וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאבק הצרכני החדש: הוזלת ספרי הלימוד

ענת עובדיה

9.8.2011 / 9:42

יוזמי מחאת הקוטג' פותחים בחזית חדשה: חרם צרכנים על ספרי הלימוד, עד שמחירם יוזל ל-50 שקלים לספר לכל היותר. "יש כאן מחלבת כספים של אנשים שהבינו שלהורים אין אופציה אחרת"

לאור ההצלחה בחרם הקוטג' ועל רקע גל המחאה הנוכחי, יוזמי חרם הקוטג' פותחים חזית חדשה: הורדת מחירי ספרי הלימוד.

"גם כאן מנצלים את ההורים, שהם צרכנים שבויים", אמר איציק אלרוב, מצית מחאת הקוטג' ויוזם החרם הנוכחי בשיחה עם וואלה! חדשות. "ספרי הלימוד הם מחלבה ששואבת כסף מההורים. באופן מכוון כל מספר שנים משנים את חומר הלימוד, על מנת שההורים יהיו חייבים לקנות את הספרים מחדש ולא להעביר מהאחים או מתלמידים אחרים".

"זה לא נעשה בתמימות – ישבו אנשים והבינו שהם יכולים לשאוב את כספי ההורים כי אין להם אופציה אחרת, וההורים פשוט לא עומדים בנטל", מוסיף אלרוב. "מבדיקה שערכנו התברר שעלות של ספר, כולל הרווח למחבר, לא צריכה לעלות על 20 או 25 שקלים, גם לספר קשיח. אין שום סיבה שבעולם שהוא ייעלה מעל 100 שקלים. לפעמים קניית מוצרים לשנת הלימודים הבאה מסתכמת במעל 5,000 שקלים".

גבינת קוטג'. עומר מירון
"אם ניהיה מאוחדים כמו שעשינו עם הקוטג' המחירים יירדו תוך שבועיים שלושה"/עומר מירון

לדף הקבוצה בפייסבוק הצטרפו בנתיים כ-300 בני אדם, המבטיחים שלא לקנות את ספרי הלימוד עד שמחירם יהיה 50 שקלים לספר ו-25 לחוברת. "במידה ונהיה מאוחדים כפי שעשינו עם הקוטג', המחירים יירדו תוך שבועיים-שלושה", אמר אלרוב. "משרד החינוך יבין שהוא טיפס על עץ גבוה מדי". אלרוב הוסיף כי הוא סבור שמחיר ספרי הלימוד צריכים להיות תחת פיקוח. "ספרי לימוד זהו דבר בסיסי. ישנה ועדה שקבעה שניתן יהיה להחליף את התוכן כל חמש שנים, אולם בפועל הם משתנים בקצב מהיר הרבה יותר, ואין שום רגולציה".

בתוך כך, ארגון אמנויות הדפוס המאגד את בתי הדפוס בישראל הצטרף למחאה: הארגון פנה היום לשר החינוך, גדעון סער, בהצעה לרכז את הזמנת הספרים מבתי הדפוס וכך להביא לחיסכון של מאות שקלים. "כלל עלויות הייצור של הספרים מסתכמות בכעשרה אחוזים בלבד מהמחיר אותם משלמים ההורים על ספרי הלימוד. עלות הייצור וההדפסה של ספר הנמכר בכמאה שקלים הינה כעשרה שקלים בלבד", אמר נשיא ארגון אמנויות הדפוס, יהודה אלחדיף.

בעלי בתי הדפוס הוסיפו כי "כמי שמדפיסים את הספרים מדי שנה, אנו מודעים למחיר הריאלי של עלויות הייצור, ואנו נדהמים שוב ושוב מהמחיר הגבוה וחסר ההצדקה של המוצר הסופי".

ומה יעשו ההורים והתלמידים המחרימים עד הוזלת המחירים? "יש ספרי לימוד שאין להם בכלל זכויות יוצרים", הסביר אלרוב. "אנחנו צריכים להיות יצירתיים ולחשוב על פתרונות זמניים בינינו. יש ספרים שאין להם בכלל זכויות יוצרים, ואותם ניתן לצלם ולהעביר. זה אמנם לא מאבק פופלרי כמו המאבק על מחירי המזון, אבל זה מאבק חשוב וצודק שמוכרח להתקיים. אם הוא לא יצליח לשנה הקרובה, נמשיך לפעול לשנת הלימודים הבאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully