וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשיפת הפנסיה לטייקונים - אפסית"

צבי זרחיה

14.8.2011 / 11:48

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בהשפעת נפילה אפשרית של טייקונים על תיקי הפנסיה של הציבור. המפקח על שוק ההון ביקש להרגיע את הציבור: "הדאגה לשלום החיסכון הפנסיוני בראש מעייננו"

רוב האשראי במשק מועמד על ידי המערכת הבנקאית. חלק מהאשראי החוץ בנקאי הוא מקרנות נאמנות ומנהלי תיקים. סך החשיפה של התיקים הפנסיונים לטייקונים אינה גדולה. באשר לחברות כלל ביטוח וסלקום בקבוצת אי.די.בי - החשיפה של גופים מוסדיים לקבוצות החברות הללו היא אפסית" - כך אמר היום הממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג, בדיון בוועדת הכלכלה בעניין החשש לנפילת טייקון. בדיון משתתפים רק שני חברי כנסת - יו"ר הוועדה כרמל שאמה הכהן וישראל אייכלר (יהדות התורה).

לדברי שריג, "הדאגה לשלום החיסכון הפנסיוני היא בראש מעייננו. אנו נוקטים צעדים עוד לפני שננקטים משברים. אנו ערוכים למשברים ולכן נקטנו באופן ספציפי צעדים. החיסכון הפנסיוני מנוהל באופן מקצועי וקפדני ובפיקוח שוטף והדוק של האגף. אין לאף אחד סיבה לחשוש לאופן הטיפול כי הדברים נבדקים. זהו מסר חשוב שאותו יש להעביר לציבור החוסכים. הסיבה לכך שחששות של החוסכים עלולים לפגוע בחוסכים אם ינהגו במהלך לא שקול.

"כתוצאה מצעדים חפוזים, החוסכים עלולים עלולים לפגוע ברמת החיים לכשיצאו לפנסיה ומזה אנו רוצים להמנע בכל מחיר. האגף פועל לקביעת כללים לחיסכון פנסיוני באופן שקול. האגף קבע הוראות לגבי השקעות ובפרט באג"ח, שלפיהן ההשקעות יוכוונו על ידי ועדת השקעות, השקעות באג"ח ינוהלו על ידי ועדות אשראי . כשחוב נהיה חוב בעייתי - יש ועדה מיוחדת שתפקידה לטפל בכך".

לדברי שריג, "בגלל הרגולציה ההדוקה אין כמעט חשש לניגודי עניינים בניהול אשראי של גופים עסקיםי לקבוצות עסקיות. "האגף פועל באופן נמרץ ושוטף להסדיר ולפקח על ניהול השקעות פנסיוניות - וכתוצאה מכך החשיפה של הגופים הפנסיונים היא מידתית. עם זאת השקעת כספים פנסיוניים מערבת סיכון כי בסופו של דבר הפנסיות של כולנו משולמות על ידי אלה שעדיין עובדים.

"אם המשק נמצא במיתון, התוצר יהיה נמוך והפנסיות של אלה שסבלו סובלות. כשהמשק צומח, התשואות בשוק עולות והמשק יכול לשלם לפנסיונרים יותר. תפקיד הכנסת כדי להבטיח את הפנסיה של כולנו הוא לדאוג למצב המשק והכלכלה. גם אם יש חריגים בטווח הקצר, בטווח הארוך מצב שוק ההון משקף את מצב המשק ולא ההיפך".

"בשבועיים האחרונים החלו ירידות חדות של מניות של טייקוני המשק "

"בשבועיים האחרונים החלו ירידות חדות של מניות של טייקוני המשק ומה שנראה כאיום התספורות נראה איום של גילוח לגמרי" - אמר בדיון שאמה הכהן.

שאמה הכהן הוסיף כי "אני שמח שאנו מתכנסים ביום שהמסכים בבורסה הם בצבע ירוק. אנו רוצים לבחון מה ההשלכות של נפילת טייקון בשוק ההון, מה הסיכון לתחילתו של אפקט דומינו".

לדבריו, "חסר גילוי נאות של רמת החוב האישית של אותם טייקונים למערכת הבנקאית. לא זו בלבד שהחברה חייבת לציבור כסף באמצעות האג"חים שהנפיקה אלא אנו רוצים לדעת מה היקף ההלוואות של הטייקונים במערכת הבנקאית. צריך לדעת האם חלילה כשהולכים להסדר חוב אין לטייקון מניות שיכולות לשרת את הסדר החוב. השאלה מדוע דבר כזה לא נחשף לציבור".

לדבריו, "אנו רוצים לבחון את הסיכונים לנפילה של אחד הטייקונים, איך יודעים לנצל מצב קצת, יתרות מכירה בחסר האם, נבחן מהלך להגבלת יתרות מכירה בחסר של מניות וכן לחשוף את יתרות החוב הפרטיות של הטייקונים לבנקים".

אור סופר, סגן המפקח על הבנקים בבנק ישראל, אמר כי "הפיקוח על הבנקים עורך תרחישי קיצון באופן סדיר. בפעם האחרונה ערכנו תרחישי קיצון לפני כחצי שנה. זה לא אירוע שמתחיל ונגמר אלא תהליך שנועד ליצור כלי להשתמש בו באופן רצוף. התרחיש האחרון שנעשה לפני חצי שנה כלל מיתון בשווקים הפיננסים העולמיים ובנוסף לכך גם את הנפילה של כמה קבוצות לווים. מבוצעים מבחנים כל הזמן. לא בטוח שנערכו תרחישים כאלה בחודשיים האחרונים". סופר הוסיף כי "המערכת הבנקאית יציבה. אנו לא רואים בעיה במצב הקיים כל עוד שהמצב הקיים הוא קיים ואין שינוי בכללי המשחק. המערכת הבנקאית עמידה וזוהי תוצאה מעודדת. בחינת החשיפה של התאגידים הבנקאים נותנת מכלול שאנו מרגישים בנוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully