וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש לפאניקה: בקופות הגמל נערכים לגל משיכות

נועם בר

8.8.2011 / 9:01

על רקע ירידות השערים החדות, מנהלי קופות הגמל מתכוננים לפדיונות גדולים ומגדילים את הנזילות; באקסלנס תיגברו את העובדים במחלקות השירות ותידרכו אותם להרגיע את הלקוחות המבוהלים

חשש בקופות הגמל מגל משיכות של החסכונות מצד הציבור. החשש הוא שבעקבות הירידות החדות שהתרחשו אתמול בבורסה הישראלית תיווצר בציבור פאניקה, בדומה למצב שהיה במשבר של סוף 2008, ועמיתים רבים יפנו בבהלה לחברות המנהלות כדי למשוך מיידית את כספי החסכונות שלהם.

בבית ההשקעות אקסלנס, המנהל קופות גמל בהיקף של כ-18 מיליארד שקל, תידרכו ותיגברו אתמול את מחלקות השירות כדי שיוכלו להתמודד עם חוסכים שיבקשו למשוך את הכסף. "בכל מקרה, אנחנו שומרים כעת על רמת נזילות טובה של 5%-10%, שיהיה אפשר להתמודד בעזרתה עם התפתחות של משיכות בקופות. הרבה מאוד אג"ח מגיעות לפירעון בחודשים הקרובים, וזה צפוי להזרים כסף ולהגדיל לקופות את הנזילות", אמר אתמול יורם מנחם, מנכ"ל הגמל באקסלנס.

גם בבית ההשקעות דש, המנהל בקופות גמל כ-21 מיליארד שקל, מתמקדים בדאגה לרמת נזילות גבוהה. יאיר שני, סמנכ"ל השקעות בדש, מספר: "אנחנו בוחנים את כל הקופות שאנחנו מנהלים כדי לראות את מצב הנזילות בהן. אנחנו רוצים למנוע מצב שבו בשביל לתת את הכסף לעמיתים שיבקשו נצטרך למכור נכסים בלחץ. באופן כללי מצב הנזילות שלנו בקופות טוב, וכשאני אומר נזילות זה גם המק"מים ואג"ח ממשלתיות קצרות".

"כולם חוטפים - וזה מייצר הזדמנויות"

שני טוען כי אין מקום להסתער על סחורה, או למכור נכסים בבהלה. "כשיש מסביב פאניקה אנחנו מתנהלים בשמרנות ולא מגדילים נכסי סיכון. צריך לחכות למחר, לראות מה תהיה תגובת השווקים בחו"ל. גל הירידות הזה הוא אמנם על רקע כלכלי, אבל בעיקרו נובע ממשבר אמון בעומק ובסוג הפעילות של המנהיגים בארה"ב ובאירופה. דבר ראשון צריך לראות את האמון חוזר לשווקים. אנחנו לא רצים למכור, אלא אם יש צורך בנזילות".

על הגדלת החשיפה לחו"ל בשנים האחרונות על ידי רוב הגופים המוסדיים בישראל אומר שני: "ישראל היא חלק מהעולם. אם לא יהיה טוב בחו"ל, לא יהיה טוב בישראל. המקום היחיד שיש הצדקה להיות בשוק הישראלי ולא בחו"ל זה באג"ח הממשלתיות. התשואות בארה"ב ובאירופה נמוכות מאוד ביחס לישראל".

בבית ההשקעות פסגות, המחזיק בגוף הגמל הגדול בישראל עם 48 מיליארד שקל בנכסים מנוהלים, מרגיעים כי שיעורי הנזילות אצלם מגיעים ליותר מ-10%, ועומדים גם בתרחישים קיצוניים של משיכות עמיתים. שלומי ברכה, סמנכ"ל השקעות בפסגות, טוען כי הנחת העבודה של בית ההשקעות לא השתנתה גם לאחר הורדת הדירוג לארה"ב על ידי סוכנות S&P. "כרגע השוק מתחיל לגלם מצב שארה"ב תיכנס למיתון ברבעונים הקרובים, אבל אנחנו עדיין חושבים שהמשק האמריקאי לא הולך להיכנס למיתון אלא לצמיחה אטית יותר".

בינתיים מספר ברכה כי החלו לצוץ בשוק הזדמנויות, הן בזירת המניות והן באפיק האג"ח: "מה שקורה בעולם לא צריך להשפיע על אג"ח של פירמות חזקות כמו בנקים ישראליים, אבל כולם חוטפים - וזה מייצר הזדמנויות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully