וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם על פי נתניהו, פישר ועיני

אפרים דוידי

4.8.2011 / 16:12

גל המחאות האחרון חושף את פרצופם האמיתי של אישים כמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ויו"ר ההסתדרות עופר עיני. אפרים דוידי לא תולה בהם תקוות

טלטלות חברתיות ופוליטית היו להזדמנות נדירה כדי להבין איך עובדת השיטה ומה בדיוק חושבים אלה המנהלים אותה. אין כעת "כאילו" - כל המסכות נופלות. לפתע כולם רואים את הפוליטיקאי המבטיח צדק והפועל ללא הפוגה כדי לפגוע בחברה; את הכלכלן המתבצר בעמדותיו השמרניות - וככזה כולם מסתכלים עליו; או את הפרשן הדורש מכל טוב, אבל מציע לנו להתאפק כי כל שינוי לעומק "הוא ממש בלתי אפשרי כעת". או בלתי אפשרי בכלל.

קל לגלגל את האשמה על אותו סגן שר שכינה את מאות אלפי המפגינים "אוכלי הסושי" או על ראש העיר בצפון שרואה בהם "מעשני נרגילה". אלה שחקני המשנה בהצגת בעלי ההון המקומית ושמה "מדינת ישראל בע"מ". מול המחאה החברתית הגואה, דבריהם של הקודקודים הם ההזדמנות להבנת עולמם, להבנת ההשקפות המנחות את מעשיהם.

התנגדותו של עיני לא ברורה

נתחיל בדבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעת הישיבה שנערכה השבוע בכנסת במלאת 71 שנה למות מייסד התנועה הרוויזיוניסטית, זאב ז'בוסטינסקי (שנכנס להיסטוריה בגלל מאמרו "יא בראכען!", או "כן, לשבור", לשבור את ההסתדרות, לשבור את העבודה המאורגנת). נתניהו ציין כי ז'בוטינסקי אמר שהקניין הפרטי טבוע ב"אורח אורגני" בעצם הרעיון של החברה. הוא ציטט את ז'בוטינסקי, שכתב, לדבריו: "המדינה לוחמת בעוני, אבל אין זה מעניינה ללחום בהצלחה או בעושר, שהוא כלי ההצלחה". נתניהו אמר כי "אין צורך ואין היגיון בהגבלת התחרותיות של הפרט", והוסיף: "הגבלת התחרות באה כמעט תמיד על חשבון האזרח. אנחנו מחויבים לפעול לתקן את העיוותים האלה בכלכלה, שביסודה היא בריאה, כלכלה שמבוססת על סקטור פרטי תוסס יצרני. אנחנו מחויבים לתקן את העיוותים האלה בצורה מדודה ואחראית כדי שלא נכרות את העץ שממנו אנו קוטפים את הפרי". במילים אחרות: נתניהו סבור שהקפיטליזם הוא הטוב שבעולמות. למאות האלפים שבכיכרות הערים דורשים צדק חברתי, נתניהו משיב "הקניין הפרטי" מעל הכול. ולא הסתפק בכך, בישיבה שנערכה בכנסת שיבח את פועלם של חבריו - בעלי ההון.

גם נגיד בנק ישראל, פרופ' סנטלי פישר, שבר בימים האחרונים תענית דיבור של מספר שבועות, בדיוק בזמן בה גאתה המחאה החברתית. כל מה שהיה לפרופ' פישר להציע הוא תמיכה במדיניות הכלכלית והחברתית ההרסנית של ממשלת נתניהו. עוד לדבריו, "צריך לבדוק את הסוגיות לעומק, לנתח אותן, הן לא פשוטות. צריך להציע תוכנית פעולה ולבצע. הרבה פעמים מציעים תוכניות אבל לא מבצעים אותן. אם תוכנית לא מצליחה - צריך לשנות. צריך להקים 4 קבוצות עבודה ל-4 הנושאים הבעייתיים. על הרמה הפוליטית להחליט מה לעשות - לא רק להטיל ביצוע אלא להקים צוותי מעקב כמו שנעשה ב-1985. אם יש בעיה שאי אפשר לפתור - להציג את זה מיד ולראות איך אפשר לפתור. תוכניות לא מבוצעות מעצמן - מישהו צריך להתמקד בביצוע". אם לצטט את קמפיין בחירות של ה"עבודה" מלפני מספר שנים, פישר מציע את "הדרך לפריצת דרך", אך זו דרך ללא כל יעד.

קודקוד נוסף שגזר על עצמו תענית דיבור ארוכה הוא יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. לאחר ימים ארוכים של שתיקה, מסר מי שעומד בתנועה החברתית הגדולה בישראל, כי הוא "לא מתכוון להפיל את הממשלה". עיני אמנם אמר שהוא תומך במחאה ואף עתיד לקיים עצרת מחאה אבל הוא העלה אתמול ביקורת כלפי מארגני המחאה. "חינוך חינם ודיור בר השגה לכולם הם דברים לא פרקטיים, לפעמים מישהו צריך להגיד את האמת ונגזר עלי להיות המבוגר האחראי". כך, אמר יו"ר ההסתדרות לערוץ 2. "מכאן ועד להפוך את המדינה לכזו שהכל חינם בה - אני לא מאמין שרוצים בזה".

במהלך הריאיון יצא עיני נגד המוחים וטען כי דרישותיהם מופרכות: "יש להיות ברורים בדרישות לגבי מה צריך ומה אפשר". לדבריו, אם תוך יומיים לא יוצבו דרישות ברורות - המחאה תתמוסס. "כעסתי על דרישתם של המוחים לדבר עם נתניהו רק מול מצלמות", הוסיף עיני. "יש לכבד את המשרד וגם את האיש גם אם אתה חושב שהוא לא בסדר. הם לא קוראים לו להתפטר, אלא מודיעים 'אנחנו נפטר אותך'".

לנתניהו ולפישר מכנה משותף רעיוני נרחב, בין היתר הם גדלו בהוויה הקפיטליסטית האמריקאית, ממנה הם ניזונו כל חייהם וכך הם רואים את עולמם, שצערנו הוא גם עולמנו. עיני, גדל בתוך הוויה הקפיטליסטית הישראלית ואין בכוונתו לשנות את תפיסותיו – שהן רחוקות עד מאוד מלאתגר את השיטה הקיימת. נתניהו חולש על המדיניות הכלכלית והחברתית, פישר על המדיניות המונטרית ועיני על התנועה החברתית הגדולה בישראל. ברור מדוע נתניהו ופישר חושבים קפיטליסטית. לא ברור מדוע מי שמתיימר לייצג את העובדים מתנגד לדרישות (צודקות!) כגון דיור לכל, לחינוך לכל או לרפואה לכל. עיני עשה רבות כדי להקים את הממשלה שאין הוא רוצה להפילה. פישר עשה הכל שביכולתו כדי לחזק את הממשלה הימנית ביותר בתולדות מדינת ישראל. הרושם הוא שיד רוחצת יד ושאת התשובות לבעיות החברה החמורות והבוערות יש לחפש הרחק מנתניהו, פישר ועיני.

ד"ר אפרים דוידי, המכללה החברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully