וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניות הטייקונים צונחות: אי. די. בי יורדת ב-5%

שלי אפלברג

10.8.2011 / 14:41

המסחר באחד העם החל בעליות אך הפך את כיוונו בהמשך. בולטות בנופלות מניותיהם של נוחי דנקנר, מוטי זיסר, יוסי מימן ויצחק תשובה

כארבע שעות לאחר פתיחת המסחר, בהם התנדנדו המניות בין עליות חזקות לבין ירידות חלקות, מתנהל בשעות הצהריים מסחר מעורב עם נטיה לירידות. ניירות הערך של רבים מהטייקונים וחברות האחזקה שלהם, שוב נסחרים בירידות חזקות.

אג"ח של אלביט הדמיה, שבבעלות מוטי זיסר, נסחרות בירידות של 4%-6% בתשואת זבל של יותר מ-20%. מניית אלביט הדמיה איבדה שליש מהשווי שלה החודש ו-70% מהשווי שלה מתחילת שנה ועתה יורדת ב-13% ביום המסחר הנוכחי .

איגרות החוב של קונצרן אי.די.בי של נוחי דנקנר נסחרות בירידות דרמתיות: דסק"ש עם ירידות של 5% בממוצע באג"ח ובתשואה דו ספרתית של 10%, אג"ח של אי.די.בי עם תשואה של כ-8%, כור ממשיכה בהתרסקות של 3% ונסחרת עם תשואה לפידיון של 12% בחלק מהאג"ח. מניית כור יורדת ב-7% רק ביום המסחר הנוכחי ומשלימה צניחה של 30% מתחילת החודש ו-53% מתחילת שנה על רקע החששות מעסקת קרדיט סוויס.

גם יוסי מימן לא נשאר מאחור: האג"ח של אמפל מתרסקות ב-5% ונסחרות עם תשואה של 30%.

דלק נדל"ן של יצחק תשובה מתרסקת ב-4.5% והאג"ח של החברה נסחרות ב"תשואת זבל" של 150%. נראה כי המשקיעים שהיו אמורים לקבל בנובמבר כספים יקבלו כרטיס הזמנה חינם לאסיפת נושים נוספת.

"הטייקונים קורסים ומפילים את מדד הבנקים"

"הטייקונים קורסים ומפילים את מדד הבנקים עמם. הציפייה של המשקיעים במניות הבנקים היתה שיחלקו דיבידדנדים. כחלק מההכנה של המערכת הבנקאית לקראת המשבר, נראה כי תהיה דרישות לחיזוק המערכת הבנקאית והדיבידנד יקטן" - כך מסביר יניב פגוט, אסטרטג ראשי של איילון, את הצניחה בשיעור של 2.6% במדד הבנקים שהחל את היום דווקא בעלייה של 1.3%.

"תשואת הדיבידנד שקטנה פועלת נגד המדד. לא זאת בלבד - ברגע שהריבית היתה במגמת צמיחה, היא תרמה לרווחיות של המערכת הבנקאית מכיוון שהם ניצלו את המרווח בין הריבית על פקדונות לאשראי ליצור לעצמם רווחים ברגע שהודיעו כי העלייה בריבית תתמתן ואולי אף לא תתרחש בפועל והדבר יפגע ישירות בצמיחה ברווחיות של הבנקים. לכל העוגה מצטרפת העיסה אותה בישלו הטייקונים שחיו על חשבון הבנקים ועתה המשקיעים חוששים כי הפגיעה בהם תזעזע גם את המערכת הבנקאית".

רכבת ההרים נמשכת

אחרי התיקונים בוול סטריט, נפתח הבוקר המסחר באחד העם במגמה חיובית, אך בהמשך עבר לירידות. מדד ת"א 25 התחזק ב-0.7% בפתיחה אך נחלש עתה ב-0.8% , ת"א 100 עלה בתחילת המסחר ב-0.6%, אך עתה יורד ב-1% , מדד הנדל"ן הוסיף לערכו בתחילת היום כ-1% אך עבר להיסחר בירידה של 0.2%, מדד הבנקים שרשם את העלייה החדה של היום - כ-1.3% - צונח מטה ב-2.6%. מדדי התל בונד שרשמו בשיא עליה של עד 0.5% עברו לירידות של 0.6%.

בשוק מסבירים כי בניגוד למגמה החיובית באירופה, בישראל פיספסו המשקיעים יום מסחר משמעותי בתשעה באב. "יש משקיעים שבוחרים להישאר מחוץ למשק ולכן ממשיכים לצאת מהשוק. אחרים מבינים כי יראו תשואה אפסית מחוץ לבורסה ולכן מבינים שלאורך זמן הכספים יחזרו לשוק ההון כי אין אלטרנטיבות".

על פי הערכות, הריבית בישראל לא תעלה בקרוב ולכן האג"ח השקלי ל-10 שנים נסחר בירידות של 4.9% והאג"ח הצמוד ל-10 שנים גם נסחר בירידת תשואות שמגיעות ל- 2.5%. המרווח ביניהם מגלם אינפלציה יותר נמוכה ממה שהשוק צפה עד כה של 2.4% בטווח הארוך.

האג"ח הקונצרניות סובלות מירידות שערים של עד 8% כאשר המובילות הן דיסקונט השקעות שיורדת מעל 8% בגלל ההלוואה לכור ו-אי.די.בי שנחלשת עד 6.5% באג"ח הארוכות.

"משקיע שינתח היום את חברת אי.די.בי יראה שיש לה הרבה זרועות יציבות ולא רק הזרוע החולה של קרדיט סוויס. לדעתי, צריך לעשות ניתוח של הנכסים ולראות האם הם יכולים לתמוך בגובה החוב. הסיכון שמגלמות כרגע איגרות החוב גבוהות מהסיכון בפועל למרות שאכן הסיכון עלה", אמר יאיר דרורי, אנליסט ראשי של תכלית דיסקונט".

ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מסביר כי "הודעת הבנק הפדרלי מבטאת הסכמה כי ישנה היחלשות ניכרת של כלכלת ארה"ב בחודש וחצי האחרון. האבטלה יותר גבוהה, והאינפלציה יותר נמוכה .הבנק הפדרלי צופה שהריבית עד 2013 תישאר נמוכה. לדעתו, המשקיעים חשבו בהתחלה שתצא הודעה יותר דרמטית שתתמוך בשווקים, ולכן ישר ראינו ירידות לאחר ההודעה.

"המשקיעים לא יודעים לאכול את ההודעה של ברננקי מאתמול אשר סימן למשקיעים כי אין להם ברירה אלא להשקיע בשוק ההון , אחרת יקבלו ריבית 0% מהבנקים", הסביר דרורי . לדבריו, למשקיעים בישראל יקח כחצי שנה לחזור לשוק המניות.

המניות הבולטות

החולשה שאפיינה את חברות האחזקה ממשיכה לתת את אותותיה בתל אביב: דסק"ש שירדה בשבוע האחרון ב-21% נחלשת בעוד 5.5% .מניית אלביט הדמייה מתרסקת עם ירידה של 10%.

התנודות החדות כלפי מטה במניית בנק השווייצי קרדיט סוויס, אילצו את חברת כור מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר ומשפחות מנור ולבנת למכור חלק מהאחזקות בקרדיט סוויס שעמדו עד לימים האחרונים על כ-3.21% . זאת בכדי להגדיל את יתרות הפקדונות המשועבדים לבנקים הממנים את רכישת המניות - סיטי ומורגן סטנלי ובכך להקטין את יחס החוב לבטוחה שנמצאת בידי הבנקים. החברה לא ציינה למי נמכרו המניות. לפי הערכות, מכרה כור בימים האחרונים כ-0.4% מקרדיט סוויס בכ-500 מיליון שקל. בתחילת המסחר אנו רואים כי כל חברות האחזקה הקשורות לנוחי דנקנר ממשיכות להפגין חולשה כתוצאה מההפסדים שלו בקרדיט סיוויס והגדלת הלוואת הגישור ל-700 מיליון שקל.

מניית טבע נסחרת על רקע ההתאוששות אמש בוול סטריט: המניה החזירה לערכה קרוב ל-9.5% לאחר שצנחה בכ-20% בנאסד"ק בשבועיים האחרונים. הצרות של טבע החלו ב-1 באוגוסט בעקבות פרסום תוצאות לא מעודדות של הניסוי בתרופה לקווינימד - הצפויה לשמש כתחליף למוצר הדגל, קופקסון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully