וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: ירידות שערים חדות, חשש מחזרת המיתון

נמרוד הלפרן

2.8.2011 / 23:24

בורסת ניו יורק נסגרה היום בירידות שערים נוספות וגובר החשש כי כלכלת ארצות הברית עלולה לשקוע במיתון חוזר. נאסד"ק צלל ב-2.8%; התשואה על האג"ח הממשלתיות בארה"ב בשפל של 8 חודשים

בורסות וול סטריט השלימו את רצף הירידות הממושך ביותר מאז שיאו של המשבר הפיננסי העולמי לאחר שירידה מפתיעה בצריכה הפרטית בארה"ב, הראשונה זה קרוב לשנתיים, הגבירה את החששות כי הכלכלה הגדולה בעולם עלולה לשקוע במיתון חוזר. הירידות החדות נרשמו למרות אישור העלאת תקרת החוב של ארה"ב.

מדד דאו ג'ונס נפל ב-2.2%, מדד S&P 500, אשר רשם בשבוע שעבר בירידה השבועית החדה ביותר זה שנה, צנח היום ב-2.6%, ירידה יומית שביעית ברציפות - רצף הירידות היומי הממושך ביותר מאז אוקטובר 2008, חודש לאחר קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס; מדד נאסד"ק צלל ב-2.8%. שוק האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסגר בעליות חדות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים נפלה ב-0.12% לרמה של 2.62% - שפל של שמונה חודשים.

הצריכה הפרטית בארה"ב ירדה בחודש יוני ב-0.2%, ירידה ראשונה זה כמעט שנתיים, מסר היום משרד המסחר האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה של 0.1% בצריכה הפרטית. מדד המחירים לצרכן המבוסס על הצריכה הפרטית (PCE) ללא מחירי המזון והאנרגיה - המדד המועדף על הבנק הפדרלי לאומדן האינפלציה - עלה ביוני ב-0.1%. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה של 0.2%. ההכנסה האישית גדלה ביוני ב-0.1% - העלייה המתונה ביותר מאז נובמבר ופחות מתחזית הכלכלנים לגידול של 0.2%.

נתוני הצריכה הפרטית שפורסמו היום מצטרפים לשורה של נתוני מקרו כלכליים מאכזבים שפורסמו באחרונה בארה"ב. בשבוע שעבר מסר משרד המסחר האמריקאי כי התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב צמח ברבעון השני של השנה בקצב שנתי של 1.3%, ותיקן כלפי מטה את הצמיחה ברבעון הראשון ל-0.4% בלבד. בה בעת, מדד בטחון הצרכנים בארה"ב של אוניברסיטת מישיגן וספקית המידע הפיננסי תומסון רויטרס ירד ביולי לרמתו הנמוכה ביותר מאז מארס 2009.

הכלכלן מרטין פלדסטיין העריך היום כי קיימת הסתברות של 50% לכך שכלכלת ארה"ב - הכלכלה הגדולה בעולם - תשקע במיתון חוזר. "שום דבר לא סיפק לנו צמיחה משמעותית", אמר פלדסטיין, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת הרווארד, בראיון לתוכנית הטלוויזיה "Surveillance Midday" בהנחיית טום קין, אשר משודרת בערוץ הטלוויזיה של בלומברג. פלדסטיין, אשר שימש יועץ כלכלי בכיר של נשיא ארה"ב לשעבר, רונלד רייגן, חבר בוועדה של הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER) של ארה"ב, האחראית על תיארוך תקופות מיתון בארה"ב.

אושרה תוכנית העלאת תקרת החוב

הסנאט האמריקאי אישר היום את התוכנית להעלאת תקרת החוב של ארה"ב וצמצום הגירעון של הממשל ברוב של 74 תומכים מול 26 מתנגדים, לאחר שזו אושרה אתמול בבית הנבחרים. כעת תועבר הצעת החוק לאישורה הסופי בחתימתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה.

אתמול אישר בית הנבחרים האמריקאי, אשר בו יש רוב למפלגה הרפובליקאית, את התוכנית בתמיכת 269 מחברי בית הנבחרים לעומת 161 מתנגדים. התוכנית שאושרה מסמנת תפנית בתפקיד הממשל הפדרלי בכלכלה - מהוצאות גדולות בעקבות המשבר הפיננסי לקיצוצים עצומים בעתיד. לדברי כלכלנים, מהלך זה עלול להביא לבלימת ההתאוששות, הדלה ממילא, בכלכלה. במסגרת ההסכם תועלה תקרת החוב של ארה"ב, העומדת כיום על 14.3 טריליון דולר, ב-2.1 טריליון דולר.

גם משבר החובות האירופי העיק על השוק האמריקאי. תשואות האג"ח של ספרד ואיטליה זינקו היום לרמת שיא, במקביל לירידה לשפל כל הזמנים בתשואות של בריטניה. עלייה בתשואות האג"ח מייקרת את עלויות המימון של מדינה ומחמירה את מצב החוב והגירעון שלה. התשואה ל-10 שנים של אג"ח של איטליה הגיעה ל-6.25% במהלך היום, ושל ספרד ל-6.46% - הגבוהה ביותר מאז 1997. ברמת תשואה של 7%, המדינה מאבדת באופן אפקטיבי את תמיכת השווקים הבינלאומיים.

בחזית הדו"חות הכספיים: פייזר האמריקאית, חברת התרופות הגדולה בעולם, דיווחה על רווח למניה ברבעון השני של השנה שעלה על תחזיות האנליסטים בסנט אחד, ושבה ואישרה את תחזית הרווח השנתי.

בקרב המניות הישראליות: מניית ענקית התרופות הגנריות טבע נפלה אתמול ביותר מ-6% בוול סטריט במחזור מסחר גבוה פי ארבע מהרגיל, לאחר שהתרופה האורלית לטרשת נפוצה לקווינימוד נכשלה בניסוי מכריע. עם זאת, היום סיפקה טבע חדשות טובות בתחום מוצרי הבריאות לאישה, כאשר הודיעה שקיבלה אישר לשיווק גלולה חדשה למניעת הריון באיחוד האירופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully