וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המס על הסולר ירד - החשמל יתייקר ב-10% בלבד

פנחס וולף

7.8.2011 / 17:56

בעקבות לחצים שהופעלו על שר האוצר, חתם השר שטייניץ על הצו המוריד את מס הבלו המוטל על הסולר. כתוצאה מכך לא יתייקר החשמל ב-20% כמתוכנן

שר האוצר, יובל שטייניץ, חתם הערב (ראשון) על צו שיורה להפחית את מס הבלו על הסולר. בעקבות החתימה על הצו, יעלו מחר מחירי החשמל בצורה מתונה יותר מהמתוכנן. רשות החשמל תכננה בתחילה להעלות את מחיר החשמל ב-20%. לאחר הורדת מס הבלו, עליית המחיר צפוייה להיות בשיעור של כ-10% בלבד.

שטייניץ החליט להפחית את המס על הבלו ומיסי הקנייה המוטלים על סולר המשמש לייצור חשמל ב- 69%, ולהעמידם על שיעור דומה לזה הקיים בגין שימוש בסולר בתעשייה. לפיכך, קובע הצו, כי יוטל מס קניה בשיעור של 31% בלבד מסכום המס המוטל על סולר מיובא המשמש לייצור חשמל.

הצו יאפשר להפחית כ- 8% מתעריף החשמל החזוי ובכך לבטל קרוב למחצית מהעלייה הצפויה בתעריף החשמל. שר האוצר פנה בימים האחרונים לשר להגנת הסביבה בבקשה לאפשר שימוש מוגבל במזוט, בכפוף למגבלות זיהום אוויר הקבועות בחוק, צעד העשוי להביא להפחתה נוספת בתעריף החשמל.

השר שטייניץ, ציין, כי "למרות שעליית מחירי הדלקים בעולם והפגיעות בצינור הגז המצרי מחייבות עליה זמנית במחירי החשמל, החלטתי לפעול על מנת שהמחיר הזמני לא יעלה מעבר לרמתו המקורית בתחילת שנת 2010".

מה אתם חושבים על העלאת מחיר החשמל? בואו לדבר על זה בפייסבוק

עוד על מחירי החשמל:

מסתמן: מחיר החשמל יזנק החודש - ויופחת אחרי הקיץ
תדהמה במשק: מחיר החשמל עומד לזנק ב-20%

ההתייקרות במחירי החשמל באה על רקע הפגיעה בהזרמת הגז ממצרים וההנחה המקדמית שהגז לא ישוב השנה לזרום במלואו. חברת החשמל נאלצת להפעיל חלק מהטורבינות בסולר, שמחירו התייקר לאחרונה, במקום בגז טבעי. אפשרות נוספת היא להשתמש במזוט. אך שימוש זה עורר את התנגדותו של השר לאיכות הסביבה גלעד ארגן משום הזיהום הנגרם משימוש בחומר זה.

המשרד להגנת הסביבה, שהתריע על המיסוי הגבוה מדי לטעמו, למוצרי אנרגיה עם זיהום מופחת, וקרא אז להפחית את מס הבלו על החשמל, ביצע היום צעד משלים במיתון עליית מחירי החשמל. במקביל להורדת הבלו על החשמל של שר האוצר שטייניץ, המשרד אישר לחברת חשמל להפעיל שניים מתוך שש היחידות הקיטוריות הפועלות על מזוט, הנחשב למזהם יותר, אולם גם זול יותר מהסולר. מהמשרד נמסר כי, "אישור המשרד ניתן לאחר בדיקה מקיפה שהעלתה כי לא תהיה כל חריגה מתקני זיהום האוויר המותרים".

ח"כ מירי רגב (ליכוד) קראה הערב לראש הממשלה להנחות באופן מיידי למנוע את עליית המחירים של החשמל. "זה לא הזמן לעליית המחירים, זה הזמן להורדת מחירים", אמרה. "כולם מבינים שעליית מחירי חשמל תביא לעלייה רוחבית של המחירים במשק. אם אכן מחירי החשמל יעלו זה כבר יהיה 'הקש ששבר את גב הגמל'".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) אמר בתגובה להחלטת שטייניץ, כי "ועדת הכלכלה קיבלה החלטה פה אחד הקוראת לשר האוצר להקל במיסוי על הסולר הנדרש לשימוש עקב פיצוץ צינור הגז המצרי כדי להפחית את עליית מחיר החשמל מ- 20 אחוזים לשיעור חד ספרתי. אני מברך את שר האוצר על ההיענות לבקשת הוועדה ועל הגמישות והרגישות למצוקת האזרחים. אין לי ספק שאם הוא היה נוקט בגישה זו בעבר, אזרחי ישראל לא היו נאלצים לצאת לרחובות באופן חסר תקדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully