וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"השווקים יקבעו אם הריבית תרד בספטמבר"

מוטי בסוק, שלי אפלברג

9.8.2011 / 11:40

הדיונים בבנק ישראל בעניין יחלו רק לקראת סוף החודש, אולם הסערה בשווקים מגבירה את הדריכות והשמועות מתרבות. "הבנקים בעולם יצטרכו לעשות שורה של צעדים אותם יקבעו יחדיו"

"לא צריך להוציא את כל התותחים מהארסנל. כרגע זה יותר ספקולציה. החלטת הריבית תקבע בעוד שבועיים לפי המסחר בשווקים", אמר היום ל-TheMarker יניב פגוט אסטרטג ראשי בקבוצת איילון בהתייחסו לאפשרות שהנגיד יחליט להוריד את ריבית ספטמבר.

"השמועות על כך שפישר יוריד את הריבית מסתובבות בשוק כבר כמה ימים", ציין פגוט. "לדעתי, הבנקים בעולם יצטרכו לעשות שורה של צעדים אותם יקבעו יחדיו".

"במשבר של 2008 היה תיאום בין הנגידים כדי לתמוך בכלכלה העולמית, ובאמצעות צעדים אלו הבנקים בעולם הגדילו את הנזילות למערכת הפיננסית על ידי הורדת ריבית, לצד רכישת אג"ח ממשלתיות".

"המוסדיים הם הקול השפוי"

לגבי הנפילות החדות בוול סטריט הוסיף פגוט כי "אם לא תהיה בלימה בשוק האמריקאי ובשוק האירופי היום, יהיו ביום רביעי נפילות שיזכירו את מה שהתרחש ביום ראשון. צריך לזכור כי לשוק הישראלי יש בעיית נזילות, וברגע שנכפה על גופים מסוימים למכור, הם מוכרים ניירות ערך נזילות יותר, כמו מניות בנקים ואג"ח ממשלתיות. לכן גם ראינו את הבנקים מתרסקים ביום ראשון עם ירידות של 8% ואת אגרות החוב הממשלתיות יורדות בשעה שהן היו אמורות לעלות".

פגוט ציין עוד כי "לבן ברננקי אין יותר מדי כלים לעזור. כרגע מדברים על כך שהוא יגדיר מסגרת זמן בה הריבית בארה"ב תישאר נמוכה. אפשרות אחרת תוכנית הרחבה כמותית שלישית".

"המוסדיים כאן הם הקול השפוי", מסכם פגוט, "הם עדיין קונים מתוך הסתכלות על הטווח הארוך. לדעתי אנחנו לא הולכים למצב של משבר כמו ב-2008. מיתון גלובלי קשה יגרום למוסדיים גם למכור ולבצע התאמות".

"המשקיעים יתעוררו החודש לדיווחים ויראו שגם המוסדיים נפגעו מהשווקים, שכן מרבית התיק שלהם יושב עם מרכיב חו"ל שנפגע. לכן אנחנו צפויים לראות שפל בדיווח של המוסדיים החודש, כפי שלא ראינו הרבה זמן. כרגע יש יותר מדי סימני שאלה והפחד מנהל את העולם".

"אין סיבה להוריד את הריבית"

"על פניו אין סיבה להוריד את הריבית. הצמיחה נראית טוב, וציפיות האינפלציה נמצאות בטווח העליון של היעד הממשלתי", כך אמר ל-TheMarker דניאל רפופורט, מנהל דסק מסחר זרים באקסלנס.

"טוב שהבורסה בתל אביב סגורה היום, אחרת היינו רואים תגובה לא פחות חריפה ממה שהתרחש יום ראשון. רק רגיעה בשווקים בעולם תעצור את רצף הפידיונות. יש לשים לב שאסיה לא ירדה באופן חד. יפן ירדה רק ב-1.6%, וכולם יעקבו בדריכות אחרי השווקים באירופה. החוזים כרגע על ארצות הברית מצביעים על עליות קלות. אירופה יורדת במתינות, ונראה כי הם מגיבים פחות בחריפות. אנחנו מציעים לכל משקיע לבחון את הרכב התיק שלו לעמוק ולא למכור הכל באופן גורף".

מנהל בכיר בשוק ההון מעריך כי "ביום רביעי המוסדיים יתחילו להישבר. ישנן מוסדיים שסגרו פוזיציות אתמול, ולכן גם ראינו כי השוק עלה. הם לא ימכור את כל התיק אבל, יפתחו הגנות על ידי מכירת חוזים בשביל להגן על התיק".

רמי רוזן, מנהל מחקר sell side מוסדי בהראלף מציין כי "יש לזכור שאנחנו לא מושפעים רק מהעולם אלא מהחלטות פנימיות. מצד אחד להוריד את הריבית ב- 0.25% זה המון. השאלה אם זאת הורדה חד פעמית, או גל של הורדת ריבית".

הדיונים - רק בסוף החודש

"המגמה יותר חשובה מאשר הורדה חד פעמית. קשה לכמת עכשיו את המשמעות בגלל אירועים מבפנים ומבחוץ שקורים כל יום.. אני חושב שכולם נושמים לרווחה שאין מסחר בישראל. המחירים קורסים במהירות, וונראה שהגופים המוסדיים עדיין ממתינים לראות איפה נוצרות אפשרויות קנייה טובות".

"ההבדל בין הגופים המוסדיים המנהלים את הכסף ולבין הקרנות הינו שהמוסדיים לא חייבים למכור. בעוד שכאשר קרנות הנאמנות מקבלות פקודות מכירה מלקוחות הן חייבות לאזן את תיק ההשקעות שלהם בהתאם".

הדיונים בבנק ישראל מתחילים רק ערב ההחלטה על הריבית, לכן עד עתה לא התקיים כל דיון בנושא. ההחלטה אמורה להתקבל רק בסוף החודש ועד אז יתכנו התפתחויות רבות. בחודש שעבר החליט הנגיד להשאיר את הריבית ברמה של 3.25%. אחד מחברי הוועדה המוניטרית של הבנק תמך דווקא בהעלאת הריבית ב-0.25%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully