%, קרובות יותר לעולם המפותח.

הריבית צפויה לעלות

מסקירת הנגיד עולה כי בכל הנוגע לצמיחה, ישראל נמצאת בין העולם המפותח לעולם המתפתח. המשק הישראלי צפוי על פי תחזיות בנק ישראל לצמוח ב-4.8% בשנת 2011, כאשר תחזית קרן המטבע הבין-לאומית ל-2011, היא כי המשקים המפותחים יצמחו ב-2.2% והמתפתחים - ב-6.6%. אינדיקטורים לרבעון השני מצביעים על המשך ההתרחבות של הפעילות העסקית, אמנם בקצב פחות מהיר מאשר בקודמו.

אשר לריבית, מציינים בבנק ישראל, בארצות הברית לא צפויה העלאתה בשנה הקרובה מהרמה הנוכחית של 0-0.25%, ובגוש היורו היא הועלתה באפריל וביולי, ב-0.25 נקודת אחוז כל פעם לרמה של 1.5%. רמת הריבית בישראל, העומדת כיום על 3.25%, צפויה על פי מחלקת המחקר בבנק לעלות לרמה של 3.9% ברביע השני של 2012 - קצב נמוך משצפו בעבר.

על רקע המשך פערי הריבית מול ארצות הברית וגוש האירו התחדשה מגמת הייסוף של שער החליפין האפקטיבי של השקל. בסך הכול בתקופה כולה נרשם ייסוף של 0.8%. כדי למתן את מגמת הייסוף המשיך בנק ישראל לרכוש מטבע חוץ.

התרחבות החוב הלאומי ברוב המדינות המפותחות וקצב האינפלציה הגבוה במדינות המתפתחות צפויים, להערכת בנק ישראל, להביא לנקיטת צעדי ריסון פיסקליים (במפותחות) ומוניטריים (במתפתחות), שיפעלו להאטת הצמיחה בעולם. אחד הביטויים של ציפיות אלה הוא, ככל הנראה, ירידת מחיריהם של הנכסים הפיננסיים בעולם בתקופה הנסקרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully