וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג האשראי של ארה"ב נשאר על כנו

3.8.2011 / 9:46

סוכנות דרוג האשראי היחידה שהורידה את דירוג האשראי של ארה"ב היא הסוכנות הסינית דאגונג. מודי'ס הורידה תחזית הדירוג שלה לשלילית

שתיים מסוכנויות דירוג האשראי הגדולות בעולם מיהרו להודיע אתמול לאחר העלאת תקרת החוב בארה"ב ברגע האחרון כי הותירו את דירוגה של ארה"ב ללא שינוי, אך מודי'ס הורידה תחזית הדירוג שלה לשלילית, צעד המצביע על הורדת דירוג אפשרית בשנה הקרובה.

סוכנויות מודי'ס ופיץ' הותירו את דירוגה של ארה"ב ברמה של טריפל A, הדירוג הטוב ביותר, אך ציינו כי צעדים נוספים דרושים לצמצום הגירעון התקציבי של ארה"ב על מנת לשמור על דירוג זה. מודי'ס הורידה את תחזית הדירוג שלה לשלילית. פיץ' הבטיחה לסיים בחינה מעמיקה יותר של ארה"ב עד סוף החודש, ולא שללה הורדת תחזית דירוג אף היא.

כעת ממתינים המשקיעים לסטנדרד אנד פור'ס (S&P), שהיתה עד כה קשוחה יותר ממתחרותיה, ואיימה להוריד את דירוגה של ארה"ב עד אוקטובר אם המחוקקים האמריקאיים לא יבצעו קיצוצים של לפחות 4 טריליון דולר.

התוכנית שאושרה בקונגרס כללה קיצוצים בהיקף 2.1 טריליון דולר בלבד ב-10 השנים הקרובות. "אם הם ייצמדו להצהרותיהם הקודמות, הם יורידו את דירוג החוב. אך אני חושד כי הם נמצאים תחת לחץ עצום שלא לעשות זאת", אמר מוחמד אל-עריאן, סמנכ"ל השקעות בפימקו, החברה המנהלת את קרן האג"ח הגדולה בעולם.

התוכנית כוללת חיסכון ראשוני של 917 מיליארד דולר

בתוך כך, סין, הנושה הגדולה ביותר של ארה"ב, מסרה כי תעקוב בדריכות אחר מהלכיה של ארה"ב בהתמודדותה עם חובותיה, לדברי נגיד הבנק המרכזי של סין, ז'ו שיאוצ'ואן. סוכנות דירוג האשראי הסינית, דאגונג גלובל קרדיט רייטינג, הורידה את דירוג האשראי שלה לארה"ב מ-A פלוס ל-A, והותירה את תחזית הדירוג שלה שלילית.

החששות מפני הורדת דירוג אפשרית לחובותיה של ארה"ב תרמו לחולשה בשווקים ברחבי העולם ביום שלישי ורביעי. מדד S&P 500 מחק ביום שלישי את העלייה שלו מתחילת השנה ועבר לירידה לאחר שרשם ירידה יומית שביעית ברציפות. באסיה נרשמו ביום רביעי ירידות בשל החששות לגבי כלכלת ארה"ב. טוקיו ירדה ביותר מ-2%.

מודי'ס ופיץ' הביעו חששות מוגברים לגבי ביצועי כלכלת ארה"ב, החיוניים לייצוב שיעורי החוב של ארה"ב. כלכלת ארה"ב דישדשה במחצית הראשונה של 2011, וכמעט עברה להאטה ברבעון הראשון, בו רשמה עלייה של 0.4%. ברבעון השני טיפס התמ"ג האמריקאי ב-1.3%. "אנו מצפים כי הצמיחה תואץ ב-2012 לעומת המחצית הראשונה של השנה הנוכחית", אמר סטיבן הס, האנליסט הבכיר במודי'ס בנוגע לארה"ב, "אך אם זה לא יקרה, פירוש הדבר הוא כי קיצוץ הגרעונות וצמצום החובות יהיה קשה יותר".

לדברי הס, מודי'ס צופה כי התשואות על האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים יעלו מרמתן הנוכחית של כ-2.6% לרמה נורמלית יותר של כ-4% עד 2012, וכמעט 5% עד 2016.

ההבדל העיקרי בין סטנדרד אנד פור'ס למודי'ס ופיץ' הוא כי הראשונה מסרה שאם לא יוסכם על תכנית משמעותית לצמצום הגירעון כעת, הדבר יהיה קשה בהרבה בשנה הבאה, אז הבחירות לנשיאות ארה"ב צפויות להיות בשיאן, והצדדים בקונגרס יהיו מקוטבים בהרבה. מודי'ס ופיץ' גמישות יותר בתחזית זו, ומוכנות לתת למחוקקים להינות מהספק.

התוכנית שאושרה בוושינגטון כוללת חיסכון ראשוני של 917 מיליארד דולר בתחילה, ו-1.5 מיליארד דולר עד סוף השנה. אם מנגנון זה ייכשל, יתחילו קיצוצים נרחבים באופן אוטומטי. עם זאת, לדברי מודי'ס, שיטה זו טרם נבחנה בשווקים. "נסיונות לקבוע כללים תקציביים בעבר לא עמדו במבחן הזמן, ולכן, אם המנגנון יתגלה כבלתי יעיל, דירוגי האשראי עלולים להיות מושפעים לרעה", נאמר בהצהרת מודי'ס.

בכיר ב-S&P אמר ביום רביעי בראיון לרויטרס כי השווקים כבר לקחו בחשבון הורדת דירוג אפשרית של ארה"ב, וציין כי לעומת זאת באסיה, דירוגי האשראי לרוב במגמת עלייה, למרות הקשיים הכלכליים הגלובליים. טקהירה אוגאווה, ראש דירוגי אשראי ממשלתיים ב-S&P, אמר כי חלק גדול יותר ויותר מהאג"ח של מדינות כמו אינדונזיה, הפיליפינים ודרום קוריאה, נמצא בידי קרנות זרות, ועשויות להיות פגיעות מפני מגמה של בריחה מסיכונים, אך כי מרבית דירוגי האשראי של אסיה נמצאים במגמת עלייה. לגבי יפן הביע אוגאווה חשש: "אנו מעריכים כי הסיכון לגבי אג"ח ממשלתיות של יפאן ממשיך לעלות, אך לא במידה שתובילנו לנקוט צעדים כלשהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully