וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילן לוין: "שאידלמן ישלוט על הארגון שלו"

רוני לינדר-גנץ

4.8.2011 / 12:30

הממונה על השכר באוצר אילן לוין יצא כנגד המתמחים הממשיכים להתנגד להסכם המתגבש עם הסתדרות הרופאים. "הרופאים קיבלו כל מה שצריך כדי לחזק את הרפואה הציבורית"

"הגיע הזמן שראשי ההסתדרות הרפואית יפסיקו לעבוד אצל כל קבוצות הלחץ המתלהמות וישלטו על הארגון שלהם. אידלמן צריך להראות מנהיגות ולהגיד: חבר'ה, אני בעל הבית. אין יותר השתוללות. יש פה ארגון יציג וכל ההתארגנויות למיניהן - שיחזרו לפורפורציות", כך אמר הבוקר ל-TheMarker אילן לוין, הממונה על השכר באוצר, בתגובה להצהרות המתמחים כי הם שוקלים להגיש את התפטרותם למרות פריצת הדרך שהושגה אמש, אם כל דרישותיהם לא ייענו.

לדבריו, "אחת הבעיות של המשא ומתן היא ההתמשכות שלו. צריך לגמור עניין תוך יומיים-שלושה, אחרת יחזור הכאוס". הוא הוסיף כי "אידלמן צריך להגיד: כמעט הקרבתי את נפשי, הבאתי 1,000 תקנים, הגעתי על ראש הממשלה - עכשיו אני קובע ושבו בשקט. מה שעושים לו זה מארב מתוכנן. אם הוא ימשיך ללטף ולנשק אותם - הוא לא ישרוד".

לוין הוסיף כי "הרופאים קיבלו כל מה שצריך כדי לחזק את הרפואה הציבורית - ובראש ובראשונה 1,000 תקנים שינתנו מיידית, בדיוק כפי שהם דרשו. עכשיו חובת ההוכחה עוברת אליהם - שהם באמת יעשו הסכם שישפר את מצב מערכת הבריאות, ולא יתמקד רק בתוספת שכר ולגיטימציה לרופאים הבכירים לצאת בשעות הצהריים מהמחלקות ולעשות לביתם", אומר לוין ומתכוון לדרישת האוצר כי הרופאים יחתמו על שעון נוכחות.

"המבחן כעת יהיה אם שעון הנוכחות יהיה אמיתי, אם תורנויות המומחים לא יהיו המלצה אלא חובה ושעלויות השכר יהיו שפויות. לשמור על המתווה שסוכם, שיישאר דיפרנציאלי עם ערבות הדדית בין הרופאים - כלומר: לדאוג לפריפריה ולמקצועות במצוקה". לגבי פריסת ההסכם, נושא נוסף שנמצא בויכוח (הרופאים רוצים שהתוספת כולה תינתן תוך זמן קצר ואילו האוצר מעדיף פעימות לאורך שנים), אומר לוין כי "הסברתי לאידלמן שברגע שמשלמים הכל מההתחלה - ככל שיחלפו השנים הרופאים יהפכו למתוסכלים".

למרות ההכרזה החגיגית על פריצת דרך במשא ומתן אתמול, שוקלים המתמחים להמשיך בצעדיהם לקראת התפטרות המונית. היום בצהריים יתכנסו המתמחים כדי לדון בהמשך צעדיהם. לדבריהם, נודע להם רק מהתקשורת על הסיכום על הוספת 1,000 תקנים ומענקים, והם טרם קיבלו דיווח רשמי על כך מההסתדרות הרפואית ונציגם אף לא נכח בדיון שהתקיים אתמול.

"לא יושג הסכם בלי המתמחים"

"חשוב להבין שלא יושג הסכם בלי תמיכת המתמחים", אומר מקור מטעם המתמחים. "מה שקרה אתמול היה ניסיון לחשק אותנו דרך התקשורת, כי ברגע שכולם מברכים על ההסכם – יהיה לנו קשה יותר להתנגד אליו. אבל עדיין לא שמענו שהושגה התקדמות לגבי דרישות הליבה שלנו – ובראשן העלאה ל- 50 שקל לשעה למתמחה".

אתמול בערב הושגה התקדמות במשא ומתן בין הרופאים לאוצר: שני הצדדים פירסמו הודעה משותפת לפיה המדינה תקצה באופן מיידי 1,000 תקני רופאים לבתי החולים וכן מענקים של עד 300 אלף שקל לעידוד רופאים שיעברו לפריפריה או למקצועות במצוקה. במקביל יפסיק יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן את שביתת הרעב בה פתח לפני שבוע וחצי, והרופאים אף יוותרו על העיצומים בהם רצו לנקוט החל מהשבוע הבא.

התקנים יוקצו בשלב הראשון במטרה להפחית את תורנויות המתמחים ל-6 בחודש. התקנים הנותרים יוקצו למומחים ולמתמחים תוך מתן העדפה לפריפריה, בין היתר על ידי הקצאת תקנים פנויים בכל עת, עד להשלמת איוש מכסת התקנים במלואה. עלות תוספת התקנים והמענקים: כחצי מיליארד שקל בשנה.

מעבר להתקדמות ולרוח הטובה שמבקשים הצדדים לשדר, יש בהודעה ניסיון לשדר למתמחים בשטח כי דרישותיהם נשמעות ונלקחות בחשבון. תוספת של 1,000 תקנים היתה אחת הדרישות העיקריות של המתמחים. זאת לאחר יום של אנרכיה והמשך המרד מצד המתמחים.

ואולם הדרך להסכם עדיין ארוכה: סוגיית התקנים היא הסוגיה הקלה יחסית במשא ומתן, וכבר אתמול בבג"ץ הודיע האוצר כי יהיה מוכן ללכת לקראת הרופאים ולתת להם 1,000 תקנים. כך גם נושא המענקים שכבר סוכם מראש ואין עליו מחלוקת.

לעומת זאת, נותרו על השולחן הסוגיות הנפיצות ביותר במשא ומתן ובראשן נושא עלות ההסכם ותוספת השכר שיקבלו הרופאים, וכן סוגיית תורנויות המומחים - האוצר דורש לחייב את המומחים בביצוע ארבע תורנויות בחודש בחמש השנים הראשונות לאחר ההתמחות, ואילו הרופאים בשטח מתנגדים לכך נחרצות - דבר שמקשה על ההסתדרות הרפואית לקבל את הסעיף.

סוגיה רגישה נוספת היא דיווח הנוכחות (שעון נוכחות) - סעיף שמעורר אף הוא התנגדות עזה מצד הרופאים בשטח אך חשוב ביותר עבור האוצר והמעסיקים, ועלול להוות מכשול בפני חתימה על הסכם.

"זהו רגע היסטורי", אמר אידלמן לאחר פרסום ההודעה. "אני רואה שיש רצון אמיתי. אנו יוצרים רפורמה משמעותית במערכת הבריאות הציבורית. באמת שיש פה פריצת דרך והסכם היסטורי לרפואה בישראל. אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו, מנכ"ל משרד רה"מ אייל גבאי ולשר האוצר יובל שטיניץ. זו הפעם הראשונה שראיתי נכונות אמיתית לפתור את מצוקות מערכת הבריאות הציבורית".

סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן, בירך על פריצת הדרך שהושגה במשא ומתן בין הרופאים למעסיקים והפסקת שביתת הרעב של יו"ר ההסתדרות הרפואית. "כולי תקווה שהמשא ומתן יימשך באינטנסיביות הנדרשת משני הצדדים, בכדי שנוכל להגיע להסכם כולל במערכת הבריאות ולהביא לסיום השביתה, לרווחת ציבור החולים".

גם נתניהו התייחס הערב להתקדמות במשא ומתן. מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר כי הוא שוחח הערב עם ד"ר אידלמן ובירך אותו על סיום שביתת הרעב. "ראש הממשלה אמר שהוא מרוצה מההתקדמות לקראת הסכם עם הרופאים וציין "אנחנו עכשיו על המסלול הנכון. עלינו לצמצם את הפערים ולסיים את השביתה".

קודם לכן, ד"ר אידלמן, שעד כה נמנע מלמתוח ביקורת פומבית על צעדי רופאים בשטח, שיגר מכתב לוועד רופאי מאיר בו קבע כי "אני רואה בחומרה רבה את ההודעה שיצאה מטעמכם. מעבר להשלכות המשפטיות שלה, היא מהווה אמירה חד משמעית כי הנכם מבדלים עצמכם מציבור הרופאים כולו ובכך פוגעים באופן בוטה במאבק שציבור הרופאים מנהל מזה זמן רב על גורל הרפואה הציבורית. אני דורש מכם לחדול לאלתר מנקיטת כל צעד המנוגד להנחיית הסתדרות הרפואית ולשוב לעבודה באופן מיידי".

אידלמן אמר זאת בתגובה לכך שהבוקר המתמחים בבתי החולים מאיר ושיבא החליטו להגיש את מכתבי ההתפטרות שלהם ומתמחים מבתי חולים נוספים צפויים להחליט על כך בשעות הקרובות.

"חוסר התקדמות במגעים"

בבית החולים מאיר התכנסו אתמול הרופאים לישיבת חירום בה הוחלט להפסיק באופן מיידי את העבודה הסדירה בבית החולים ולקיים אסיפות מחאה. במקביל, מוקם בבית החולים אוהל מחאה גדול, שבו ישהו הרופאים במקום לאייש את המחלקות. ועד רופאי מאיר, שמסתמן בשבועות האחרונים כסמן הימני של המאבק, פנה לועדי הרופאים בשאר בתי החולים וביקש מהם לנקוט בצעדים דומים.

הצעדים ננקטים בתגובה למה שהמתמחים מכנים "חוסר התקדמות במגעים" עם האוצר. אתמול החליט בית המשפט העליון לדחות את המשך הדיון בעתירה שהוגשה בעניין עד ליום ב' הבא, ולאפשר לצדדים להתקדם בינתיים במשא ומתן. מיד לאחר ההחלטה נפגש יו"ר ההסתדרות הרפואית ד"ר ליאוניד אידלמן עם ראש הממשלה נתניהו ודחה את בקשתו להפסיק את שביתת הרעב. לאחר מכן התקיימה פגישת משא ומתן בין הצדדים שנמשכה כל הלילה אך לא חלה בה כל התקדמות.

הצעד בו נוקט ועד רופאי מאיר אינו מתואם עם ההסתדרות הרפואית וחורג מתוכנית העיצומים שאושרה להסתדרות הרפואית על ידי בית הדין הארצי לעבודה.

אחד המשתתפים שנכח בישיבה בה הוחלט על הצעדים אמר כי "השטח בוער ואנשים מאד מפחדים שעומד להיחתם הסכם רע. הצעדים שהוחלט עליהם היו המתונים מבין ההצעות שעלו להצבעה". ד"ר מיקי הייפלר, מתמחה בכירורגיה כללית ממאיר מסביר כי "החלטנו לנקוט בצעד הזה מאחר שאין שום סימן שהמשא ומתן יסתיים בהסכם ששונה מהותית מההסכם שהיה אמור להיחתם. ברור לכולם שהעניין ייסגר בימים הקרובים ואנחנו רוצים להבהיר שלא נקבל הסכם רע".

אתם לא חושבים שהצעדים האלה מזיקים להסתדרות הרפואית כי זו שבירת הסמכות שלה?

"להיפך. אנחנו מחזקים את ידיהם של אנשי צוות המשא ומתן להשיג את המטרות שלשמן יצאנו למאבק הזה - תקינה, פריפריה, שכר. נותנים להם כוח להבין שיש ציבור שלם של רופאים שעומד מאחוריהם ודורשים מהם שיעמדו על שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully