וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע המסחר נפתח בעליות, הטייקונים מזנקים

ערן אזרן

14.8.2011 / 10:20

על רקע התנודתיות בבורסות העולם והחשש ממיתון ולאחר שבוע קשה נפתח המסחר בבורסה באחד העם בעליות חדות. ת"א 25 עולה ב-3%, מניית כור מזנקת ב-14%

המסחר באחד העם נפתח הבוקר בעליות שערים חדות של יותר מ-3%. העליות החדות נרשמות על רקע העליות בוול סטריט ובבורסות אירופה בסוף השבוע על אף החשש מפני האטה או מיתון חוזר בכלכלות העולם. מניות הטייקונים מזנקות במסחר.

מדד תל אביב 25 עולה בכ-3%; כך גם מדד ת"א 100 . מניות הטייקונים מזנקות הבוקר במסחר: כור עולה בכ-14%, לאחר שהשילה בשבוע שעבר 40%; דיסקונט השקעות עולה ב- 11%

המפסידים הגדולים של השבוע היו הטייקונים: חברות ההחזקות שבשליטתם איבדו מאות מיליוני שקלים, כאשר ההערכה היא שהסכום שהפסידו הטייקונים הגיע ל-6 מיליארד שקל. בנוסף, לראשונה מאז 2008 האג"ח של קבוצת דלק עבר את רף התשואה של 10%, ואג"חים רבים נוספים נסחרים כרגע בתשואות של אג"ח זבל. גם המשקיעים הסולידיים ביותר הביטו על קופות הגמל שלהם שהפסידו כ-5% עד 6% בשבוע.

"המסחר יתאפיין בתנודתיות גבוהה"

בסוף השבוע העריכו כלכלני לאומי שאם העולם יידרדר למיתון גלובלי, ייתכן שיחלוף זמן רב עד שנחזור למגמה חיובית בבורסה. להערכת הכלכלנים, "בטווח הקצר ימשיך המסחר בשוק המניות המקומי להתאפיין בתנודתיות גבוהה על רקע מגמת המסחר מעבר לים, אך בטווח ארוך יותר רמת המכפילים נראית אטרקטיבית להשקעה".

גם בפועלים היו שותפים להערכה כי שינוי כיוון בבורסה ייתכן רק כאשר תשוב הרגיעה לשווקים הגלובליים והאופק הכלכלי המקומי והגלובלי יתבהר. "ככלות הכול, יש לזכור כי המשק המקומי מפגין ביצועי יתר ביחס למרבית המשקים המערביים הן בקצב הצמיחה, הן בנתוני האבטלה המצויים בשפל של למעלה משני עשורים, ואף בתוצאות החברות שחלק לא מבוטל מהן משתפר גם בתקופה זו", נכתב.

בבנק הפועלים הציגו שתי אסטרטגיות השקעה אפשריות בתקופה הנוכחית הסוערת, לשני טיפוסים שונים של משקיעים- האחד, לבעלי פרופיל של שנאת סיכון "נמוכה עד ממוצעת", והשני - "משקיעים טווח הארוך" שמוכנים לספוג תנודתיות בטווח הקרוב.

לטיפוס הראשון ממליצים בבנק שלא להחזיק ברכיב מנייתי מלא בתיק ההשקעות. "רמת התנודתיות בשווקים גבוהה, והיא צפויה להמשיך להיות כזו בטווח הקרוב. אי הוודאות בשווקים הגלובליים, בהובלת ארה"ב ואירופה, הביאה לירידות תלולות גם בבורסה המקומית, ובטווח הנראה לעין אין אנו מבחינים בגורם שיביא למפנה חד בשוק", נכתב.

עבור סוג המשקיעים השני - כאלה "בעלי אורך נשימה ארוך במיוחד" - מציינים בבנק כי ישנן מניות רבות שמחיריהן הנוכחיים מהווים הזדמנות השקעה. בין המניות שמהוות "הזדמנויות השקעה" ציינו בבנק את מניית טבע , כיל , החברה לישראל, בזק, עזריאלי ועוד. "בטווח הקרוב משקיעים אלו יסבלו מהתנודתיות העזה, כאמור, אולם כאשר תירגע האווירה, מניות רבות עשויות ליהנות מתיקון חיובי משמעותי", נכתב.

הגבלות על השורטיסטים

ביום שישי הטילו ארבע מדינות אירופאיות - צרפת, איטליה ספרד ובלגיה - איסור על מכירה בחסר (שורט) של מניות, כחלק ממאמץ מתואם להשיב את האמון לשווקים. גם טורקיה הודיעה על הגבלת השורטים על מניות. מדינות אלה מצטרפות לשלל מדינות שכבר החילו הגבלות כלשהן על שורטים, מיוון ועד דרום קוריאה.

צרפת אסרה על מכירה בחסר של 11 מניות פיננסיות למשך 15 ימים. ספרד אסרה על מכירה בחסר של 16 מניות למשך 15 ימים. בלגיה תאסור על מכירה בחסר של 4 מניות פיננסיות למשך תקופה בלתי ידועה. איטליה כבר החילה הגבלה על מכירה בחסר לפני כמה שבועות, אך ככל הנראה הרחיבה אותה כיום. צעדים דומים ננקטו באירופה ובארה"ב בשיאו של המשבר הפיננסי ב-2008.

בינתיים, בסוף השבוע ננעל המסחר בוול סטריט בעליות שערים קלות. מדד דאו ג'ונס טיפס ב-1.1% אך ירד בסיכום שבועי ב-1.5%; מדד S&P 500 עלה ב-0.5% אולם ירד השבוע ב-1.7%; מדד נאסד"ק הוסיף 0.6%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בעליות, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים ירדה ב-0.1% לרמה של 2.24%. בסיכום שבועי נפלה התשואה השבוע ב-0.52% - הירידה השבועית החדה ביותר מאז דצמבר 2008.

התנודות בשוקי המניות של ארה"ב השבוע היו החדות ביותר בתולדות וול סטריט. ביום המסחר הראשון של השבוע, יום שני, צלל מדד S&P 500 ב-6.7% - הנפילה היומית החדה ביותר מאז דצמבר 2008 - בעקבות הורדת דירוג האשראי המושלם של ארה"ב על ידי חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס (S&P). למחרת, יום שלישי, קפץ המדד ב-4.7% לאחר שהבנק הפדרלי הודיע כי ישאיר את הריבית בארה"ב בשפל עד אמצע שנת 2013. ביום רביעי נפל המדד ב-4.4% וביום חמישי שב וזינק ב-4.6%. המדד מעולם לא רק תנודות כה חריפות במהלך ארבעה ימי מסחר, לפי נתוני בלומברג.

שטף הדו"חות נמשך

בשבוע שעבר חברות האחזקה הגדולות רשמו ירידות שערים חריפות, ומניות דיסקונט השקעות וכור מחקו כ-40% משוויין כל אחת. זאת, בהשפעת המינוף הגבוה שלהן והאפשרות שכור תיאלץ לממש בהפסד את כל אחזקתה בקרדיט סוויס . בתוך כך דיווחה כור על מכירת חלק ממניות קרדיט סוויס בתמורה לכ- 918 מיליון שקל. בגין המניות הנמכרות, תכיר החברה בדו"חותיה לרבעון השלישי בהפסד בסך 268 מיליון שקל. כמו כן תיאלץ להכיר בדו"חותיה בירידת ערך של מניות קרדיט שברשותה, מה שימנע ממנה לבצע חלוקת דיבידנד בזמן הקרוב.

עוד בקבוצת אי.די.בי : ביום שישי דיווחה מעריב , שנרכשה על ידי דיסקונט השקעות בחודש אפריל תמורת כ-140 מיליון שקל, על תוצאותיה לרבעון השני. החברה חתמה את המחצית הראשונה של 2011 בהפסד תפעולי של 79 מיליון שקל - פי 3 מההפסד התפעולי של העיתון בתקופה המקבילה אשתקד. בנוסף לכך דיווחה מעריב על תזרים שלילי של 24 מיליון שקל - כפול מהתזרים השלילי בתקופה המקבילה; וכן, על EBITDA (רווח/הפסד לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות) שלילי של כ-28.5 מיליון שקל.

החשש מההתפתחויות בחברות האחזקה הביא גם את מניותיהן של הבנקים לרשום ירידות שערים חדות בשבוע שעבר, בשל חשש מפני האפשרות שלווה משמעותי ייקלע לקשיים, וכיום נסחר מדד הבנקים במכפיל הון ממוצע (משוקלל) של כ-0.82 בלבד. גורמים נוספים שהעיבו על ענף הבנקים הם חשש מגלישה למיתון (שכן הבנקים הם בבואה של המשק המקומי), וכן החשיפה שלהם לאגרות חוב של בנקים זרים. הבנקים שירכזו עניין במסחר: לאומי , הפועלים, דיסקונט , הבינלאומי ומזרחי טפחות .

עדכון ראשון: 9:17

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully