וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: כך ימנף נתניהו את המחאה לניצחון בבחירות

9.8.2011 / 12:30

יהודה גולן סבור שתזמון המחאה שיחק ליידים של ראש הממשלה, וכי על ידי שימוש בכלים הנכונים ניתן יהיה להכריז על הורדת יוקר המחיה בדיוק בזמן - לפני הבחירות הבאות

תזמון המחאה ברוטשילד, כמו גם ההכרזה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על הקמת הצוות בראשות פרופ' טרכטנברג, משחקים לידיים של ביבי. על ידי התנהלות נכונה ובהתחשב בלוח הזמנים העומד בפניו, בספטמבר יהיה אפשר כבר להתחיל לגלגל את הפתרון לבעיות שמחאת האוהלים הרימה לאוויר.

מה שמטריד את ביבי הוא כיצד ליישם את ההמלצות של פרופ' טרכטנברג במהירות, שהרי שעון הזמן לבחירות הבאות מתקתק - וגם תושבי האוהלים לא יתאזרו בהרבה סבלנות. ביבי לא צריך לשבור את הראש יותר מדי, יש לו תקדים מצוין, שנעשה לפני 26 שנים.

מדינה במחאה - כותרות אחרונות:
מאות אלפים הפגינו: "עכשיו שעת הזעקה"
זעם במגזר הערבי: אין לנו נציג בוועדת טרכטנברג
הכנסת תתכנס בשבוע הבא לדיון מיוחד על המחאה
הגמלאים הפגינו: "אל תיגעו בפנסיה של סבא"
סיקור מחאת האוהלים בעולם: "היסטוריה בישראל"

ביולי 1985, ראש הממשלה דאז שמעון פרס ושר האוצר יצחק מודעי ז"ל, עמדו בפני אותה דילמה והתחבטו כיצד לחנוק את האינפלציה שהגיעה בסוף 1984 ל- 445%. נדרשה חצי שנה, והפתרון שנמצא היה "התוכנית לייצוב המשק" שיצאה לדרך ביולי 1985. התוכנית כללה הסכמים להקפאת שכר, הקפאת שער חליפין של השקל והקפאת מחירים כוללת, בסיוע תקנות לשעת חירום.

לצעדים הללו התווסף גם קיצוץ חד בהוצאות הממשלה, והתוצאה הייתה בלימה מיידית של האינפלציה. באותם ימים נולד לראשונה חוק ההסדרים במשק, שהיה ה"בייבי" של פרס ושנועד להעניק כלים לביצוע התוכנית הכלכלית. לישראל זרמו אז משלחות כלכליות מכל העולם ללמוד על הפלא הכלכלי. ביולי 1985 האינפלציה החודשית בלבד הייתה 27%, וכבר באוגוסט וספטמבר היא צללה ל- 4% לחודש - וכאלה מספרים לא היו בשום כלכלה עולמית.

הפגנת הענק במחאה על מצוקת הדיור ויוקר המחיה בתל אביב, אוגוסט 2011. AP
ההמלצות בוועדה יגובשו מהר, מפני שהמשק אינו במצב הקסטרופלי של שנת 1985. הפגנת הענק במוצאי שבת האחרונה בתל אביב/AP

אלא שהפעם, פרופ' טרכטנברג לא יצטרך נס. הוא יגבש המלצות מהר מאוד, מכיוון שהמשק לא נתון במצב קטסטרופלי כפי שהיה בשנת 1985. כמו כן, לביבי יש כבר את חוק ההסדרים מוכן לירי, וכל שנדרש הוא לטעון מחסנית של סעיפי חוקים.

ביבי יכול לבצע את השינויים הנדרשים בתוך ארבעה חודשים, אם ישתמש בשלושה כלים כבדים העומדים לרשותו.
הכלי הכבד הראשון הוא תקנות לשעת חירום, המאפשרות לו לפעול מבלי לקבל כלל את אישור הכנסת כפי שקרה בשנת 1985. הכלי הכבד השני הוא הוראות שעה, שהם למעשה חוקים המוגבלים לשנה או שנתיים ושניתן להאריכם עם פי הצורך, העוברים הליך חקיקה מהיר בהרבה מחוק רגיל.

הכלי הכבד השלישי והמשמעותי ביותר הוא חוק ההסדרים במשק. כאן נהנה ביבי מתזמון מצוין, מכיוון שעל פי הגדרתו, חוק ההסדרים חייב להיות מאושר בכנסת ביחד עם תקציב המדינה. דיוני התקציב לשנת 2012 ייחלו בכנסת באמצע נובמבר ואמורים להסתיים בליל ה- 31 לדצמבר, כשכל החכ"ים טרוטי עיניים ולא יודעים על מה הם מצביעים. אז יעבור גם חוק ההסדרים עב הכרס ויכלול את כל סעיפי החקיקה שביבי ירצה להעביר לקראת שנת הבחירות הקרבה עליו לטובה, בנובמבר 2012.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על ידי שימוש נכון בחוק ההסדרים יוכל נתניהו להכריז - שיניתי את מצב מעמד הביניים בישראל. שדרת האוהלים בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

אותו כלי שלישי הינו יתרון אדיר לראש הממשלה – מכיוון שחוק רגיל במדינת ישראל עובר מסלול ייסורים מסורבל ומייגע. הוא כולל תזכיר שמופץ לעיונם ולהערותיהם של כל השרים, דבר שנמשך חודשים. לאחר מכן ישנם דיונים בוועדת שרים לחקיקה, שעד לאישורה עוברים עוד חודשים. אחר כך, בשעה טובה ,מגיע נוסח החוק לכנסת שם הוא מתגלגל בוועדה המתאימה. עברו עוד כמה חודשים – ועכשיו יש לצלוח שלוש קריאות, כאשר במקרים רבים מישהו מצליח לטרפד אותו בדרך.

במסלול המהיר של חוק ההסדרים הממשלה מקיימת דיון בחוק המוצע, משרד האוצר מגבש את הנוסח המוסכם, וועדת שרים מיוחדת מאשרת את החוק להצבעה במסגרת חוק ההסדרים - שמאושר ביחד עם תקציב המדינה במהלך מהיר של מספר שעות באישון לילה.

שימוש נכון בחוק ההסדרים, בסיוע ארטילרי נוסף של הוראות שעה, ואולי תקנות לשעת חירום, יאפשרו לביבי להכריז בשנת 2013, חודשים ספורים לפני הבחירות - שיניתי את מצב מעמד הביניים בישראל. הורדתי את יוקר המחיה, הכנסתי ריפורמות בשוק הדיור, ניצחתי את הקרטלים הגדולים, מחיר המזון, הטיטולים, התחבורה הדיור והדלק ירדו ושיפרתי את שכר הרופאים בעשרות אחוזים. אמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully