וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר באחד העם: מניותיו של דנקנר קורסות

ערן אזרן ורם עוזרי

7.8.2011 / 12:07

המדדים בבורסות יורדים ובין המניות הבולטות בירידתן נמצאות מניותיו של נוחי דנקנר. מניות דסק"ש יורדות ב-16% מניות אי.די.בי יורדות ב-14% ואילו מניות כור יורדות ב-12%.

קריסה במניות דנקנר: דסק"ש יורדת ב-16%; אי.די.בי - 14%; כור - 12%. בכור חוששים מפירעון מיידי להלוואה על ההשקעה בבנק השוויצי קרדיט סוויס : דירקטוריון החברה, הנמנית על קבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, אישר בסוף השבוע נטילת הלוואת גישור של 500 מיליון שקל משתי החברות האחיות - אי.די.בי פיתוח ודיסקונט השקעות . ההלוואות, שאינן נושאות ריבית ואינן מובטחות בביטחונות, אמורות להעניק לכור "כרית ביטחון", שתשתמש אותה על פי הצורך להגדלת יתרת הפיקדונות המשועבדים לבנקים הממנים, סיטי ומורגן סטנלי.

כור, שמנייתה צוללת כעת ב-8% במסחר בתל אביב, הפסידה עד עתה על השקעתה בקרדיט סוויס כ-2.5 מיליון שקל (הפסד "על הנייר"). החשש הוא שערכה של מניית קרדיט תגיע לנקודת הסף התחתון ("סטופ לוס"), שלאחריה ידרשו הבנקים המלווים פירעון מיידי של ההלוואה. הלוואת הגישור, שתתחלק בין החברה האם דסק"ש (87 מיליון שקל) לאי.די.בי פתוח (413 מיליון שקל), תאפשר לכור להגדיל את הפיקדונות המשועבדים כבטוחה לאשראי ולמנוע צעדים למימוש החוב.

בהודעת כור צוין כי "נטילת הלוואת הגישור נעשתה, בין היתר, בעקבות התנודתיות הגבוהה וירידות המחירים החדות בבורסות בעולם והירידה המשמעותית שנרשמה במחיר מניית קרדיט סוויס בימים האחרונים".

מניית הבנק, החשוף למדינות באירופה הסובלות ממשבר החוב ובהן איטליה, יוון, ספרד, פורוגל ואירלנד –נחתכה בכ-35% בשלושה חודשים האחרונים והגיעה לשפל של 23.81 פרנק שווייצי. במהלך חצי השנה האחרונה רשמה מניית הבנק ירידה של 50%, כך שכעת הבנק נסחר לפי שווי שוק 37.2 מיליארד דולר בלבד.

כור השקיעה עד עתה כ-7 מיליארד שקל ברכישת מניות קרדיט סוויס.

בשעה זו מתכנסת אסיפת בעלי המניות של כור, שבניהולו של חבר הכנסת לשעבר, רענן כהן, לאישור מכירת החברה הבת של כור - מכתשים אגן - לכמצ'ינה הסינית. עסקת כמצ'ינה עשויה להתבצע לפי שווי של 2.4 מיליארד שקל וצפויה להכניס לקופתה של כור 1.1 מיליארד שקל. מועד פירעון הלוואת הגישור שהתקבלה יהיה זמן קבלת התמורה מהעסקה וכן הלוואה נוספת בסך 916 מיליון דולר שתתקבל מכימצ'ינה.

בעבר, כבר הגדילה כור את הפיקדונות המשועבדים להלוואה על ההשקעה בקרדיט. כור עידכנה לאחר מועד פרסום הדו"חות לרבעון הראשון של 2011, שקיבלה מבנק הפועלים ומבנק נוסף שאת שמו לא ציינה הלוואות לזמן קצר (מסוג Call-On) בהיקף של 300 מיליון שקל. ההלוואות שימשו אותה להגדלת הפיקדונות המשועבדים לטובת הבנקים מורגן סטנלי וסיטי, שמהם קיבלה אשראי של כ-3.8 מיליארד שקל לרכישת מניות קרדיט סוויס.

כור ציינה אז כי פיקדונות אלה הביאו לשיפור יחס החוב לבטוחה בהלוואות שהועמדו לה כנגד שיעבוד מניות קרדיט סוויס. עוד ציינו אז בכור כי יתרת הפיקדונות אלה נאמדת במועד הדיווח במיליארד שקל, והם יהיו ניתנים למשיכה רק כאשר יחסי החוב לבטוחה יהיו מתחת לספים שנקבעו בהסכמים עם מורגן סטנלי וסיטי. כרגע, לא ידוע האם כור תצטרך להעמיד פיקדונות נוספים כשעבוד כתוצאה מהירידה הנוספת בערך המניות.

כור השקיעה עד עתה כ-7 מיליארד שקל ברכישת מניות קרדיט סוויס. הרכישה התבצעה בשלבים שונים במשך השנים שלאחר התמוטטות השווקים בעולם כתוצאה מקריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס. כור מימשה חלק מאחזקותיה בבנק בעבר, וכבר רשמה רווח אמיתי של 3.6 מיליארד שקל.

כור עדיין אינה מכירה בהפסד על ההשקעה בקרדיט סוויס בדו"חותיה השנתיים. החברה רושמת את ההפסדים בסעיפים בדו"ח שינויים על ההון העצמי ולא בדו"ח רווח והפסד. עם זאת, מימוש המניות בשלב הראשון וקבלת הדיבידנדים השוטפים כתוצאה מההחזקה נרשמים בחלק מההכנסות במסגרת דו"ח רווח והפסד ותורמים לשיפור תוצאותיה של החברה. ייתכן כי בעתיד החברה כלל לא תכיר בהפסד כתוצאה מההשקעה על ידי הכללתה כחלק משינויים בקרן ההון (כחלק מאימוץ תקן IFRS9 עיו מנהלת החברה מגעים עם רשות ני"ע).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully